Chiar dacă nu se dezvoltă atât de rapid precum se dorește, studiile arată că autostrada electrificată reduce poluarea și costurile pentru transportatori.
Cu peste o jumătate de an întârziere, în mai 2019 a fost dată în folosință prima secțiune de autostradă electrificată pe A5 între Langen/Mörfelden și Weiterstadt, în regiunea Hessen.
În zonă au fost amplasați 229 de stâlpi, iar de atunci, în cadrul proiectului „Elisa“ au circulat în permanență cinci camioane hibrid care au acumulat informații și au testat această rută. Ministerul Mediului a pus la dispoziție firmelor de transport care au dorit să integreze în flota lor, camioane hibride dotate cu pantograf.
Tot cu o întârziere de câteva luni, în februarie 2020, a fost inaugurată autostrada electrificată de test, în regiunea Schleswig-Holstein pe A1, între Reinfeld și Lübeck.
După secțiunile electrificate din Hessen și Schleswig-Holstein ar urma cea din Baden-Württemberg pe drumul național 462, care va avea o lungime de aproximativ 6 kilometri. Aici vor fi folosite pentru teste 15 camioane hibrid puse la dispoziției de constructorul Scania.
Acestea vor colecta următoarele informații în perioada de test: cu cât se reduc emisiile de CO2, cum se comportă camionul în condiții meteo diferite, ce se întâmplă dacă pe aceeași linie sunt mai multe camioane, de câtă energie e nevoie nu doar pentru ca aceste camioane să circule ci și să-și încarce bateriile.
VEZI ȘI: VEDA și BGL vor redeschiderea facilităților de pe autostradă pentru șoferii de camion
Scania a prezentat primele rezultate în vara trecută și s-a constatat că la fiecare 1.000 km de test se făcea o economie de 10% la combustibil diesel. Cel mai probabil însă, rezultate reprezentative vor fi disponibile însă abia în următorii ani. Noua tehnologie este destul de criticată, în special datorită investițiilor foarte mari.
Conform cifrelor anunțate de experți în domeniu, doar cele 3 rute de test au costat, din fonduri guvernamentale, peste 50 de milioane de euro.
Institutul Ecologic împreună cu Facultatea din Heilbronn și organizația IAO au efectuat un studiu care arată că pe o perioadă de utilizare de cinci ani, emisiile de CO2 se înjumătățesc, comparativ cu actualele motoare diesel. Până în 2030 acest procent ar crește cu până la 60%.
Conform acestui studiu, camioanele electrificate pot duce la scăderea emisiilor de noxe cu până la 73% și au cel mai mare potențial de reducere a emisiilor pioluante în traficul real. Costurile cu un camion s-ar amortiza în aproximativ doi ani la un număr de 240.000 de kilometri parcurși. Asta în special și datorită scutirii de la plata taxelor de drum.
Totuși, realizatorii studiului au spus că pe termen lung scutirea de taxe pentru camioane electrice nu este fezabilă pentru că acestea generează totuși costuri pentru întreaga infrastructură. De asemenea, o reducere a acestor costuri ar pune în pericol și strategia de a muta cât mai mult din transportul rutier pe calea ferată.
Experții au făcut calculele că pentru o perioadă de 5 ani este fezabilă reducerea de taxe, ceea ce ar putea însemna o scădere a costurilor cu aproximativ 80.000 de euro, ceea ce ar reprezenta un avantaj clar pentru un camion hibrid cu pantograf.
Pentru ca totul să funcționeze însă este nevoie de cel puțin 4.300 de kilometri de autostradă electrificată pe care să se desfășoare 65% din transportul rutier de mărfuri. Conform celor de la Scania, numărul de kilometri electrificați poate fi și alternativ. Astfel, deplasarea pe 15 km de autostradă electrificată este suficientă pentru a parcurge apoi alți 50 de kiloemtri în mod electric.
Autorii studiului au identificat și 17 rute care se pretează pentru dezvoltarea unei astfel de infrastructuri. La astea se adaugă apoi tronsoanele care să facă legătura cu hub-uri logistice, porturi sau conexiunea cu zonele metropolitane.
Costurile totale pentru un astfel de proiect ar ajunge la peste 12 miliarde de euro și se recomandă dezvoltarea treptată a întregii infrastructuri pentru a întinde amortizarea costurilor pe o perioadă mai mare. Ca și surse de finanțare au fost menționate taxele de drum care să fie direcționate în proporție majoritară pentru acest lucru.
O dezvoltare a acestui mod de transport rutier ar duce, conform calculelor făcute de Institutul Ecologic, la o economie de 12 milioane de CO2 până în 2030. Asta înseamnă mai mult de o treime din totalul de emisii actuale generate de transportul rutier de mărfuri.
VEZI ȘI: Einride a arătat cum un singur teleoperator poate controla mai multe camioane autonome
Tehnologia nu este una complicată. Cu dispozitive hibrid și colectoare inteligente de energie, camioanele cu pantograf pot folosi energia electrică și pot rula cu emisii zero (pe principiul unui trolebuz în oraș de exemplu). Cu ajutorul unor senzori montați pe cabina camionului se recunoaște când se află sub linia electrificată și pantograful se ridică automat.
Astfel se realizează contactul dintre curentul electric și motorul electric. În același timp se întrerupe funcționarea motorului termic automat. Dacă se termină linia electrificată pantograful se decuplează automat și se trece apoi din nou pe motorul diesel sau se rămâne pe cel eletric dacă bateria este suficient încărcată.
Curentul electric din aceste linii trebuie să provină din surse regenerabile pentru ca totul să fie 100% ecologic.
Autorii studiului au specificat și că, din cauza investițiilor majore, acest lucru nu va putea fi implementat la nivelul întregii Uniuni Europene, atât din motive de costuri, cât și din cauza lipsei unei infrastructuri deja existente care să poată fi adaptată la așa ceva.