Camioanele extra-lungi devin tot mai populare în Europa

Camioanele extra-lungi devin tot mai populare în Europa

Camioanele extra-lungi nu mai sunt o noutate, acestea circulând de ani buni pe autostrăzile din Europa, iar tot mai multe țări se gândesc să permită utilizarea cotidiană a acestora.

De exemplu, în Germania, camioanele extra-lungi sunt împărțite în categorii (Typ), lungimea admisă a acestora fiind cuprinsă între 17.80 și 25.25 metri, greutatea totală fiind de 40 de tone. Există și excepții, pentru transporturi speciale, unde greutatea poate ajunge la 44 de tone.

Acest tip de camioane circulă în Germania din 2012, când a început o perioadă de testare de 5 ani cu 21 de companii de transport implicate. În final, au fost 30 de regiuni și 60 de companii, cu 161 de camioane extra-lungi, care au participat la acest test derulat până la finalul lui 2016, scrie eurotransport.de.

Administrația de cercetare a drumurilor (BASt) a studiat aceste teste și conform constatărilor două curse cu camioane extra-lungi sunt efectuate de trei curse cu camioanele normale.

Acestea sunt mai eficiente, constatându-se o reducere a combustibilului cu 15 – 20%. Cercetarea a relevat că nu s-au constatat probleme speciale pentru infrastructură și nici o disturbare a transportului feroviar de mărfuri.

Începând cu data de 1 ianuarie 2017, camioanele extra-lungi pot circula pe anumite rute în Germania, în prezent, 15 regiuni federale permițând circulația acestora. De curând, regiunile Baden-Württemberg și Bremen/Bremerhaven permit circulația camioanelor extra-lungi de Typ 1 (17.80 m) pe întreaga rețea de drumuri, inclusiv câteva secțiuni de autostrăzi.

Dacă aceste camioane sunt încă destul de “ușoare” în Germania, în alte țări din Europa greutatea acestora este mult mai mare.

VEZI ȘI: 90 de autobuze MAN Lion’s City comandate de orașul Tbilisi, capitala Georgiei

Spre exemplu, în Olanda și Belgia, camioanele extra-lungi 25.25 metri pot fi încărcate cu 60 de tone. În Olanda, acestea pot circula încă din 2013, iar în Belgia din 2015 în regiunea Flandra, respectiv 2016 regiunea Valonia.

De asemenea, există și înțelegeri bilaterale între țările din zona Benelux, miniștri de externe ale acestora semnând un acord la Bruxelles, în 2015, care permite camioane extra-lungi să circule transfrontalier.

Și Spania se testează transportul rutier de mărfuri cu camioane extra-lungi. Până acum există trei rute de test: Madrid–Barcelona, San Sebastián–Vitoria și Arteixo–Lleida.

SEAT și Grupo Sesé au testat, în premieră, între localitățile Saragossa și Martorell conceptul Duo trailer, cel mai lung și eficient ansamblu rutier prezent pe drumurile din Europa, ce are o lungime de 31.70 metri și o greutate maximă autorizată de 70 de tone.

Evident că, nu puteam uita de țările scandinave, acolo unde aceste camioane extra-lungi sunt foarte populare și folosite de ani buni. Încă din anii ’70 se circula cu camioane de 24 de metri.

Astăzi, în Norvegia se poate circula cu camioane care au o lungime de 25.25 metri cu o greutate de 60 de tone pe 22 de rute principale.

În Danemarca, legislația este similară, iar rutele au aproximativ 1.700 de kilometri. La fel de important este transportul de mărfuri cu camioane extra-lungi și în Suedia.

La o lungime de 25.25 metri greutatea permisă, din iunie 2016, este de 64 de tone. Pe anumite rute, din vara lui 2018, se poate circula și cu o greutate de 74 de tone.

Însă, cel mai lung ansamblu rutier din Europa poate fi utilizat din 2019 în Finlanda. În acestă țară se poate circula cu camioane extra-lungi (HCT – High Capacity Transport) care ajung la 34.50 metri și o greutate maximă autorizată de 76 de tone.

Aceste combunații se folosesc în special în afara orelor normale de transport, mai ales noaptea, și deservesc terminalele din porturi sau pe cele logistice, făcând legătura cu centre comerciale mari, fabrici și alte zone industriale.

Ținând cont de lungima și masa permisă în Europă, țări precum SUA, Canada sau Africa de Sud stau chiar mai bine.

Așa numitele Long Combination Vehicles (LCV) din Canada și SUA au 38 de metri lungime și ajung la 62.5 tone. În Australia se poate rula și cu așa numitele “road-trains” care au o masă totală de 125 de tone și o lungime de 53.50 metri. Desigur, doar pe anumite rute speciale.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.