CamioaneȘtiri

Camioane autonome Mercedes-Benz Arocs pentru operațiuni de deszăpezire

Mercedes-Benz, unul dintre cei mai avansaţi tehnologic constructori de camioane din prezent, vrea să devină mult mai mult, adică să ajungă un furnizor de soluţii de transport.

Asta înseamnă că şoferul va fi doar una dintre soluţiile posibile. Dovada cea mai recentă că lucrurile evoluează rapid în această direcţie este demonstraţia desfăşurată de pe unul din aeroporturile germane foste militare-Pferdsfeld.

Fără a avea zăpadă şi fără a fugi din faţa vreunui Airbus sau Boeing care aterizează, pe pistă şi-au făcut apariţia patru Arocs 2045 AS Grounder 4×4 echipate cu pluguri, perii şi ”aeroterme” anume construite pentru uscarea căii de rulare a avioanelor.

După Highway Pilot şi Highway Pilot Connect care ne-au lăsat fără cuvinte cu doi, respectiv un an în urmă, Daimler AG îşi reafirmă intenţia de a uşura munca şoferului şi de a îmbunătăţii siguranţa activităţii.

Cu alte cuvinte un singur şofer, deocamdată, controlează de la distanţă un întreg convoi de vehicule identice.

Soluţia folosită în prezent, atunci când sosea momentul ca pista de aterizare să fie curăţată (în cazul aeroportului din Frankfurt, pe o lăţime de 60 m) erau puse în funcţiune 19 utilaje ce avansau în cascadă.

Primul avea sarcina de a menţine direcţia, indiferent de cât de greu i-ar fi fost altfel şoferului să recunoască traseul pe sub zăpadă. Celelalte utilaje îl urmau îndeaproape, fiecare cu pluguri late de opt metri, şoferii acestora trebuind să fie atenţi să nu lase urme de zăpadă ori gheaţă pe calea de rulare.

Pare simplu, dar ca unii care nu am încercat aşa ceva, noaptea, pe ninsoare şi la o viteză de 80 km/h, ne abţinem de la comentarii.

VEZI ȘI: Strategia Volvo Trucks referitoare la siguranță

Ca şi echipele formate din oameni, şi roboţii Arocs se antrenează pe vreme frumoasă. Aeroporturile, fiind zone închise traficului public, se pretează rapid pentru utilizarea noilor tehnologii dezvoltate de Daimler.

Operatorul care conduce de la distanţă convoiul se află instalat într-un alt vehicul ce precede întregul ansamblu. Fiecare utilaj din cadrul convoiului, este echipat cu dual GPS şi tehnologie de comunicare vehicul-vehicul.

Datele stocate le permit să parcurgă exact acelaşi traseu cu o abatere de maxim 3 cm. La o zecime de secundă se fac corecţiile necesare, asta înseamnă, la viteza maximă, cam de două ori la fiecare rotaţie a roţilor.

Deocamdată, în faza de încercare se folosesc patru pluguri, dar conceptul este pus la punct pentru până la 14 utilaje.

Conform Mercedes-Benz, în afara de Fraport, care face deja parte din acest proiect, alte aeroporturi s-au arătat interesate de precizia atinsă de camioanele automate de întreţinere a pistelor.

Aproape ca fapt divers, în acest experiment au fost folosite camioane Arocs 2045 AS Grounder 4×4.

Pe semiremorcă este montat un alt motor care antrenează peria. Întregul ansamblu are 23 de m şi cântăreşte 25 de tone, dintre care două tone are doar plugul din faţă.

Ne place sau nu, meseria de şofer nu va mai dura o veşnicie.

Din aceeași categorie...

Back to top button