CamioaneTop News

Camioane cu gaz: Modelele disponibile pe piața din România (2023)

Deși nu este cea mai bună perioadă în care să investiți în camioane cu gaz, ne-am gândit că totuși este bine să aveți cunoștință de modelele disponibile pe piața din România.

Oferta de camioane cu gaz (LNG și CNG) disponibilă pe piața din România este reprezentată de trei producători – Scania, Volvo Trucks și IVECO – care propun o varietate de camioane cu gaz, de la cap tractor pentru transport internațional până la autoșasiuri pentru construcții sau activități municipale.

Deși este un combustibil fosil, gazul natural este un instrument important de tranziție către un transport durabil. În special, biogazul poate reduce în mod semnificativ emisiile de carbon de-a lungul întregului lanț valoric al combustibilului, de la producție până la țeava de eșapament.

Primul lucru care trebuie menționat este că în ambele cazuri este vorba despre gaz metan, dar sursa poate fi biogazul pe bază de deșeuri organice sau gazul natural. Cele două tipuri de gaz pot fi utilizate în paralel, trecerea de la unul la celălalt făcându-se ușor și simplu.

VEZI ȘI: Centru logistic central nou Mercedes-Benz Trucks pentru piese de schimb

Aspectul cel mai important este că, în stări diferite, gazul are densități energetice diferite. O unitate de gaz lichefiat ocupă un volum de trei ori mai mic decât o unitate de gaz comprimat. Aceasta înseamnă că, pur și simplu, gazul lichefiat este mai dens și, prin urmare, este mai eficient pentru un vehicul decât gazul comprimat.

Camioane cu gaz: Scania R LNG/CNG

Gama de camioane cu gaz Scania este una foarte versatilă, având un consum redus de combustibil și o autonomie care poate ajunge până la 1.700 km (conform producătorului). Camioanele cu gaz sunt potrivite pentru transporturi urbane și regionale, precum și pentru distanțe lungi.

Camioanele cu gaz Scania sunt disponibile cu două motoare care funcționează pe principiul Otto (scânteie), ce pot fi alimentate atât cu gaz natural, cât și cu biogaz.

Motorul de 13 litri este perfect pentru transportul pe distanțe lungi, regional și construcții, în timp ce motorul de 9 litri, mult mai silențios, este perfect pentru transport urban.

Camioane cu gaz: Modelele disponibile pe piața din România (2022)
Scania R LNG

Scania spune că un camion cu semiremorcă obișnuit, cu o greutate brută de până la 40 de tone, poate parcurge 1.100 de kilometri fără realimentare, în condiții favorabile, în timp ce autoșasiurile cu rezervoare de combustibil duble au o autonomie de aproximativ 1.700 de kilometri.

Clienții pot alege dintr-o varietate de opțiuni pentru cabine, grupuri motopropulsoare și șasiuri. În ceea ce privește gama de puteri, puteți alege dintr-o gamă cuprinsă între 280 și 410 CP, în funcție de scopul activității. Dacă este utilizat biogaz, reducerea emisiilor de CO2 poate ajunge până la 90%, în comparație cu un motor diesel similar.

Camioane cu gaz: Volvo FH/FM LNG și FE CNG

Volvo este al treilea producător european care poate vinde în prezent camioane alimentate cu gaz în România. Gama este compusă din 3 modele: Volvo FH LNG, Volvo FM LNG și Volvo FE CNG.

Spre deosebire de concurenții de la IVECO și Scania, Volvo se bazează pentru alimentarea cu LNG pe un motor diesel, fără bujii. Astfel, Volvo FH LNG este foarte apropiat de performanțele unui FH diesel, dar nu consumă doar gaz metan, ci și o cantitate mică de motorină. De aceea, sistemul Volvo este mai complex și mai greu.

Pe traseul de evacuare avem un filtru de particule și un selector SCR, care folosește AdBlue în aceeași proporție ca un motor Volvo D13 standard. De asemenea, pe șasiu avem trei rezervoare (de LNG, motorină și AdBlue).

Pentru rezervoarele de LNG există opțiuni de 115, 155 și 205 kg, cel din urmă asigurând o autonomie de până la 1.000 km. Rezervorul de motorină are 170 de litri, iar cel de AdBlue 64 de litri. Există două versiuni de motorizare: FH 420 LNG (2.100 Nm) și FH 460 LNG (460 CP/1.800 rpm, 2.300 Nm/1.050 – 1.600 rpm).

În februarie 2023, producătorul a anunțat lansarea unor motoare noi, mai eficiente cu până la 4%. Noua generație de motoare aduce inclusiv o versiune de putere de 500 CP, dar și rezervoare mai mari cu 10%, pentru autonomie de până la 1.000 km.

Camioane cu gaz: Modelele disponibile pe piața din România (2023)

FM LNG este un model ideal pentru transporturi regionale, deci nu vedem cum ar putea deveni popular în țara noastră până la dezvoltarea rețelei naționale de LNG. Totuși, informativ, modelul este disponibil cu aceleași motoare ca FH LNG: 420 CP (2.100 Nm) și 460 CP (2.300 Nm). Rezervoarele sunt și ele aceleași: 115, 155 și 205 kg, pentru autonomie de până la 1.000 km.

În schimb, modelul Volvo FE CNG ar putea fi folosit în București sau Râmnicu Vâlcea pentru aplicații precum colectarea de deșeuri. Motorul folosit este G9K de 320 CP, iar autonomia ajunge până la 400 km.

Camioane cu gaz: IVECO S-Way NP LNG/CNG

IVECO este în continuare singurul producător european care oferă o gamă completă de vehicule comerciale cu gaz natural, cuprinsă între 3.5 și 40 de tone, propulsată de cea mai matură tehnologie pe gaz natural de pe piaţă. Acestea sunt echipate cu trei familii de motoare cu puteri cuprinse între 136 CP și 460 CP, dedicate transportului pe distanțe lungi, regional, construcții și urban.

Oferta italienilor include modelul S-Way NP 460 echipat cu motor de 13 litri care dezvoltă 460 CP și un cuplu de 2.000 Nm, având o autonomie de până la 1.600 km (conform producătorului). Camionul poate fi alimentat atât cu LNG, cât și cu CNG.

Din aceeași categorie...

Back to top button