In FocusTop News

ADR 2025 permite utilizarea camioanelor electrice pentru transportul de mărfuri periculoase

Noile reglementări UNECE (ADR 2025) permit utilizarea camioanelor electrice și pe hidrogen pentru transportul de mărfuri periculoase.

În timp ce utilizarea vehiculelor electrice în transportul de pasageri a devenit deja o practică bine stabilită, adoptarea acestora în transportul de mărfuri periculoase (ADR) reprezintă o noutate în plină expansiune.

În 2017, în Olanda a fost introdus unul dintre primele vehicule electrice destinate transportului de mărfuri periculoase, având o capacitate de transport mai mică de 1 mc, utilizat pentru livrarea de benzină și motorină către autoturisme.

Evoluția reglementărilor ADR pentru vehicule electrice

În 2023, Grupul de Lucru privind Transportul Mărfurilor Periculoase (WP.15) din cadrul UNECE a actualizat Acordul European privind Transportul Internațional al Mărfurilor Periculoase pe Drumuri (ADR), pentru a permite utilizarea camioanelor electrice cu baterii din categoria AT.

Acestea au fost autorizate să transporte mărfuri periculoase neinflamabile în cisterne fixe sau detașabile, deoarece aceste tipuri de mărfuri prezintă riscuri mai scăzute de incendiu.

Ediția ADR 2025, aplicabilă începând cu 1 ianuarie 2025, introduce noi dispoziții care extind utilizarea camioanelor electrice din categoria FL, destinate transportului de gaze și lichide inflamabile. Mai mult, aceste reglementări permit utilizarea camioanelor alimentate cu hidrogen din categoriile AT și FL pentru transportul ADR.

Siguranța înainte de toate

Transportul ADR cu vehicule electrice sau pe hidrogen necesită măsuri suplimentare pentru a atenua riscurile generate de sistemele electrice asupra încărcăturii periculoase.

Aceste măsuri vizează siguranța electrică a sistemelor de înaltă tensiune, riscurile de incendiu ale bateriilor și protecția în zone periculoase, aspecte deja abordate parțial de reglementările UNECE privind siguranța în caz de accident (Regulamentele 94 și 100).

VEZI ȘI: Polonia: Raportarea în sistemul SENT devine obligatorie pentru operatorii de transport

Odată cu dezvoltarea celulelor de combustibil bazate pe hidrogen, care generează energie electrică prin oxidare, s-a deschis o nouă cale pentru utilizarea energiei alternative în transportul greu.

Grupul de Lucru WP.15 a analizat riscurile asociate acestor tehnologii înainte de a permite aplicarea lor în transportul ADR. Cu toate acestea, până în 2023, vehiculele alimentate cu hidrogen nu erau încă utilizabile în acest scop.

Hidrogenul – cheia unei tranziții energetice curate

Astăzi, hidrogenul este tot mai des văzut ca o alternativă viabilă la combustibilii fosili, având un rol esențial în atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon în sectorul transporturilor.

Cu toate că vehiculele pe hidrogen reprezintă mai puțin de 1% din totalul vehiculelor înregistrate în Europa, țări precum Coreea de Sud și Statele Unite conduc adoptarea acestor tehnologii, conform unei evaluări globale recente.

Noua ediție ADR contribuie la tranziția către energia curată în transporturi prin încurajarea dezvoltării infrastructurii necesare – stații de încărcare electrică și de alimentare cu hidrogen. În plus, Grupul de Lucru WP.15 explorează posibilitatea extinderii reglementărilor pentru a permite camioanelor electrice și pe hidrogen să transporte explozibili.

Din aceeași categorie...

Back to top button