Buggyra folosește inteligența artificială pentru dezvoltarea noului camion de Dakar

Inteligența artificială (AI) asistă echipa de design a Tatra Buggyra ZM Racing în dezvoltarea complexă a noului camion Tatra de Dakar.
Planul de construcție a noului camion Tatra pentru Dakar a fost conceput de Tatra Buggyra ZM Racing în urmă cu doi ani. Cu toate acestea, echipa cehă a întârziat construcția deoarece încă se lucra la modificările aduse regulilor și omologărilor Federației Internaționale de Automobilism (FIA) pentru Dakar.
Versiunea finală a regulilor a fost cunoscută abia în această vară. Abia după aceea, Buggyra a implementat ultimele modificări în proiect și a început dezvoltarea noului camion Tatra.
Acest lucru constituie o întârziere de cel puțin o jumătate de an față de cel mai rău scenariu pe care echipa îl prevăzuse. Cu toate acestea, Martin Koloc, șeful Buggyra, spune că echipa se va prezenta la startul Dakar Rally 2024 cu nou camion.
Pentru a face asta, specialiștii folosesc cele mai recente tendințe în activitatea de design, inclusiv inteligența artificială și realitatea virtuală.
“Inteligența artificială este implicată în optimizare, de asemenea, folosim calcule CFD (Computational Flight Dynamics). Le folosim pentru a analiza fluxul de aer, distribuția greutății și forma corpului. Scopul nostru este să menținem ADN-ul Tatra, chiar dacă va fi un camion cu motor față. Anticipăm o îmbunătățire semnificativă a performanțelor. Plănuim să începem testele la ediția din acest an a Dakar, iar în februarie vom începe construcția celui de-al doilea camion, după evaluarea Dakar Rally 2024”, spune Koloc.
Designerul șef al Buggyra, David Vršecký, recunoște că inteligența artificială i-a oferit o nouă perspectivă asupra construirii unui camion de curse.
“Trebuie să înveți cum să folosești inteligența artificială corect. Factorul crucial este sarcina pe care o avem la îndemână. Datele noastre sunt extrem de specifice și complexe și numai cu ajutorul unei intrări corecte poți obține un rezultat satisfăcător”, spune Vršecký.
Inteligența artificială folosistă ca asistent
David a respins ideea că ar putea pur și simplu să se așeze în fața calculatorului său, să instruiască AI-ul să “proiecteze un camion Tatra care să supraviețuiască în Dakar” și să termine cu asta.
Pe de altă parte, toate ideile generate de sistemul complex de rezolvare a problemelor trebuie să fie evaluate cu atenție de către echipa de proiectare.
VEZI ȘI: Primul camion Tatra alimentat cu hidrogen
“Te poate conduce pe o cale greșită. Eu consider inteligența artificială mai mult ca pe un prieten care poate oferi sfaturi, ca un Google mai avansat. Depinde, de asemenea, de datele la care AI are acces. Există biblioteci online mai noi din care se poate inspira”, a explicat Vršecký.
David spune că AI poate ajuta la alegerea materiale sau efectuarea de calcule complexe pe care inginerii ar prefera să nu le mai abordeze. “Inteligența artificială ne poate ghida în noi direcții pentru ideile noastre”, mai explică David Vršecký.
AI plus VR
Pe lângă inteligența artificială, software-ul de realitate virtuală (VR) Gravity Sketch reprezintă un atu important. Cu ajutorul acestuia, designerul poate vizualiza camionul cu ajutorul ochelarilor VR ca și cum ar fi deja construit.
“Graficianul a creat designul exterior al camionului. Vizualizarea camionului la scară 1:1 este cu siguranță superioară unui model 3D. Acesta din urmă este oarecum iluzoriu. În acest fel, puteți să vă plimbați în jurul camionului, să îl inspectați din toate unghiurile și să identificați orice potențiale probleme care ar putea fi ascunse în 3D.”
Datorită acestor noi inovații, toată lumea de la Buggyra așteaptă cu nerăbdare și faptul că noul Tatra va fi gata la timp pentru startul Dakar 2024, în ianuarie.
“Este un efort semnificativ. Provocările noastre principale apar din cauza livrărilor de la companii externe. După pandemia COVID-19, situația nu s-a îmbunătățit semnificativ din cauza situației tensionate actuale și așteptăm luni, mai degrabă decât săptămâni, pentru unele piese sau materiale”, a explicat designerul șef al Buggyra.
Buggyra ZM Racing la Dakar 2024
Cea de-a 46-a ediție a Dakar-ului va începe pe 5 ianuarie 2024 și se va încheia pe 19 ianuarie. Pentru a cincea oară în istoria sa, se va desfășura pe teritoriul Arabiei Saudite, cu 12 etape în program.
Echipa Buggyra ZM Racing nu va fi reprezentată doar la categoria camioane, unde componența finală a piloților va fi anunțată în noiembrie.
Aliyah Koloc își va face debutul în clasa de elită Ultimate (fostă T1+) în clasa specială Red-Lined REVO T1+. Ea va fi singura femeie care se va confrunta cu vedete ale raliurilor de cross-country precum Nasser Al-Attiyah, Carlos Sainz senior și Sébastien Loeb, după ce a debutat în clasa T3 specială în luna ianuarie a acestui an.