
Autoritățile de reglementare din California au votat pentru a interzice vânzarea de camioane diesel de mare tonaj noi până în 2036 și pentru a impune ca toate camioanele să fie cu emisii zero până în 2042. Decizia plasează statul american în prima linie în ceea ce privește atenuarea poluării de la țeava de eșapament la nivel național.
California Air Resources Board a aprobat în unanimitate regula Advanced Clean Fleets, a doua regulă a statului privind camioanele cu emisii zero și prima din lume care impune ca noile camioane, inclusiv cele de gunoi, distribuție și alte vehicule medii și grele, să fie electrice, anunță CNBC.
Se estimează că regula va aduce beneficii pentru sănătatea publică în valoare de 26,5 miliarde de dolari în California, prin evitarea efectelor asupra sănătății și a deceselor cauzate de poluarea diesel.
Conform California Air Resources Board, camioanele de mare tonaj reprezintă aproape o treime din poluarea cu oxizi de azot și peste un sfert din poluarea cu particule fine provenite de la motoarele diesel, în timp ce camioanele de mare tonaj și cele de capacitate medie reprezintă doar 10% din vehiculele de pe șoselele din SUA, acestea emit 25% din emisiile de gaze cu efect de seră provenite din transporturi, potrivit Union of Concerned Scientists.
Unii dintre principalii producători de camioane din SUA și grupurile de lobby ale acestora s-au opus ferm reglementărilor, argumentând că cerințele sunt costisitoare, deoarece modelele electrice sunt mai scumpe decât cele diesel, din cauza dimensiunilor și greutății lor.
VEZI ȘI: Test cu Volvo FM și FH Electric: Amintiri din era diesel
De asemenea, industria de camioane a declarat că termenele sunt nerealiste, având în vedere lipsa infrastructurii de încărcare pentru camioanele electrice și a spațiului disponibil în porturi. Mandatul ar impune companiilor care operează 50 sau mai multe camioane să își transforme flotele într-unele electrice sau pe bază de hidrogen și să atingă un nivel zero de emisii până în 2042.
Cel mai apropiat termen limită este pentru camioanele de tractare, care transportă mărfuri către și dinspre porturile importante, care trebuie convertite în modele electrice până în 2035, în timp ce noile vânzări începând cu 2024 trebuie să fie cu emisii zero. Vehicule precum camioanele de gunoi și autobuzele școlare trebuie să fie cu emisii zero până în 2027.
California a solicitat derogări de la legea privind aerul curat pentru a stabili standarde mai stricte decât guvernul federal pentru camioanele de mare tonaj. Normele mai stricte ale statului privind emisiile de gaze de eșapament vor avea efecte mai ample dincolo de California – care are o autoritate semnificativă asupra industriei auto din SUA – și ar putea deschide calea pentru ca și alte state să le urmeze exemplul.
De exemplu, New York, New Jersey, Washington, Oregon, Massachusetts, Vermont și Colorado au adoptat deja regula californiană Advanced Clean Fleets.
California s-a angajat să obțină 100% energie regenerabilă până în 2045. Anul trecut, acesta a interzis vânzarea de mașini noi pe benzină începând cu 2035. Votul pentru această lege vine la o zi după ce California a adoptat o normă istorică de limitare a emisiilor provenite de la trenurile cu motoare diesel.