Camioane

Camioane electrice: Modelele disponibile pe piața din România (2023)

Oferta de camioane electrice a crescut rapid în ultimii doi ani, astfel că, astăzi, nu mai puțin de cinci producători europeni au în gamă modele complet electrice, atât în versiune autoșasiu, cât și cap-tractor.

Odată cu livrarea primelor camioane electrice în România, acestea au atras atenția flotelor care efectuează transport greu urban și regional de mărfuri, dar și companiilor de logistică sau retailerilor.

Deși ne aflăm la începutul electrificării transportului greu de mărfuri din România, ne-am gândit că este de bun augur să vă facem cunoscută oferta de camioane electrice disponibilă în România în 2023.

Camioane electrice ce pot fi comandate în România în 2023: Scania

Scania a spart gheața în țara noastră, fiind primul producător care a livrat un camion electric greu unui client. Este vorba despre un model Scania 25 P din gama urbană de camioane electrice, pe care noi am avut ocazia să-l conducem timp de câteva ore în jurul Bucureștiului.

Test cu Scania 25 P, primul camion electric greu din România

Gama urbană de camioane electrice a Scania cuprinde versiuni 4×2, 6×2 și 6×2*4 de până la 29 de tone, cu ampatamente între 3.950 și 5.750 mm, cabine P sau L și autonomie de până la 250 km. Motorul oferă în orice moment 230 kW și 1.300 Nm și valori de vârf de 295 kW și 2.200 Nm.

Bateriile au o capacitate instalată de la 165 kWh (pentru toate ampatamentele de peste 3.950 mm) până la 300 kWh (pentru toate ampatamentele de peste 4.350 mm). Încărcarea la curent continuu se face la puteri de până la 130 kW/200 A.

Interes mare pentru camioanele electrice Scania pentru transport regional

Gama Scania de camioane electrice pentru transport regional cuprinde modele cu cabine R și S și autonomie de până la 320 km cu o greutate de 40 de tone. Gama cuprinde versiuni cap tractor 4×2 (ampatament 4.150 mm) și rigid (ampatament 4.550 sau 4.750 mm), cu baterie de 624 kWh (468 kWh utili).

Încărcarea completă se face în 90 de minute la o putere de 375 kW. Motorul oferă o putere continuă de 410 kW. Sunt disponibile prize de putere electrice și mecanice de la 30 la 260 kW.

Camioane electrice ce pot fi comandate în România în 2023: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Trucks & Buses România are ambiții mari cu camioanele electrice, având deja înmatriculate în țara noastră 3 vehicule pentru teste cu clienții potențiali. Modelul eActros a intrat în producția de serie în octombrie 2021, iar la scurt timp noi l-am testat atât în Germania, cât și în România.

Test de consum cu Mercedes-Benz eActros, în România

Gama eActros cuprinde versiuni rigid cu 2 axe (19 tone) și 3 axe (27 de tone), cu 3 sau 4 pachete de baterii (336 sau 448 kWh), pentru o autonomie de până la 300, respectiv 400 km. Încărcarea se face la o putere maximă de 160 kW, caz în care încărcarea de la 20% la 80% se face în puțin mai mult de o oră (eActros 300) sau aproximativ o oră și jumătate (eActros 400).

IAA 2022: Versiune cap tractor pentru Mercedes-Benz eActros

În toamnă a fost lansată și o versiune eActros 300 cap tractor, pentru combinații cu semiremorci de până la 40 de tone. Versiunea are tot 3 pachete de baterii de câte 112 kWh, dar autonomia scade la 220 km, din cauza greutății mai mari.

Camioane electrice ce pot fi comandate în România în 2023: Renault Trucks

Renault Trucks este producătorul cu cea mai mare experiență în domeniul camioanelor electrice, ajungând deja la a treia generație de astfel de modele. În prezent sunt produse în serie modelele urbane E-Tech D (16 tone) și E-Tech D-Wide (26 de tone).

Renault Trucks E-Tech D 16T este o model de tonaj mediu cu o sarcină utilă de până la 11 tone și posibilități ample de configurare. De exemplu, capacitatea bateriei poate varia între 200 și 565 kWh, caz în care autonomia poate ajunge până la 560 km. Încărcarea se poate face la curent alternativ (maxim 22 kW) și curent continuu (150 kW).

Test cu camionul electric Renault Trucks D E-Tech 16T: Esențial

Motorul dezvoltă 130 kW (175 CP) și o putere maximă de 185 kW (250 CP) și 425 Nm. Ampatamentul poate varia între 3.800 mm și 6.500 mm. În testul nostru de peste 100 km cu Renault Trucks E-Tech D 16T, cu o încărcătură de 4 tone din cele 8 disponibile, am înregistrat un consum de 0,79 kWh/km, depășind lejer autonomia teoretică de 250 km.

Al doilea model electric produs deja în serie din 2020 este E-Tech D-Wide de 26 de tone. Capacitatea bateriilor variază aici între 200 și 375 kWh, pentru o autonomie de până la 315 km. Se păstrează opțiunile de încărcare, dar sistemul de propulsie dispune de două motoare electrice, pentru o putere continuă combinată de 260 kW și putere de vârf de 370 kW (850 Nm). Ampatamentul poate avea între 3.800 și 6.800 mm.

Renault își extinde gama electrică Z.E. cu o versiune D Wide de 19 tone

Renault Trucks primește deja precomenzi și pentru viitoarele modele E-Tech T (transport regional) și E-Tech C (construcții), a căror producție de serie va începe înainte de finalul anului. Modelele ce pot fi folosite în combinații de 44 de tone pot fi configurate cu două sau trei motoare electrice, pentru o putere maximă de 490 kW (666 CP).

