Camioanele au avut un rol esențial în limitarea proporțiilor dezastrului nuclear de la Cernobîl

Camioanele au avut un rol esențial în limitarea proporțiilor dezastrului nuclear de la Cernobîl
La fel ca în cazul pandemiei COVID-19, camioanele și șoferii acestora au jucat un rol esențial în limitarea proporțiilor dezastrului nuclear de la Cernobîl.

Explozia reactorului 4 al centralei nucleare de la Cernobîl, din dimineața zilei de 26 aprilie 1986, aflată în apropierea orașului Prîpiat (Prypiat, actuala Ucraina), a provocat cel mai grav accident din în istoria energiei nucleare.

Camioanele au avut un rol esențial în limitarea proporțiilor dezastrului nuclear de la Cernobîl

Astăzi, la 34 de ani de la dezastrul nuclear, oamenii încă își amintesc de evenimentele care au pus întreaga Europă în pericol și de curajul celor care au luptat cu focul și radiațiile.

Dacă, astăzi, cei care merg să viziteze locul accidentului nuclear sunt avertizați să nu zăbovească prea mult pentru a nu se expune la doze de radiații mortale, în 1986, acest lucru nu era o opțiune pentru echipele de salvatori și muncitori.

Totuși, pentru a le oferi protecție împotriva radiațiilor, pe 22 iunie 1986, guvernului sovietic i-a cerut producătorului KrAZ (Kremenchutskyi Avtomobilnyi Zavod) să producă camioane, care să poată fi operate în zona cu radiațiile cele mai ridicate.

VEZI ȘI: Lucrările la pod peste Rin de la Leverkusen vor fi prelungite cu încă cel puțin doi ani

Astfel, inginerii de la KrAZ s-au pus pe treabă și au decis să modifice modelul 256B1, o basculantă utilizată la scară largă în tot Blocul Sovietic.

Camioanele au avut un rol esențial în limitarea proporțiilor dezastrului nuclear de la Cernobîl

Așa a apărut KrAZ-256B1S, o basculantă care avea o cabină cu un singur scaun căptușită cu plumb, pentru a oferi șoferului protecție împotriva radiațiilor. Din cauza plumbului, cabina cântărea 3 tone.

Basculantele KrAZ-256B1S au avut cele mai grele misiuni. Acestea intrau în reactorul 4, zona cu cel mai înalt nivel al radiațiilor, de unde transportau resturilor radioactive, încărcate de sisteme automatizate comandate de la distanță. De asemenea, aceste basculante au fost utilzate ulterior și pentru transportul betonului utilizat la construcția sarcofagului peste reactorul 4.

Până la finalul lunii iulie 1986, la Cernobîl operau 18 basculante KrAZ-256B1S. După finalizarea proiectului, toate cele 18 basculante au fost îngropate într-un loc special din satul Buryakovaka din apropierea centralei nucleare de la Cernobîl.

În total, în cadrul dezastrului au fost utilizate aproximativ 10.000 de vehicule de transport, dintre care 300 au fost modele KrAZ.

Spre exemplu, un KrAZ-255B a transportat un pod plutitor, instalat în doar șapte ore, peste râul Pripyat pentru a sprijini evacuarea populației, care a început pe 30 aprilie.

Zece autopompe de beton Putzmeister
Merită amintite și cele 10 autopompe de beton Putzmeister cu 5 axe, model M 50-4 și M 52-5, cele mai mari echipamente de pompare a betonului disponibile la acel moment pe piață.

La fel ca în cazul KrAZ-urile, cabinele a patru autopompe au fost îmbrăcate integral în plumb (o cabină avea o greutate de 4 tone). Șoferul intra printr-o trapă special tăiată în acoperiș, iar pentru vizualizare în exterior folosea patru mici fante decupate.

Camioanele au avut un rol esențial în limitarea proporțiilor dezastrului nuclear de la Cernobîl

De asemenea, toate pompele de beton au fost echipate cu sistem de video control, care folosea două camere video ajustabile, o premieră pentru acel moment. Una din camera oferea suport atunci când era extins sistemul de calare de pe partea stângă, iar cea de-a doua monitoriza cuva de alimentare cu beton. Monitorul de control era montat în cabină pe scaunul din dreapta.

În plus, pompele de beton puteau fi operate de la o distanță de 600 până la 800 m, prin intermediul unei telecomenzi cu cablu.

Haertdinov Baschir, unul dintre operatorii pompelor de beton Putzmeister de la Cernobîl, spunea în 2006, că pompele de beton au fost oprite doar pentru a li se verifica uleiul în motoare.

Camioanele au avut un rol esențial în limitarea proporțiilor dezastrului nuclear de la Cernobîl

Putzmeister a primit comanda pentru cele 10 pompe de beton în vara lui 1986, iar în septembrie toate autopompele erau în funcțiune la Cernobîl.

Conform Minenergo, Ministerul sovietic pentru construcția centralelor electrice, în primele trei luni, autopompele de beton cu braț de 52 de metri au fost pompat 100.000 de metri cubi de beton.

În total, pentru construcția sarcofagului peste reactorul 4 de la Cernobîl, au fost pompați aprox. 400.000 de metri cubi de beton.

Follow #infotrucker