In Focus

Camioanele periculoase pentru bicicliști vor fi interzise în Londra

Primarul Londrei a anunțat că începând cu 2020, camioanele periculoase pentru bicicliști și pietoni vor fi interzise pe străzile londoneze.

În Londra, camioanele sunt responsabile de moartea mai multor bicicliști decât orice alt vehicul rutier, motiv pentru care municipalitatea vrea să le interzică.

Bine, nu toate camioanele vor fi interzise, ci acele camioane considerate “periculoase”. Astfel, conform primarului Sadiq Khan, până în 2020, aproximativ 10.000 de camioane cu vizibilitate slabă asupra pietonilor și bicicliștilor vor fi interzise pe străzile din Londra.

Asta înseamnă că vor veni patru ani mai buni în ceea ce privește protecția pietonilor și bicicliștilor pe străzile capitalei Angliei.

În prezent, camioanele care au autorizație de circulație pe străzile metropolei britanice sunt echipate cu sisteme de avertizare sonoră și vizuală asupra pericolelor de pe partea… stângă, adică, dreapta pe sistem european.

Ca orice tehnologie, și aceasta mai dă rateuri, astfel că, tragediile în care sunt implicați pietoni, bicicliști sau chiar șoferi de autorurisme au o rată destul de ridicată.

Conform unui studiu realizat pentru agenția de transport londoneză, în 58% din accidentele mortale de pe străzile Londrei sunt implicate camioane.

O proporție foarte mare de bicicliști au fost uciși pe străzile londoneze atunci când un camion a făcut o manevră de virare spre stânga, unde vizibilitatea șoferului este foarte redusă și nu are cum să observe un biciclist sau pieton aflat în imediata apropiere a camionului mai ales dacă nici nu s-a asigurat cum trebuie în toate oglinzile.

În Europa, vorbim de aceeași situație doar că la virajul de dreapta.

Folosind un sistem care evaluează cât de mult un șofer poate vedea pe geamul unui unui camion, agenție de transport a Londrei oferă fiecărui camion de mare tonaj un scor de la zero la cinci stele.

Pentru a măsura cu precizie vizibilitatea unui șofer, indiferent de cabină, sistemul folosește un emulator.

VEZI ȘI: Franța aduce noi probe în lupta contra dumpingului social

Acesta nu ține cont de oglinzi sau alte sisteme care ajută, camioanele autorizate să circule prin Londra fiind obligate deja să aibă mai mult de șase oglinzi.

Conform raportului, vehiculele cu contact vizual direct, pe ambele părți, au avantaj în fața celor care sunt echipate cu oglinzi sau sisteme de camere și monitoare.

Sistem de clasificare pe stele
Municipalitatea din Londra va introduce un sistem de clasificare, în baza căruia va clasifica camioane cu vizibilitate scăzută.

Sistemul de clasificare se va baza pe stele de la 0 la 5 în funcție de niște parametrii de vizibilitate stabiliți cu ajutorul unui sistem complex de măsurare.

Mai exact, cu camion cu cabină cu intrare coborâtă și cabină panoramică (de genul, Mercedes-Benz Econic, Volvo FE sau Dennis Truck), primește 5 stele conform sistemului implementat.

Camioanele de construcții, implicate în cele mai multe cazuri în astfel de incidente ar primi zero stele, ceea ce ar atrage interzicerea acestora. Adăugarea unui geam lateral în partea inferioară a ușii ori remodelarea panoului de bord ar putea adăuga suficient de multă vizibilitate pentru a câștiga o stea.

Camioanele concepute pentru utilizarea pe șosea (on-road) ar putea obține două sau trei stele.

Introducerea acestui sistem de clasificare va afecta zeci de mii de camioane cu vizibilitate scăzută, care vor fi pur și simplu interzise pe stăzile londoneze.

Până la 1 ianuarie 2020 vor fi interzise camioanele cu zero stele, urmând ca din 2024, doar camioanele clasificate cu mai mult de trei stele, ceea ce înseamnă “bun”, să fie autorizate să circule pe străzile capitalei Angliei.

Asociația transportatorilor rutieri din Marea Britanie a luat atitudine la această decizie pe care o consideră incorectă, în contextul în care camioanele, inclusiv cele de construcții joacă un rol vital în viața economică a Londrei.

Aceasta susține că, fără camioane, investițiile și afacerile în capitala Angliei vor stagna.

O mai bună separare a benzilor de circulație
În plus, va fi realizată o mai bună separare a benzilor de circulație pentru autovehicule și bicicliști.

Ne întrebăm dacă Sadiq Kahn o fi cerut vreo audiență la primarul Sectorului 3, Robert Negoiță, pentru a cere sfaturi cu privire la bordurile de beton supraînălțate. Nu de alta, dar pe Oprescu n-are cum să-l mai întrebe de mega bordura despărțitoare și prost semnalizată de pe Calea Victoriei din București.

Chiar și așa, o mai bună separare a căilor de rulare nu poate ajuta în intersecții, locul în care pietonii și bicicliștii sunt cei mai expuși.

Astfel, interzicerea camioanelor considerate periculoase din oraș ar putea fi cea mai bună soluție. În prezent, aproximativ 35.000 de camioane clasificate cu zero stele circulă pe străzile Londrei.

O serie de organizații au încercat să proiecteze camioanele cu o mai bună vizibilitate de jur împreujur.

Parlamentul European a adoptat o lege prin care obligă utilizarea unor astfel de camioane, cu toate că noile standarde vor intra în vigoare abia în 2022.

Din aceeași categorie...

Back to top button