Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
LubrifiantiTop NewsUtil

De ce camioanele utilizează uleiuri pentru lubrifiere în diferențial

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Află cum protejează uleiul de diferențial transmisia camioanelor, cum îl alegi și când trebuie schimbat pentru performanță maximă.

În acest articol, vom detalia de ce camioanele utilizează uleiuri cu caracteristici speciale de performanță în diferențial.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Diferențialul este o componentă esențială a sistemului de transmisie al camioanelor, care se conectează la arborele de ieșire al cutiei de viteze și direcționează puterea corespunzătoare către fiecare roată de pe osii.

Acesta permite roților unei punți să se rotească la viteze diferite atunci când vehiculul virează, lucru este esențial pentru stabilitatea direcției și siguranța în exploatare, mai ales în condițiile solicitante în care operează aceste autovehicule.

Atât pentru automobile, cât și pentru camioane, importanța uleiurilor utilizate pentru lubrifiere nu poate fi exagerată. Există totuși diferențe între cerințele de lubrifiere pentru camioane și cele pentru automobile.

De ce camioanele utilizează uleiuri pentru lubrifiere în diferențial
Credit foto: Adobe Stock / Thomas Leonhardy

Lubrifiantul destinat diferențialului joacă un rol multiplu în menținerea performanței și durabilității acestuia. Prin formarea unui film fluid între suprafețele roților dințate aflate în contact, acesta protejează angrenajele împotriva uzurii și deteriorării.

De asemenea, uleiul are rolul de a disipa căldura generată în timpul funcționării, contribuind astfel la menținerea unei temperaturi optime. Aditivii speciali incluși în formulă asigură protecție împotriva uzurii extreme la presiuni mari de contact, fiind esențiali în cazul angrenajelor hipoide, des întâlnite în sistemele de transmisie ale vehiculelor grele.

De ce camioanele utilizează uleiuri pentru lubrifiere în diferențial
Credit foto: Adobe Stock / Matthias Spartz

În plus, lubrifiantul previne formarea ruginii și a coroziunii pe suprafețele metalice, protejând componentele chiar și în condiții de umiditate sau în medii cu variații mari de temperatură.

Pentru camioane, unde sarcinile sunt mari, iar drumurile pot fi lungi și solicitante, este vital ca uleiul din diferențial să fie formulat pentru a face față acestor cerințe. Lipsa unei întrețineri corecte sau folosirea unui lubrifiant inadecvat poate duce la deteriorări semnificative, la creșterea costurilor de întreținere și la scăderea fiabilității flotei.

Recomandări privind alegerea uleiului

Alegerea unui ulei de diferențial trebuie făcută cu atenție, în funcție de specificațiile tehnice ale vehiculului, condițiile de exploatare și recomandările producătorului. Un factor esențial îl constituie gradul de vâscozitate. Pentru camioane, vâscozități precum 75W-90 sau 80W-140 sunt des întâlnite, acestea oferind performanțe optime în funcție de temperaturile de funcționare și nivelul de sarcină. În general, uleiurile cu vâscozitate mai mare au o capacitate mai bună de a genera un film de fluid și sunt ideale pentru condiții grele de exploatare și încărcări ridicate.

Tipul de bază al uleiului — fie că este mineral, semi-sintetic sau sintetic — influențează performanțele generale. Uleiurile minerale pot fi suficiente pentru aplicații mai puțin solicitante, însă cele sintetice sunt preferate pentru utilizare intensivă, datorită stabilității lor superioare la temperaturi ridicate și capacității de a rezista la oxidare. Costul inițial mai ridicat este compensat de intervalele extinse între schimburi și de protecția mai eficientă a componentelor.

De ce camioanele utilizează uleiuri pentru lubrifiere în diferențial
Credit foto: Adobe Stock / Kidcanevil

Este esențial ca uleiul ales să respecte standardele și specificațiile industriei, cum ar fi API GL-5 sau normele SAE J2360, în cazul diferențialelor cu angrenaj hipoid. Aceste certificări garantează faptul că produsul a fost testat riguros și corespunde cerințelor pentru protecție antiuzură și compatibilitate cu materialele utilizate în sistemele moderne de transmisie.

Producătorii de camioane oferă, de asemenea, specificații clare privind lubrifianții recomandați, iar respectarea acestor indicații este vitală pentru păstrarea garanției și evitarea defecțiunilor premature.

Este important de subliniat faptul că nu se recomandă amestecarea uleiurilor cu compoziții sau vâscozități diferite, deoarece acest lucru poate afecta stabilitatea lubrifierii și compromite protecția sistemului.

Recomandări privind utilizarea

Pentru a asigura o funcționare optimă a diferențialului, este esențial ca lubrifiantul să fie înlocuit la intervale regulate, conform recomandărilor producătorului. În general, pentru camioane utilizate în condiții normale, intervalul de schimb este cuprins între 50.000 și 80.000 de kilometri. În condiții de exploatare severă — cum ar fi transportul greu, drumurile montane sau temperaturile extreme — este recomandat ca uleiul să fie schimbat mai frecvent.

Procedura de schimb trebuie efectuată într-un mediu curat și sigur, cu respectarea tuturor pașilor necesari. Este important ca uleiul să fie evacuat complet atunci când este cald, pentru a elimina impuritățile acumulate. Filtrul sau dopul de scurgere trebuie verificat pentru depuneri metalice, iar componentele sistemului trebuie inspectate vizual. După curățarea și remontarea componentelor, se adaugă cantitatea corespunzătoare de ulei nou, conform specificațiilor tehnice.

Există semne clare care indică necesitatea unui schimb de ulei, cum ar fi zgomotele neobișnuite în timpul virării, mirosul de ars sau apariția unei culori închise a lubrifiantului. Detectarea particulelor metalice în ulei este, de asemenea, un indicator al uzurii excesive, dar aceasta se poate face doar cu echipament specializat.

Cum alegem din mai multe produse cu certificări similare?

Pentru a menține performanțele pe termen lung ale diferențialului, este recomandat să se utilizeze doar uleiuri originale, certificate, să se evite amestecurile și să se păstreze o evidență clară a schimburilor efectuate. Respectarea acestor bune practici contribuie nu doar la protejarea sistemului de transmisie, ci și la reducerea costurilor de întreținere și creșterea eficienței generale a flotei.

Concret, cum alegem între doi lubrifianți aparent identici de la producători diferiți? Pentru că, de obicei, nu avem la îndemână un laborator științific de testare care să certifice și să verifice toate aspectele de utilizare, acest lucru, aparent, poate fi dificil de realizat. Există însă soluții.

De ce camioanele utilizează uleiuri pentru lubrifiere în diferențial
Credit foto: Adobe Stock / Matthias Spartz

În cartea tehnică a vehiculului, fabricantul indică și o marcă de lubrifiant, iar în acest caz alegerea este simplă. Dacă nu este specificat, putem folosi experiența noastră anterioară sau a altora, care trebuie să se bazeze pe câțiva ani de asigurare a mentenanței pentru un număr semnificativ de vehicule.

Dacă nu avem suficientă experiență, trebuie să ne punem încrederea în prestigiul producătorului.

Performanțele lubrifiantului provin din calitatea ingredientelor (uleiuri și aditivi), iar un producător de renume, un cost mai ridicat de achiziție, alături de certificările corecte în acord cu cartea tehnică, sunt indicatori ai unui produs de calitate care poate fi utilizat cu succes.

Din aceeași categorie...

Back to top button