
În 2023, transportul rutier realizat de camioanele est-europene către și dinspre Olanda a înregistrat o creștere semnificativă, potrivit datelor publicate de CBS.
În ultimii ani, camioanele străine au transportat din ce în ce mai multe mărfuri. Din cele 194 de milioane de tone de mărfuri transportate pe drumurile olandeze anul trecut, 53,1% au fost asigurate de camioane din alte țări, confirmând un trend ascendent vizibil în ultimii ani.
Camioanele est-europene au transportat peste 57 de milioane de tone în 2023, reprezentând 55,4% din volumul total al mărfurilor transportate de camioane străine. Spre comparație, în 2007 această pondere era de doar 19,4%, corespunzând unui volum de 15 milioane de tone.
În același timp, volumul transportat de camioanele olandeze a scăzut semnificativ. Dacă în 2007 camioanele din Olanda transportau 131 de milioane de tone, în 2023 această cifră a coborât la 91 de milioane de tone, marcând o scădere de 30,5%.
Polonia, cel mai mare transportator străin în Olanda
În 2023, camioanele poloneze au dominat transportul rutier internațional către și dinspre Olanda, transportând 30 de milioane de tone de mărfuri, ceea ce reprezintă 29,1% din greutatea totală transportată de camioanele străine. Aceasta este o creștere semnificativă față de 2007, când ponderea Poloniei era de doar 10,9%, conform datelor Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Pe lângă Polonia, camioanele din România și Lituania și-au crescut considerabil contribuția la transportul internațional între 2007 și 2023. Aceste țări au înregistrat o creștere constantă a volumului de mărfuri transportate, consolidându-și poziția pe piața olandeză.
Belgia și Germania, în declin
Pe de altă parte, Belgia și Germania, odată lideri pe acest segment, și-au înjumătățit ponderea în transportul de mărfuri către și dinspre Olanda în aceeași perioadă. Această scădere evidențiază pierderea competitivității transportatorilor din Europa de Vest în fața celor est-europeni, care dispun de flote mai moderne și costuri operaționale mai scăzute.
Această tendință reflectă o redistribuire semnificativă a pieței de transport internațional, cu un accent tot mai puternic pe prezența transportatorilor est-europeni în Olanda.
Flota modernă contribuie la creștere
Un aspect remarcabil este tinerețea flotei est-europene. Aproape jumătate dintre camioanele folosite pentru transportul rutier internațional sunt mai noi de trei ani, contrastând cu situația din transportul domestic din Europa de Est, unde predomină camioanele mai vechi.
Această modernizare a flotei contribuie la reducerea costurilor operaționale și creșterea competitivității pe piețele occidentale.
Mai mulți kilometri parcurși de est-europeni
Est-europenii domină și din perspectiva distanțelor parcurse. Din cele 975 de milioane de kilometri acoperiți de camioanele străine pe teritoriul olandez, 552 de milioane au fost efectuați de vehicule din Europa de Est. Camioanele poloneze au condus clasamentul, cu aproape 280 de milioane de kilometri.
Aceste date subliniază schimbările semnificative în peisajul transportului rutier internațional din Olanda, confirmând ascensiunea operatorilor est-europeni și adaptarea lor la cerințele pieței prin flote mai moderne și operațiuni eficiente.