Acciza la motorină introdusă de Guvernul Ponta îngrașă conturile comercianților de carburant din statele vecine

accizei suplimentare

Sistemul de rambursare al accizei suplimentare intrat în vigoare în luna iunie a acestui an, nu este funcțional în mod real. Conform informațiilor venite de la UNTRR, niciun transportator rutier nu a recuperat nici măcar un cent pentru combustibilul alimentat în România în acest an. Prin comparație, firmele care au alimentat combustibil în Ungaria sau Austria – au recuperat deja TVA-ul (A, H) și acciză (H) pentru lunile aprilie/mai/iunie încă din luna septembrie 2014.

Având în vedere această situație, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România continuă să avertizeze Guvernul României că menținerea acestui sistem nefuncțional are efecte negative în lanț pentru transportatorii rutieri români, consumatorii finali, pasagerii români și stat, respectiv:

Acciza la motorină introdusă de Guvernul Ponta îngrașă conturile comercianților de carburant din statele vecine

– continuarea migrării consumului către alte state:

  • toți transportatorii rutieri români din zonele de frontieră, chiar dacă nu fac transport internațional – ies și alimentează în afara României pentru ca apoi să consume în țară;
  • firmele românești care fac transport internațional își achiziíonează vehicule cu rezervoare din ce in ce mai mari și încearcă să alimenteze din alte țări, precum Austria sau Ungaria;

– crearea de dificultăți în desfășurarea activității operatorilor de transport români, ca și în activitatea clienților acestora – consumatorii români de mărfuri și pasagerii români;

– reducerea constantă a volumului de carburant consumat în România și a sumelor încasate la bugetul de stat cu titlu de accize;

– apariția nevoii unor invenții artificiale pentru a compensa aceste pierderi – de exemplu, rata de schimb a cursului euro/leu pentru calcularea accizei;

– generarea unei situații perdante în lanț de tipul „lose-lose-lose” între transportatori – clienți (consumatori și pasageri români) – stat, în locul unei situații în care toate părțile să aibă de câștigat pe modelul „win-win-win” inițial avut în vedere prin procedura de recuperare a accizei suplimentare pe motorină;

– dezavantajarea statului român în competiția cu celelalte state membre UE și cu cele non-UE ca Serbia, Turcia, Ucraina etc. – competiție prin care autoritățile fiecărui stat încearcă să își protejeze interesele interne obținând avantaje pentru agenții economici pe care îi reprezintă și contribuind astfel la creșterea economiei naționale.

În acest context, evidențiem necesitatea ca și Statul Român să ia toate măsurile necesare pentru a asigura cel puțin un tratament egal al operatorilor de transport rutier români între ei și față de cei din alte state. Actele normative publicate recent cu privire la modificarea și completarea procedurii de restituire a accizei pe motorina utilizată în transporturile rutiere (Hotãrârea nr. 906 din 15 octombrie  2014 pentru modificarea si completarea Hotãrârii Guvernului nr. 537/2014; Ordinul nr. 1449 din 27 octombrie 2014 pentru aprobarea procedurii de plată a sumelor determinate conform deciziilor de aprobare a cererilor de restituire a accizei, emise în baza Hotărârii Guvernului nr. 537/2014) reprezintă un pas înainte, însă nu elimină prevederile anticoncurențiale și discriminatorii semnalate de asociația noastră, cu impact negativ asupra bunei funcționări a pieței de transport rutier din România. Toate problemele semnalate de UNTRR pot fi consultate pe site-ul asociației.

Având în vedere rezultatele negative obținute până în prezent dintr-un concept bun pus în practică într-un mod defectuos, UNTRR solicită Guvernului Român să realizeze de urgență toate corecțiile necesare pentru a asigura aplicarea reală în practică a procedurii de rambursare a accizei suplimentare către transportatorii rutieri, printr-un sistem corect care să fie făcut să funcționeze spre câștigul tuturor parților implicate – consumatori/pasageri romani, transportatori, stat.

Follow #infotrucker