ADAC: „Sistemele de asistență la condus salvează vieți”

ADAC:

Deși reprezintă doar 5% din traficul de pe autostradă, vechiculele comerciale grele sunt implicate în 80% din accidentele care au loc pe acestea. Câte din aceste accidente puteau fi evitate cu ajutorul sistemelor de asistență la condus?

Siguranța rutieră este o preocupare constantă pentru ADAC, iar în urma numeroaselor accidente în care sunt implicate camioane, cel mai mare club automobilistic din Germania și Europa a demarat mai multe acțiuni de prevenire, una dintre ele fiind aceea de a convinge producătorii să ofere în standard cât mai multe sisteme de asistență la condus, iar pe șoferii de camion să nu le mai dezactiveze.

La fel ca autoturismele, camioanele dispun de o serie de sisteme de asistență la condus, din păcate nu există niciun registru care să ofere date statistice referitoare la sistemele disponibile pe vehiculele care efectuează transport rutier de mărfuri.

De exemplu, sistemul de asistență la frânarea de urgență este obligatoriu de aproape 4 ani de zile și trebuie să existe în dotările standard al oricărui vehicul comercial nou.

Din acest punct de vedere, camioanele au implementat acest sistem în standard înaintea mașinilor mici. În prezent 90% dintre vehiculele care circulă pe șosele dispun de acest sistem, indiferent de țara în care sunt înmatriculate.

În mod normal, o companie de transport își reînnoiește flota o dată la 5 – 7 ani, dar asta nu înseamnă că acele camioane vechi nu vor mai fi utilizate. Ele ajung în țări mai sărăce unde își continuă viața, fiind exploatate în același regim.

Specialiștii ADAC care au analizat accidentele din ultima perioadă confirmă faptul că cele mai multe sisteme de asistență sunt dezactivate manual de către șoferi.

VEZI ȘI: Einride a făcut o primă demonstrație urbană cu T-Pod în Stockholm

Tocmai de aceea, clubul auto german solicită modificarea legislației referitoare la sistemele de asistență obligatorii în standard care trebuie să echipeze un camion. Și anume, ca acestea să fie disponibile în standard și să nu poată fi dezactivate de nimeni.

Psihologii de la ADAC afirmă că șoferul ia decizia de a dezactiva sistemele din mai multe motive, primul fiind acela că el consideră că se descurcă mai bine pe drum decât cu orice astfel de sistem, știind exact ce trebuie să facă. Complexul șoferului perfect este extrem de răspândit și poate duce la accidente grave.

O altă problemă este funcționarea acestor sisteme, care uneori pot enerva șoferul și care în momentul în care nu vede un avantaj din folosirea acestuia îl dezactivează, fără a-l mai activa pe o porțiune de drum unde chiar ar putea beneficia de pe urma acestuia.

ADAC spune că este foarte important ca producătorii să ofere posibilitatea companiilor să-și trimită șoferii la cursuri pentru a învăța să le folosească atunci când sunt la volan. Unele sisteme pot fi destul de dificil de gestionat în timpul condusului și atunci ajută dacă șoferul a învățat cum să le utilizeze și, mai ales, care sunt beneficiile.

Tot specialiștii de la ADAC au făcut și un test comparativ între reacțiile celor mai buni traineri și sistemele de asistență la condus, testul fiind câștigat net de aceste sisteme în condiții care au simulat întâmplări din traficul real.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.