
Noile norme privind dimensiunile și greutatea camioanelor ar permite adoptarea camioanelor extra-lungi la nivel UE.
Președinția poloneză a Consiliului UE nu consideră o prioritate noile norme privind dimensiunile și greutatea camioanelor, care ar permite circulația transfrontalieră regulată a camioanelor extra-lungi în statele unde acestea sunt deja acceptate.
Ministrul polonez al Infrastructurii, Mariusz Klimczak, a subliniat acest aspect în timpul unei dezbateri cu membrii Comisiei TRAN din Parlamentul European.
Oficialul polonez a recunoscut că standardele infrastructurii de transport variază semnificativ la nivel UE și că această realitate nu permite o adoptare uniformă a camioanelor extra-lungi. Totuși, el a asigurat că Polonia va încerca să facă progrese.
Parlamentul European așteaptă încă din primăvara anului trecut o poziție clară din partea statelor membre cu privire la modificările regulamentului privind dimensiunile și greutatea camioanelor, pentru a putea avansa către un text final al legislației. Însă negocierile dintre statele membre sunt în impas, iar declarațiile ministrului Klimczak indică faptul că Polonia nu va accelera acest proces în timpul mandatului său la Consiliul UE.
Siguranța, reziliență și competitivitate rămân priorități
În schimb, Varșovia va folosi Președinția Consiliului UE pentru a sublinia importanța transportului și a infrastructurii pentru securitatea Europei. Sub deviza generală „Securitate, Europa!”, Polonia își va concentra eforturile pe consolidarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T), fluidizarea traficului transfrontalier, dezvoltarea infrastructurii pentru uz civil și militar, precum și reducerea birocrației.
Referitor la transportul rutier de mărfuri, ministrul polonez a menționat dorința țării sale de a finaliza cele două reglementări restante din pachetul privind siguranța rutieră, inclusiv posibilitatea obținerii permisului de conducere pentru camioane de la vârsta de 17 ani.
În același timp, Polonia rămâne atentă la provocările actuale din sector, precum criza șoferilor profesioniști, lipsa locurilor de parcare și producția insuficientă de combustibili alternativi la nivel european.
Astfel, în loc să accelereze dezbaterile pe tema adoptării camioanelor extra-lungi, Polonia își propune să prioritizeze siguranța și reziliența infrastructurii de transport, lăsând în plan secund negocierile pentru noile reguli privind dimensiunile și greutatea camioanelor.