Bruxelles-ul vrea revizuirea taxelor rutiere și a normelor de muncă pentru șoferii de camion

Bruxeless-ul vrea revizuirea taxelor rutiere și a normelor de muncă pentru șoferii de camion

Conform Euractiv, deputații europeni au aprobat o rezoluție privind revizuirea taxelor rutiere și a normelor de muncă pentru șoferii profesioniști.

Membrii Parlamentului European au aprobat o listă mai lungă de cereri care conține revizuirea taxelor rutiere, a normelor de muncă pentru șoferii de camion, inclusiv un nou apel pentru formarea unei agenții rutiere a UE, după ce unele grupuri politice și-au pierdut interesul pentru noul organism la începutul acestui an.

Rezoluția aprobată de Parlamentul European pe 18 mai 2017, solicită statelor membre UE să ia în considerare “crearea unei Agenții europene de transport rutier în vederea asigurării implementării corecte a legislației UE și a promovării standardizării” în cadrul acesteia. Raportul nu este unul obligatoriu, ci este destinat să facă un punct de vedere final înaintea unei revizuiri majore a legislației UE.

Votul Parlamentului vine cu aproximativ o săptămână mai devreme ca CE să propună o nouă legislație care să definească standardele pentru taxele rutiere pentru camioane în cele 25 de state membre UE, precum și un proiect controversat care ar trebui să înăsprească normele privind durata muncii șoferilor de camion în afara statului membru în care locuiesc și se încadrează ca legislație a muncii.

Deputații europeni au votat în favoarea unei noi măsuri pentru înființarea unei noi agenții rutiere europene într-o rezoluție separată fără caracter obligatoriu, însă a respins, tot prin vot, inființarea agenției pentru testarea autovehiculelor.

Dacă la începutul acestui an, unii eurodeputați și-au concentrat argumentele pentru o agenție de creare a unui organism UE de supraveghere a testării emisiilor, acum, aceștia au spus că această agenție ar putea fi folosită pentru a se asigura că firmele de transport rutiere respectă legislația UE privind tratamentul șoferilor de camion și cât timp aceștia pot muncii/sta într-o altă țară membră UE.

VEZI ȘI: Proprietarul companiei de transport Jost Group a fost eliberat

Este neclar dacă eurodeputații vor încerca să-și împingă cererea pentru o agenție rutieră printr-un act normativ cu caracter obligatoriu. Eurodeputații de stânga susțin că este necesară supravegherea emisiilor automobilelor după scandalul #Dieselgate din 2015, însă conservatorii spun că vor adăuga doar birocrație inutilă. Comisia a respins până acum apelurile pentru crearea unei astfel de agenții.

De asemenea, deputații europeni au solicitat Comisiei să se asigure că țările UE garantează condiții decente de muncă și salarii minime pentru șoferii de camion. Comisarul pentru transporturi, Violeta Bulc, a declarat că propunerile sale de săptămâna viitoare vor clarifica normele UE privind cabotajul, care descriu durata de muncă a șoferilor de camion în străinătate.

Lista solicitărilor din partea Parlamentului include, de asemenea, o soluție tehnică implementată pe camioane pentru a colecta datele despre șofer și vehicul într-un singur loc, ce pot fi verificate în zonele de control rutier pentru a se asigura că firmele de transport rutier respectă legea.

Banii colectați prin taxele rutiere ar trebui reinvestiți în infrastructura rutieră pentru a îmbunătăți condițiile de lucru pentru șoferi, se mai spune în rezoluție. Se așteaptă ca propunerea Comisiei să abordeze cât timp și unde șoferii de camion se pot odihni în timp ce se află pe drum.

Revizuirea normelor sociale pentru șoferii de camioane a provocat deja divizări puternice între statele membre UE cu venituri mici și cele cu salarii mari.

Unele țări din est, cum ar fi Polonia, au susținut că normele care limitează posibilitatea șoferilor de camion de a lucra în alte țări dăunează pieței interne. Franța și alte câteva țări din vestul UE doresc să oprească ceea ce numesc dumping social, adică șoferii de camion cu salarii mai mici trimiși în străinătate care au subminat piața muncii locale.

Revizuire a taxelor de drum
Rezoluția votată de PE solicită, de asemenea, o noua propunere a Comisiei privind taxele rutiere pentru a garanta “nediscriminarea și pentru a evita schemele fragmentate de tarifare pentru autoturisme din întreaga UE”.

În prezent, 15 state UE percep taxe rutiere pentru autoturisme, inclusiv Germania a adoptat recent prima lege privind taxele rutiere pentru autoturisme.

Deputații europeni au criticat aspru Comisia pentru aprobarea legislației germane privind taxele rutiere din luna decembrie a anului trecut, deoarece discriminează șoferii din alte state membre, care vor plăti taxe mai mari decât automobilele înmatriculate în Germania.

De asemenea, aceștia au solicitat Comisiei să propună norme care să asigure că taxele rutiere sunt “proporționale cu utilizarea drumului și cu costurile externe generate de camioane, autobuze și autoturisme”.

VEZI ȘI: Noile propuneri ale guvernului italian împotriva dumpingului social

Executivul UE a promovat un sistem “utilizatorul plătește” (user-pays) pentru taxarea rutieră, ceea ce înseamnă că șoferii ar trebui să plătească în funcție de cât de mult au condus, pentru a-i încuraja să folosească mai puțin automobilul.

Grupul de consumatori al Federației Internaționale de Automobilism (FIA) a argumentat împotriva împovărării șoferilor. Datele colectate de organizație arată că taxele rutiere reprezintă 71% din banii investiți în infrastructura rutieră.

Laurianne Krid, directorul operațiunilor al FIA în Europa, a declarat că a salutat apelul Parlamentului privind sistemele electronice de taxare rutieră care funcționează în întreaga UE, dar este încă “prudent în abordarea care ar putea deschide ușa unei creșteri semnificative” a taxelor pentru șoferi.

Follow #infotrucker

Comentarii Facebook

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *