Bio-LNG: Combustibilul alternativ ignorat de industria de transport rutier?

Bio-LNG, combustibilul alternativ regenerabil produs din deșeuri organice, ar putea fi cheia decarbonizării transportului rutier. Află de ce merită mai multă atenție din partea industriei.
Pe fondul schimbărilor geopolitice recente și al provocărilor din electrificare, alternativele considerate cândva marginale – precum gazul natural și, implicit, bio-LNG – revin în centrul atenției.
Chiar dacă marii producători de camioane mizează pe un mix de tehnologii – electric, hidrogen, biodiesel, HVO – bio-LNG-ul, un combustibil regenerabil obținut din deșeuri alimentare, agricole sau menajere, poate juca un rol esențial în această tranziție.
Pe hârtie, pare o soluție ideală: performanță similară cu LNG-ul clasic, infrastructură de alimentare deja existentă și emisii nete de CO2 care pot fi chiar negative.
Cu toate acestea, în ciuda beneficiilor evidente, acest combustibil regenerabil rămâne un subiect rar abordat în dezbaterea despre viitorul combustibililor alternativi pentru vehicule comerciale de mare tonaj.
Bio-LNG: ce este și de ce merită luat în calcul
Produs din materiale organice precum deșeuri alimentare, gunoi de grajd sau nămoluri, bio-LNG-ul este creat prin purificarea biogazului în metan, apoi lichefierea acestuia la -160°C.
Rezultatul: un combustibil cu aceleași proprietăți chimice și performanțe ca LNG-ul convențional, dar cu un impact climatic mult mai redus.
Atunci când este produs din gunoi de grajd, acesta poate ajunge la emisii negative de până la -200% (well-to-wheel), prevenind emisiile de metan din depozitarea tradițională și eliminând arderea combustibililor fosili.
În acest scenariu, un singur camion alimentat cu bio-LNG poate compensa emisiile a două camioane diesel.
Cum arată infrastructura?
Un obstacol major în calea adoptării sale a fost până recent lipsa producției la scară largă și a stațiilor de alimentare. Însă lucrurile se schimbă rapid:
- UE vizează 35 miliarde metri cubi de biometan până în 2030 (deja s-au atins 22 miliarde metri cubi în 2023).
- SUA înregistrează al treilea an consecutiv de creștere record în producția de bio-LNG.
- China țintește 20 miliarde metri cubi de biogaz până în 2030.
- Europa are în prezent peste 750 de stații LNG compatibile cu bio-LNG.
În plus, Shell oferă deja un amestec bio-LNG în Olanda și Germania, cu o reducere medie a emisiilor de aproximativ 30%, demonstrând fezabilitatea tranziției treptate.
Soluție pe termen lung pentru transport durabil
Utilizarea biogazului în transport contribuie la economia circulară, prin valorificarea deșeurilor și utilizarea digestatului ca fertilizator. În plus, fiind produs local, reduce emisiile generate de transportul combustibililor.
Pe măsură ce proporția de bio-LNG din amestecuri crește, emisiile tank-to-wheel se apropie de zero. Pentru mulți operatori, biogazul ar putea reprezenta cea mai simplă și eficientă cale spre transportul rutier neutru din punct de vedere climatic.
În timp ce industria transporturilor investește masiv în electrificare și hidrogen, bio-LNG rămâne o soluție viabilă și scalabilă, deja compatibilă cu tehnologia și infrastructura existentă. Având în vedere potențialul său de emisii negative, capacitatea de producție locală și avantajele logistice, acest combustibil alternativ merită o poziție centrală în planurile de decarbonizare ale transportului rutier.