Bus

70 de ani de Setra: istoria mărcii, în imagini

În 2021, Setra împlinește 70 de ani de existență. În această perioadă au fost lansate șase serii de vehicule, care au revoluționat industria de autobuze și autocare.

Totul a început în 1951, când producătorul Kässbohrer din Ulm a prezentat modelul S 8 și a dat mărcii numele actual: Setra. Era pur și simplu o abreviere de la ”selbsttragend”, cuvântul din germană care înseamnă autoportant, ca referință la construcția monococă a autobuzului. A fost primul autobuz de serie construit cu caroserie autoportantă (fără șasiu separat), motor montat în spate și transmisie cu acționare directă a axei spate.

70 de ani de Setra: istoria mărcii, în imagini

Primele autobuze Setra au dat tonul adoptării rapide a principiului caroseriei autoportante. Modelul S 8 a fost urmat de S 10, care a devenit un adevărat best-seller. Lungimea vehiculului era mai mare decât a predecesorului său (S 8 avea maxim 10 rânduri de scaune). Consola față era de asemenea mai lungă.

VEZI ȘI: Setra S 516 HDH, noul autocar de echipă a lui FC Koln

Primul sistem modular a fost lansat în 1959. Era o noutate absolută în lumea autobuzelor la acel moment. Grație acestui principiu, producerea vehiculelor a devenit extrem de eficientă. În acest mod se puteau fabrica zilnic 4 vehicule.

70 de ani de Setra: istoria mărcii, în imagini

Tranziția de la Setra 10 la seria de modele 100, lansate în 1967, a marcat o nouă dezvoltare a industrializării construcției de autobuze. Toate cele 9 modele erau construite cu numeroase părți comune, grație celui de-al doilea sistem modular Setra.

Designul autobuzelor din seria 100 a fost caracterizat de forme mai angulare, un compartiment al pasagerilor mai mare, spațiu la cap mai generos și un grad mai înalt de confort în general.

70 de ani de Setra: istoria mărcii, în imagini

În 1976 apărea seria Setra 200, cu 6 modele diferite. Vehiculele din a treia generație Setra au impresionat prin eleganța clasică a designului, orientat spre menținerea valorii și practicalitate. Curbele fine, trecerile line și contururile clare se conformau cu principiile elementare ale designului auto din acea perioadă. Autobuzele din seria 200 veneau în premieră cu o funcționare separată a ventilației și încălzirii pentru șofer și pasageri. Un accent s-a pus și pe funcția de dezaburire a parbrizului.

70 de ani de Setra: istoria mărcii, în imagini

În 1991 a fost lansată seria 300, dezvoltată într-o perioadă de 6 ani. Noul design uimea prin oglinzile integrate și linia distinctivă din spatele cockpitului. Oglinzile erau încălzite și ajustabile din interior, oferind șoferului o vizibilitate excelentă pe părțile laterale. O altă noutate era bordul ergonomic, cu cele mai importante instrumente poziționate în imediata apropiere a șoferului.

În timp ce autocarele turistice din seria 300 se impuneau pe piața europeană, inginerii lucrau la lansarea unor autobuze versatile pentru servicii regulate, rute interurbane și excursii. Principiul de design modular însemna că fiecare model putea avea trei variante diferite. Acestea aveau aceeași caroserie și suspensie, dar compartimentul pasagerilor era diferit.

Așa a apărut, începând de la seria 300, clasificarea modelelor Setra în 3 categorii: TopClass, ComfortClass și MultiClass.

70 de ani de istorie Setra: anii 2000

70 de ani de Setra: istoria mărcii, în imagini

În 2001, Setra introducea modelul TopClass 400, care anunța o nouă dimensiune în ce privește designul și confortul autocarelor. Designul era caracterizat de linia cromată cunoscută sub numele ”La Linea”. Gama a fost extinsă în 2004 cu autocarele turistice ComfortClass 400. În fine, în 2005 erau lansate autobuzele interurbane din seria MultiClass 400. În total, seria 400 a avut peste 20 de modele diferite.

70 de ani de Setra: istoria mărcii, în imagini

Setra ComfortClass 500 a fost prezentat în 2012, după o fază de dezvoltare și testare de 6 ani. Seria seta noi standarde în ce privește eficiența, calitatea, confortul și siguranța. Noile autocare premium impresionau prin designul optimizat în tunelul aerodinamic. În 2014 au fost lansate și elegantele modele TopClass 500.

Actualul vârf de gamă al Setra este autocarul double-decker S 531 DT, lansat în 2019.

70 de ani de Setra: istoria mărcii, în imagini

Din aceeași categorie...

Back to top button