Din 2027, camioanele vor plăti o taxă de tranzit în Alsacia
Începând din 2027, camioanele care vor utiliza autostrăzile din Alsacia vor plăti o taxă de tranzit, denumită “R-Pass”.
Consilierii Colectivității Europene Alsacia (CEA) au votat pe 21 octombrie, în unanimitate, pentru introducerea unei taxe de tranzit pentru camioanele care utilizează autostrăzile din Alsacia, în ciuda opoziției venite din partea mediului de afaceri local. Inițial, planul era ca aceasta să fie introdusă din 2025.
Transportatorii locali au exprimat îngrijorări cu privire la impactul pe care aceasta îl va avea asupra sectorului transporturilor.
Scopul acestei taxe este de a reduce poluarea și volumul traficului de tranzit de pe autostrăzile din regiune.
Taxa, denumită „R-Pass”, vizează autovehiculele comerciale de marfă de peste 3,5 tone care utilizează ruta nord-sud din Alsacia și va implica un cost de 0,15 euro per kilometru, începând din 2027.
Prin această inițiativă, autoritățile din Alsacia speră să îmbunătățească „fluența și siguranța” traficului, să reducă „poluarea atmosferică și fonică” și să limiteze degradarea infrastructurii rutiere. În plus, aceaastă taxă are scopul de a reechilibra traficul de tranzit între Franța și Germania, unde o taxă similară, introdusă încă din 2005, a fost majorată la 0,34 euro per kilometru în ianuarie 2024.
VEZI ȘI: Austria: O nouă parcare pentru camioane pe A21
Frédéric Bierry, președintele CEA, a declarat că, din cauza taxei germane, traficul de camioane pe autostrăzile din Alsacia a crescut cu aproximativ 20% în primele șase luni ale anului, atingând un vârf de 30% în august și septembrie.
Bierry a adăugat că regiunea a devenit „un adevărat aspirator de camioane”, absorbând tranzitul internațional. Transportatorii au ales să evite autostrada A5, optând pentru rute alternative mai ieftine, precum A35 și A36.
Taxa „R-Pass” este, de asemenea, menită să contribuie la finanțarea extinderii autostrăzii Colmar – Sélestat la trei benzi pe sens, un proiect estimat la 150 – 200 de milioane de euro.