
Pe 25 octombrie, membrii Comisiei pentru petiții a Parlamentului European (PETI) au adoptat o rezoluție privind protecția șoferilor de camion și siguranța infrastructurii de parcare în Uniunea Europeană.
Rezoluția adoptată solicită finanțare pentru dezvoltarea unei capacități mai mari de parcare a camioanelor pe principalele coridoare de transport din Europa.
„Numărul insuficient de locuri de parcare este cea mai mare amenințare la adresa siguranței șoferilor de camion din Europa”, a declarat Marian-Jean Marinescu (PPE, român).
Rezoluția adoptată solicită, într-un context de deficit de șoferi de camion, finanțare pentru dezvoltarea unei capacități de parcare mai mari. Această finanțare, sugerează textul, ar putea proveni în special din fondurile structurale europene și din Mecanismul de interconectare în Europa (CEF).
„Unele țări care nu construiesc suficiente locuri de parcare sigure, aplică sancțiuni excesive șoferilor care încalcă timpii de condus și odihnă pentru că nu sunt în astfel de zone de parcare”, spune Marian-Jean Marinescu, europarlamentar care vine dintr-o țară în care securitatea socială și siguranța pe drum a șoferilor de camion este trecută la „și altele”, iar infrastructura rutieră este la ani lumină de ceea din Europa de Vest.
Pe lângă finanțare, deputații care sunt membri ai comisiei PETI consideră că este necesară instituirea unui sistem de apeluri care să le permită șoferilor să raporteze încălcările – fără bariere lingvistice.
Este propusă și ideea unui instrument care să găsească mai ușor locuri de parcare.
60 milioane de euro pentru parcări sigure, încă din 2019
Vă reamintim că în 2019, Comisia Europeană a decis acordarea a de 60 de milioane de euro pentru construcția de noi parcări sigure pentru camioane de-a lungul rețelei europene de transport (TEN-T), respectiv îmbunătățirea celor deja existente. Prioritățile investiției include dezvoltarea de noi parcări securizate la aproximativ fiecare 100 km de-a lungul rețelei europene de transport (TEN-T), precum și îmbunătățirea siguranței, securității și serviciilor în parcările pentru camioane deja existente.
Așadar, n-avem cu să ne întrebăm care este noutatea rezoluției inițiată pe baza emoției colective – cazul Mihai – de către europarlamentarul român?
De asemenea, în 2020, România, alături de Bulgaria, Estonia, Grecia, Italia, Letonia și Slovenia, dar și Marea Britanie se afla pe o listă neagră a țărilor care riscau sancțiuni din partea Uniunii Europene, deoarece nu a oferit informații în format digital despre parcările pentru camioane, unde șoferii pot opri în siguranță. În continuare în aceste țări nu sunt disponibile niciun fel de informații despre facilitățile existente în parcările aflate de-a lungul drumurilor naționale și autostrăzilor.