Renault Trucks prezintă designul modelelor electrice T și C

De asemenea, clienții pot alege între 4 și 6 pachete de baterii (390-540 kWh). Încărcarea se poate face la curent alternativ (până la 43 kW) sau la curent continuu (până la 250 kw). Camioanele pot parcurge până la 300 km cu o singură încărcare și până la 500 km pe zi, cu o încărcare intermediară de o oră la 250 kW.

Camioane electrice ce pot fi comandate în România în 2023: Volvo Trucks

Volvo este în prezent producătorul cu cea mai extinsă gamă de camioane electrice, atât în ce privește numărul de modele, cât și numărul de versiuni disponibile. Primele modele produse în serie, din 2020, au fost FL Electric (16,7 tone) și FE Electric (27 de tone).

FL Electric are 3-6 pachete de baterii (280-565 kWh), pentru o autonomie de până la 420 km. Încărcarea se face la CA (22 kW) sau CC (150 kW). Motorul electric dezvoltă o putere continuă de 130 kW (175 CP). Șasiul poate fi configurat cu cabină de zi sau cabină de dormit mică.

FE Electric este disponibil în versiuni 4×2 sau 6×2, cu cabină de zi, cabină de dormit mică, cabină de dormit sau cabină cu acces coborât. Clienții pot alege între 3 și 4 pachete de baterii (280-375 kWh), pentru o autonomie de până la 300 km. Încărcarea se face la CA (22 kW) sau CC (150 kW). Există două motoare electrice, cu o putere continuă de până la 225 kW (300 CP).

În toamna anului trecut a început producția și pentru modele grele FH Electric, FM Electric și FMX Electric, mai întâi cu versiunile cap tractor. Acestea au motoare electrice de 490 kW (666 CP), cuplu maxim instant de 2.400 Nm, baterii de până 540 kWh, pentru autonomie de până la 300 km. Din luna martie va începe și producția versiunilor rigide cu 2-6 pachete de baterii (180-540 kWh).

Primele versiuni ce pot fi comandate au 3 motoare electrice, pentru un total de 490 kW (666 CP). Versiunile au 5 sau 6 pachete de baterii (450, 540 kWh) și pot fi configurate cu cabine Sleeper, High sau X-High Sleeper. Ampatamentul are între 4.300 și 6.700 mm, iar configurațiile posibile ale axelor sunt 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 și 8×4. Pot fi configurate prize de putere mecanice, pe cutia de viteze și electromecanice.

Volvo oferă noi detalii despre noile modele FH Electric și FM Electric

Din luna februarie pot fi comandate versiuni cu 2 motoare electrice și putere totală de 330 kW (448 CP), startul producției de serie fiind programat în luna mai 2023. Aceste modele pot fi configurate doar cu cabină de zi și 4 pachete de baterii (360 kWh), dar cu ampatament între 3.900 și 6.700 mm.

Din luna iunie pot fi comandate și modele cu 2 sau 3 pachete de baterii (180, 270 kWh). Producția de serie este programată să înceapă în septembrie 2023.

Camioane electrice ce pot fi comandate în România în 2023: DAF

DAF CF Electric este prezent pe piață din 2018, fiind disponibil în versiuni cap tractor 4×2 (pentru combinații de până la 37 de tone) și șasiu 6×2 (28 de tone). Cea mai nouă generație vine cu o baterie de 350 kWh (315 kWh capacitate utilă), mai ușoară cu 700 kg decât la fosta versiune. Autonomia este și ea de peste 200 km, putând ajunge la 400-500 km pe zi, cu încărcări intermediare. Încărcarea completă durează aproximativ 75 de minute la o stație de încărcare de 250 kW.

Camioanele eco pot trece granița în Benelux cu până la 46 de tone

În toamna trecută, DAF a anunțat și începerea primirii comenzilor pentru noile modele XD Electric și XF Electric, disponibile în versiuni autotractor și rigid, cu autonomie între 200 și 500 km cu o singură încărcare. Sistemul modular este aplicat nu doar bateriilor (până la 5 pachete), ci și motoarelor, puterea disponibilă fiind între 170 și 350 kW (230-480 CP).

Noile camioane electrice DAF pot fi încărcate la puteri de până la 325 kW. Astfel, versiunea cu 3 pachete de baterii poate fi încărcată de la 0 la 80% din capacitate în puțin peste 45 de minute. Opțional poate fi montat și un încărcător de curent alternativ de 22 kW, pentru un plus de flexibilitate.

DAF XD Electric XF Electric

Gama cu zero emisii a DAF este completată cu modelul LF Electric de 19 tone, cu sarcină utilă de până la 11,7 tone și autonomie de până la 280 de kilometri. Pentru moment, modelul este disponibil doar ca autoșasiu 4×2 cu ampatament de 5,3 sau 5,85 metri. Motorul electric produce o putere nominală de 250 kW (vârful fiind de 370 kW) și un cuplu nominal de 1.200 Nm (vârful fiind de 3.700 Nm). El este alimentat de un pachet de baterii LFP de 282 kWh (254 kWh utili).

La o priză uzuală de curent alternativ (trifazat, 400V, 22 kW), bateria poate fi încărcată de la 20% la 80% în 6,5 ore și complet în până la 12 ore. Dacă sunt disponibile echipamente dedicate, încărcarea rapidă a bateriilor (650V DC, 150 kW) va dura doar 60 de minute de la 20% la 80% sau 2 ore pentru o încărcare completă.

Din aceeași categorie...

Back to top button