Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
TehnologieTop News

O flotă de camioane Volvo FH16 autonome a transportat peste un milion de tone de calcar

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Rezultatul obținut de Volvo Trucks cu flota de camioane Volvo FH16 autonome în cariera Brønnøy Kalk, demonstrează că transportul autonom nu mai este un experiment, ci o realitate aplicabilă și rentabilă.

Volvo Autonomous Solutions a atins o bornă spectaculoasă în Norvegia cu șapte camioane Volvo FH16 autonome în cariera Brønnøy Kalk. Iar acesta este doar începutul.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Ceea ce în urmă cu doar câțiva ani părea o demonstrație de tehnologie, astăzi s-a transformat într-un contract comercial de succes. În cariera Brønnøy Kalk din Velfjord, Norvegia, șapte camioane Volvo FH16 autonome, cu putere de 650 CP, au reușit să transporte peste un milion de tone de calcar – echivalentul greutății a 273 de Turnuri Eiffel.

Iar totul s-a întâmplat fără intervenție umană directă în cabină.

Povestea a început în 2019, când operatorul tradițional al carierei, T. Engene AS, a pierdut contractul pe care îl deținea de peste un deceniu, în favoarea unui proiect pilot semnat de Volvo Autonomous Solutions (VAS).

O flotă de camioane Volvo FH16 autonome a transportat peste un milion de tone de calcar
Credit foto: Volvo Trucks

Atunci, puțini ar fi pariat că șapte camioane Volvo FH16 autonome vor reuși să parcurgă 220.000 km, echivalentul a cinci ture complete ale Pământului, în condiții reale de exploatare.

Volvo FH16 autonom: eficiență dovedită în condiții grele de carieră

Traseul din Brønnøy nu este nici pe departe unul facil. Cei cinci kilometri dintre punctul de extracție și concasor includ pante abrupte, tuneluri și condiții meteo adesea imprevizibile.

Și totuși, flota de FH-uri autonome – echipate cu tehnologia de pilotare virtuală dezvoltată intern de V.A.S. – rulează non-stop, fără șoferi, fără timpi morți, fără abateri de la traseu. Încărcarea și coordonarea transporturilor sunt gestionate printr-un simplu touchscreen de către operatorul utilajului de încărcare.

Un moment-cheie al proiectului a fost atins în 2023, când Volvo a eliminat complet șoferul de siguranță din cabine. De atunci, camioanele funcționează într-un regim 100% autonom.

Nu doar camioane, ci un ecosistem complet de transport autonom

Succesul Volvo nu stă doar în software-ul de conducere autonomă sau în robustețea camionului FH. Soluția implementată în Norvegia poartă numele Autona/earth și include un întreg ecosistem: infrastructură dedicată, instruire, mentenanță, operațiuni și administrare de flotă.

O flotă de camioane Volvo FH16 autonome a transportat peste un milion de tone de calcar

Totul este livrat în regim „Transport-as-a-Service”, ceea ce înseamnă că V.A.S. nu doar furnizează camioanele, ci operează efectiv serviciul de transport. Pentru Brønnøy Kalk, asta înseamnă eficiență crescută, costuri predictibile și un parteneriat care îi permite să se concentreze pe extracție, nu pe logistica internă.

Ce urmează? O nouă eră în transportul greu

Pentru Volvo, această reușită este o demonstrație a potențialului uriaș pe care îl are tehnologia autonomă într-un mediu industrial dur.

Operarea non-stop, eliminarea riscurilor pentru personal și posibilitatea de scalare rapidă transformă Autona/earth într-un model de referință pentru viitorul transportului în cariere.

Volvo Trucks a demonstrat că transportul autonom nu mai este un experiment, ci o realitate aplicabilă și rentabilă. Și, odată cu succesul din Norvegia, pare tot mai clar că astfel de proiecte vor apărea curând și în alte cariere, porturi sau centre industriale.

Brønnøy Kalk nu este un caz singular, ci începutul unei revoluții silențioase, propulsată nu de diesel, ci de algoritmi, senzori și o viziune clară asupra viitorului transporturilor.

Din aceeași categorie...

Back to top button