50 de ani de la introducerea pe piață a sistemului ABS

50 de ani de la introducerea pe piață a sistemului ABS

În toamna lui 1969, în plină expansiune a industriei auto, ITT-Teves  prezenta la IAA Frankfurt prima generație a sistemului ABS.

Ideea de a preveni blocarea roților atunci când un autoturism frânează greu, astfel încât mașina să poată fi în continuare controlată, a apărut încă din anii 1920, dar o soluție a problemei a apărut doar cu dezvoltarea unor sisteme electronice puternice.

Începând cu 1965, inginerii de la ITT-Teves – companie preluată de Continental în 1998 – au lucrat la un sistem anti-blocare al frânei pentru autoturisme.

În ’70, circuitele integrate bazate pe tehnologia circuitelor analogice au fost folosite pentru a regla presiunea frânei și pentru a preveni astfel blocarea roților. Prima utilizare a sistemului ABS a fost pe 36 de vehicule de testare pentru poliția suedeză.

Criza petrolului și slăbirea ulterioară a economiei, care a afectat în special piața auto, au împiedicat producția de serie timp de ani.

Acest lucru a început în sfârșit în 1984, ca o descoperire tehnologică: spre deosebire de sistemele concurente care erau deja pe piață, Teves, acum parte a Continental, a lansat MK II, primul sistem ABS controlat prin microprocesor din lume pentru mașinile de pasageri.

În America de Nord a fost disponibil pentru Lincoln Continental, în timp ce în Europa această tehnologie de siguranță a devenit o caracteristică standard a Ford Scorpio.

50 de ani de la introducerea pe piață a sistemului ABS

Instalarea sa în fabrică a fost o altă noutate, deoarece la acel moment sistemul ABS era de obicei disponibil doar ca o caracteristică opțională pentru o suprataxă semnificativă.

ABS ca sistem central de siguranță
MK II a fost primul ABS de pe piață care a combinat funcția de frână, servofrână, controlul hidraulic și sistemul de frânare anti-blocare a roții într-o unitate compactă. Un sistem de control al tracțiunii (TCS) a fost de asemenea integrat la scurt timp după aceea.

O etapă importantă în dezvoltarea ABS a fost sistemul MK IV ulterior, care a intrat în producția de serie în 1989 și a inclus, de asemenea pentru prima data, un sistem electronic de distribuție a forței de frână, ceea ce face ca acele componente mecanico-hidraulice să fie inutile.

50 de ani de la introducerea pe piață a sistemului ABS

Dezvoltatorii Continental au înregistrat un alt salt tehnologic în 1995, atunci când o unitate de control electronic de stabilitate (ESC) a fost integrată în sistemul MK 20 pentru prima data.

Odată cu această integrare a fost creat și un design innovator al acestui system de siguranță. În acest nou aranjament, care a devenit standardul mondial, motorul este situat în partea de sus, blocul de supape la mijloc și electronica dedesubt, mai mult sau mai puțin ca baza.

Sistemele de frână anti-blocare ale Continental se bazează în continuare pe acest principiu, cu modularitatea variantelor echipamentelor (ABS, ABS + TCS, ESC) care îndeplinesc optim cerințele clienților.

Un ABS astăzi este echipat cu până la 50 de funcții suplimentare și de siguranță, cum ar fi eliberarea automată a frânei de parcare la pornire, asistare la pornire pe deal sau ca o componentă importantă a sistemelor de control adaptive al conducerii în viteză de croazieră.

50 de ani de la introducerea pe piață a sistemului ABS

Și toate acestea în doar două kilograme și ocupând același spațiu ca o cameră cu un singur obiectiv (SLR). Primul ABS gata de producție de la Continental a avut dimensiunea unei cutii de gaz de 5 litri și cântărea 11,5 kilograme.

În ultimii 50 de ani, ABS a devenit sistemul universal de control al șasiului pentru dinamica longitudinală și laterală, în special ca urmare a unor dezvoltări ulterioare care au condus la ESC. Întrucât sistemul poate controla individual forța de frânare pentru fiecare roată, este indispensabil pentru sistemele de control curente și viitoare ale vehiculelor.

De asemenea, este o condiție pentru tehnologii suplimentare de siguranță, cum ar fi sistemele de asistență a șoferului și permite următorii pași către o conducere automată.

ABS „stă la originea tuturor sistemelor de control al șasiului”, spune dezvoltatorul Continental, Jürgen Woywod, care lucrează la generațiile viitoare de sisteme de frână.

Viitorul acestei tehnologii va fi determinat în principal de inovațiile software – pentru mai mult confort și chiar mai multă siguranță. Woywod a făcut parte și din echipa care a aplicat tehnologia ABS a Continental pe motociclete și a pus-o pe drum pentru prima dată în 2006.

Tehnologia ABS salvează nenumărate vieți
Introducerea ABS a îmbunătățit semnificativ siguranța rutieră, alți factori precum centura de siguranță și introducerea limitelor de viteză joacă un rol alături de răspândirea ABS. Din 2004, sistemul a fost impus de lege pentru toate mașinile noi din toată Europa.

De la introducerea primelor sisteme la sfârșitul anilor ’70, numărul total de persoane ucise în traficul rutier în Germania a scăzut cu 80%. Declinul numărului de oameni uciși este la fel de mare dacă ne uităm doar la pasagerii din Germania în această perioadă.

Conform cercetărilor privind accidentele GIDAS, 25% din totalul accidentelor de motocicletă din sectorul cu două roți poate fi prevenit și prin ABS standard.

În general, avantajul pentru siguranță este dificil de supraestimat dacă o tehnologie face posibilă decelerarea unui vehicul cât mai mult posibil și într-o manieră controlată în situații periculoase, asigurând în același timp controlul direcției.

ABS – atât pentru autoturisme, cât și pentru motociclete -, prin urmare, contribuie semnificativ la obiectivul pe termen lung al Vision Zero, un viitor fără blocaje de trafic rutier. Pentru a ne apropia din ce în ce mai mult de acest obiectiv, chiar și după 50 de ani de la ABS Continental continuă să promoveze dezvoltarea acestui sistem de siguranță.

În România, ingineri din centrele de cercetare și dezvoltare lucrează în echipe internaționale pentru continua dezvoltare a acestor sisteme de siguranță pasivă.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.