SigurantaStiai ca

Bara față pentru camioane care salvează vieți

Pentru a fi mai sigure în ciocnirile cu autoturisme, camioanele au nevoie de un nou concept de bară față, cu elemente deformabile care preiau energia de impact.

Conceptul, dezvoltat de Universitatea de Tehnologie Chalmers din Suedia, reduce semnificativ efectul accidentelor dintre camioane și autoturisme. Testele de impact efectuate de Administrația Suedeză de Transport (Trafikverket) au arătat că noul design al părții frontale poate reduce deformarea compartimentului pasagerilor de la autoturisme cu 30-60%, reducând riscul de rănire și deces.

Accidentele dintre camioane și autoturisme sunt responsabile pentru aproximativ 15% dintre victimele rutiere din UE și SUA. În peste 90% din cazuri, pasagerii din autoturisme sunt cei care au de suferit. Cel mai comun accident de acest tip este coliziunea frontală pe drumuri rurale și coliziunea din spate pe autostrăzi (camionul intră în spatele autoturismului).

Standardele actuale de siguranță presupun ca două autoturisme moderne să poate face față unei coliziuni la 80 km/h, fără consecințe fatale. Nu este cazul și în pentru coliziunile dintre camioane și autoturisme, în care, deși viteza este adesea mai mică, severitatea impactului este gravă din cauza geometriei și diferențelor de rigiditate și de masă dintre cele două vehicule. Era astfel important de investigat cum se poate îmbunătăți rata de supraviețuire în asemenea coliziuni.

VEZI ȘI: Noi sisteme de siguranță pentru camioanele Mercedes-Benz

În primul rând, cabina autoturismului ar trebui să rămână intactă în cazul unei coliziuni. Noul concept al părții frontale proiectat de cercetătorii Universității Chalmers asigură acest lucru, prin elemente deformabile care preiau energia de impact în orice scenariu de ciocnire frontală. O altă provocare a fost de a înlătura autoturismul de pe traiectoria camionului.

Noua bară față, cu elemente din aluminiu în formă de fagure, este și compatibilă cu noile regulamente din UE privind dimensiunile camioanelor. Ea a fost proiectată cu scopul de a demonstra potențialul conceptului, care poate fi interpretat și adaptat de producătorii de camioane.

Bara față pentru camioane care salvează vieți

”Camioanele sunt implicate în 20% din accidentele rutiere mortale, deși reprezintă doar 6% din trafic. Vrem ca pasagerii din autoturisme să poată supraviețui unei coliziuni frontale cu un camion”, a declarat Rikard Fredriksson, Consilier Senior al Trafikverket și profesor la Chalmers.

Testul de impact cu un autoturism modern a avut loc cu ambele vehicule la 50 km/h, dar a simulat o viteză originală de 80 km/h, redusă cu 30 km/h de sistemele automate de frânare de urgență ale camioanelor și autoturismelor mai noi. Mai jos puteți vedea efectele impactului cu și fără noua bară de protecție față asupra compartimentului pentru pasageri al autoturismului.

Din aceeași categorie...

Back to top button