GreenZoneTop News

Camion electric Scania testat în operațiuni de deszăpezire în Norvegia

Administrația Națională a Drumurilor din Norvegia (Statens vegvesen), în parteneriat cu compania de mentenanță Presis Vegdrift, testează un camion electric Scania la peste 1.200 m altitudine în Norvegia.

Într-un proiect pilot fără precedent, un camion electric Scania 45 R este utilizat în operațiuni de deszăpezire pe una dintre cele mai lungi și mai înalte trecători montane din Norvegia – Hardangervidda.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

Camionul electric, într-o configurație standard oferită de Scania Norvegia, a fost livrat recent și este deja în exploatare pe un tronson de 41 km al drumului național dintre Hallingdal și Hardanger, care ajunge la altitudini ce ating 1.250 metri.

Proiectul are ca scop evaluarea performanțelor electrice în condiții reale de iarnă, în vederea reducerii emisiilor de CO2 generate de activitățile de întreținere rutieră.

Primele concluzii după 7.000 km: consum sub estimări și regenerare eficientă

Testele realizate până în prezent au arătat că Scania 45 R s-a comportat mai bine decât previziunile inițiale, în special în ceea ce privește autonomia și consumul de energie. În funcție de natura operațiunii, consumul variază între 1,4 kWh/km (la patrulare) și 2,5 kWh/km (la deszăpezire intensă cu zăpadă umedă).

Camion electric Scania testat în operațiuni de deszăpezire în Norvegia

În a treia săptămână din martie, camionul electric a parcurs 1.889 km și a consumat 3.781 kWh, rezultând un consum mediu de puțin peste 2 kWh/km. Un avantaj semnificativ este regenerarea: pe coborârile abrupte, șoferii recuperează între 3% și 4% din baterie, ceea ce contribuie la o eficiență operațională crescută.

Utilizat alături de camioanele diesel, cu echipamente identice

Camionul electric este echipat cu același tip de plug și accesorii ca cele diesel care operează pe același tronson, tocmai pentru a permite o analiză comparativă obiectivă. În plus, acesta nu înlocuiește încă un vehicul din flota activă, ci funcționează ca unitate suplimentară în perioada de testare.

Camion electric Scania testat în operațiuni de deszăpezire în Norvegia

Vehiculul este dotat cu sistem de prindere frontală pentru pluguri diagonale sau tip pană, precum și cu o lamă spate pentru razuirea stratului de gheață. Sistemul modular JOAB cu cârlig de ridicare permite conversia rapidă în mașină de împrăștiat material antiderapant sau chiar utilizarea unui container.

Putere motor de 450 kW și capacitate brută a bateriei de 624 kWh

Vehiculul este echipat cu un motor electric ce oferă o putere continuă de 450 kW și o putere maximă de 511 kW, cu un cuplu impresionant de 3.500 Nm. Sistemul de frânare regenerativ poate recupera până la 600 kW, ceea ce contribuie semnificativ la eficiența energetică în zonele cu diferențe mari de nivel.

Bateria are o capacitate brută de 624 kWh, din care 468 kWh sunt disponibili efectiv (echivalentul a 75% SOC). Încărcarea se poate face cu o putere de până la 375 kW.

Camionul este construit pe un șasiu 6×2*4, cu o axă față de 10 tone, o axă motoare de 11,5 tone cu reductoare în butuci și o a treia axă direcțională și liftabilă de 7,5 tone, ceea ce oferă o combinație optimă între tracțiune și manevrabilitate. Ampatamentul este de 455 cm.

Pas înainte spre tranziția verde

Această inițiativă face parte din eforturile Norvegiei de a reduce cu 55% emisiile de CO2 provenite din operațiunile de întreținere rutieră până în 2030, iar experiențele obținute din acest proiect ar putea deschide calea pentru introducerea pe scară largă a camioanelor electrice în domeniul întreținerii drumurilor, inclusiv în operațiunile de iarnă.

Din aceeași categorie...

Back to top button