FeaturesGreenZone

Camioane electrice MAN eTGM folosite la deszăpezire, în Olanda

Modelele electrice ale bavarezilor au trecut cu bine testul frigului.

În iarna 2020, compania olandeză De Jong Zuurmond a utilizat trei camioane electrice MAN eTGM la deszăpezire, în Olanda.

Acum, că iarna a trecut, drumurile acoperite de zăpadă și polei sunt istorie, iar utilajele au ajuns în garaj, Gerrit Zuurmond și-a făcut timp să povestească experiența de a utiliza camioane electrice MAN eTGM de 26 de tone la deszăpezire, în condiții de frig și vreme extremă.

Dar, care este metodologia de utilizare a vehiculelor utilizate la deszăpezire, în Olanda, țară unde ninge relativ rar?

În cazul în care este prognozată o ninsoare, companiile de construcție sunt contactate pentru a se verifica dacă au basculante libere.

Dacă există disponibilitate, acestea sunt echipate cu suprastructuri pentru împrăștierea materialului antiderapant pe șosele. Alimentarea suprastructurii este realizată prin intermediul unei pompe hidraulice montată cu flanșe pe butucul roții de la ultima axă. Astfel se asigură și raportul corect dintre viteza camionului și cantitatea de material antiderapant răspândită.

VEZI ȘI: ACEA solicită învestiții în infrastructura pentru camioane electrice și cu hidrogen

O astfel de suprastructură a fost montată în premieră pe un MAN eTGM, utilizat de compania De Jong Zuurmond, specializată în administrarea și întreținerea drumurile și canalelor navigabile.

Camioane electrice MAN eTGM folosite la deszăpezire, în Olanda

Angajată activ și în protecția mediului, compania a generat electricitatea necesară pentru încărcarea celor trei camioane electrice MAN cu ajutorul propriilor turbine eoliene și panouri solare.

”Cu eTGM, am putut să ne consolidăm flota electrică și să ne apropiem de obiectivul nostru de a deveni o companie fără emisii. MAN este în prezent singurul producător care ne poate furniza camioane electrice potrivite din stoc”, spune Gerrit Zuurmond.

Rezistența camionului și comportamentul la încărcare

Cu un motor electric de 360 CP, care dezvoltă un cuplu maxim de 3.100 Nm, MAN eTGM oferă o autonomie de până la 200 km, în funcție de aplicație, climă și condițiile topografice.

Pe un vehicul utilizat la împrăștierea materialului antiderapant, autonomia bateriilor este supusă la un test de anduranță, deoarece sistemul de climatizare este folosit în permanență pentru a încălzi șoferul. Totuși, eTGM s-a descurcat admirabil în operațiunile de iarnă din Olanda.

Camioane electrice MAN eTGM folosite la deszăpezire, în Olanda

Compania a optat pentru o strategie inteligentă de încărcare, care nu lasă bateriile să se apropie de limita minimă. Camionul efectua un tur de aproximativ 100 km, după care acesta se întorcea la garaj cu bateria pe jumătate goală. Acolo, era încărcat complet în 4 ore și alimentat cu material antiderapant, fiind gata să pornească într-un nou tur.

În general, încărcarea bateriilor camioanelor este posibilă la o putere de 22 sau 44 kW, cu curent alternativ, sau la 150 kW, cu așa-zisele încărcătoare rapide de curent continuu. Camioanele sunt echipate cu baterii litiu-ion de înaltă performanță, produse de Grupul Volkswagen.

Acestea sunt montate sub cabină, deasupra punții față, în locul motorului termic. Alte baterii sunt montate pe șasiu. Bilanțul după prima iarnă de operare cu vehicule electrice este pozitiv, acestea comportându-se bine.

Caracteristici speciale în timpul călătoriilor

Înainte de a pleca în cursă, șoferul trebuie să decupleze camionul de la stația de încărcare și să verifice că bateriile sunt încărcate.

Cabina are aceleași echipamente și oferă același confort ca un camion diesel, de la scaune cu suspensie pneumatică până la sistem de încălzire. Unitățile auxiliare, precum servodirecția, compresorul de aer sau sistemul de aer condiționat sunt operate electric și controlate într-o manieră economică, prin intermediul sistemului de management al energiei.

Camioane electrice MAN eTGM folosite la deszăpezire, în Olanda

Totuși, cea mai importantă diferență este probabil modul în care funcționează camionul electric. Energia cinetică a vehiculului este transformată în timpul perioadelor de decelerare și frânare în energie electrică, care este trimisă în baterii. Un ecran din cabină afișează informații despre cantitatea de energie disponibilă în baterii.

Instruirea șoferilor

Pentru a conduce un camion electric este nevoie de mai mult decât un permis auto pentru camioane. Spre exemplu, șoferii companiei De Jong Zuurmond au urmat un curs special pentru conducerea vehiculelor electrice, care cuprinde detalii despre încărcarea bateriilor sau comportamentul în caz de accident.

Șoferii au apreciat în special silențiozitatea călătoriei, lipsită de zgomotul de fundal dintr-un camion convențional. Pentru că gigantul electric poate face orice poate și o sărăriță convențională, pe lângă protejarea mediului.

Din aceeași categorie...

Back to top button