Camioane

Basculante rigide și articulate pentru industria extractivă

Mult mai specializate şi totodată mai rare decât basculantele rutiere sunt acelea dedicate muncii în carieră.

De la inventarea automobilelor, oamenii au vrut să transporte cât mai mult cu ele. În mod natural din camioanele obişnuite a evoluat o specie nouă de vehicule denumite dumpere sau mai româneşte basculante rigide.

Basculante rigide și articulate pentru industria extractivă

Cele mai mari basculante rigide au o capacitate de încărcare de 500 t şi sunt construite în Belarus de către compania Belaz – cu 100 tone mai mult decât oricare altă basculantă de acelaşi gen.

Acestea sunt doar cu puţin mai lungi decât un camion cu semiremorcă clasic, dar lăţimea lor este de aproape 10 m şi cam tot atât pe înălţime. Vehiculele cu această arhitectură au de la un anumit nivel în sus propulsie diesel-electrică, cu unul sau mai multe motoare.

În alte vremuri, Uzina Mecanică Mârşa producea astfel de basculante rigide de până la 110 tone sarcină utilă – expoziţia realizărilor socialiste era un spectacol cu mai multe vehicule (exclusiv româneşti) decât a putut să aducă vreun salon auto ulterior.

Basculante rigide și articulate pentru industria extractivă

O altă categorie de vehicule transport din cariere este cea a basculantelor articulate, cu două sau trei punţi.

VEZI ȘI: Camioanele Volvo cu LNG vor consuma cu până la 25% mai puțin carburant

Evoluţia lor începe cu un gen de remorci grele agăţate de tractoare agricole. În timp, tractoarele au renunţat la roţile din faţă, virajul făcându-se prin frângerea vehiculului, iar remorcile au primit punţi motrice.

Compania suedeză Bolinder Munktell a inventat aceste vehicule.

Se întâmpla prin 1966, iar cu 10 ani mai devreme construiseră şi primul încărcător cu roţi (un fel de IFRON 204 de la Reghin, de mai târziu).

Basculante rigide și articulate pentru industria extractivă

Între timp, logoul acestei companii a fost înlocuit cu cel al lui Volvo CE.

Cea mai mare basculantă articulată din lume poate încărca 60 t şi este construită tot de către Volvo Construction Equipment.

Pe la noi, prin România, în lipsa unui producător intern, cei mai prolifici sunt importatorii mărcilor CAT cu 6 modele de articulate şi 5 modele rigide, Bell cu 10 articulate, Volvo CE cu 7 articulate, Komatsu cu 5 rigide şi 2 articulate, Hitachi cu 5 rigide şi Astra-Iveco cu 4 articulate şi 4 rigide.

Evident că dacă aveţi bani în portofel puteţi cere orice din linia de fabricaţie a oricărei mărci şi eventual a uneia care nu este prezentă activ pe piaţa noastră.

 

Din aceeași categorie...

Back to top button