Camioanele electrice cu hidrogen: când și unde vor fi necesare?

Camioanele electrice cu hidrogen prezintă unele avantaje față de cele cu baterii, în special legate de timpul de realimentare și autonomie. Dar când și unde vor fi ele folosite?
La aceste întrebări și nu numai a răspuns Daniel Bergstrand, responsabil cu dezvoltarea camioanelor cu celulă de combustie la Volvo Trucks.
Ce este un camion cu celule de combustie alimentate cu hidrogen?
Un camion FCEV își generează singur electricitatea în celule de combustie alimentate cu hidrogen, stocat în rezervoare montate pe vehicul. În celula de combustie, hidrogenul și oxigenul (provenit din atmosferă) se combină printr-o reacție electrochimică, generând electricitate, căldură și apă. De aici și diferența față de camioanele electrice cu baterii (BEV), care își iau energia de la baterii încărcate din surse externe.
Când vor alege companiile de transport camioane FCEV?
Camioanele electrice cu hidrogen sunt potrivite în special pentru distanțe mai lungi și aplicații mai grele din punct de vedere al consumului de energie. Ele vor fi o alegere și atunci când nu este timp pentru realimentarea bateriilor, de exemplu când camioanele funcționează practic non-stop. În plus, această tehnologie poate fi o opțiune bună în regiunile în care nu este posibilă o încărcare rapidă a bateriilor, din cauza limitărilor rețelei electrice.
Care sunt cele mai mari avantaje ale camioanelor cu celulă de combustie?
Principalul avantaj este propulsia fără emisii, ce permite transporturi pe distanțe lungi în care singurele emisii sunt cele de apă. Autonomia (de până la 1.000 km) și timpul de realimentare (mai puțin de 15 minute) sunt de asemenea impresionante.
Care sunt avantajele hidrogenului ca și carburant?
Hidrogenul este o bună metodă de a stoca energia. Astfel, excesul de energie verde (precum cea provenită de la soare sau vânt), care nu poate fi consumat sau stocat în timpul producerii, poate fi transformat în hidrogen verde și utilizat ulterior. Industrii precum cea chimică sau metalurgică vor avea nevoie de hidrogen verde, produs din surse regenerabile, pentru a trece la o producție neutră din punct de vedere climatic. În viitor, când hidrogenul va fi disponibil în volume mari, el va fi folosit la scară mai largă și în industria de transport.
VEZI ȘI: Test cu camionul electric Renault E-Tech D 16T: Esențial
Câte camioane FCEV vom vedea pe drumuri în viitor?
Este dificil de făcut o predicție exactă în prezent. Numărul depinde de dezvoltarea tehnologiei, accesul la hidrogen și costul acestuia, precum și de deciziile politice privind legislația și taxarea.
Cât de departe a ajuns Volvo cu dezvoltarea camioanelor FCEV?
În prezent, Volvo este în faza de teste pe propriul circuit. Din acest an, camioanele electrice cu hidrogen vor fi testate și pe drumurile publice, iar în 2025 vor începe testele pilot cu clienți selectați. Lansarea modelelor FCEV Volvo va avea loc undeva în a doua jumătate a acestui deceniu.
Până atunci, pentru clienții care vor să facă transporturi fără emisii, Volvo Trucks oferă deja cea mai largă gamă de camioane electrice cu baterii. Acestea vor continua să dețină un rol important și după apariția camioanelor electrice cu hidrogen. Alte opțiuni pentru decarbonizarea transporturilor sunt camioanele alimentate cu carburanți regenerabili, precum biogazul sau uleiul vegetal hidrogenat (HVO).