Editorial

Cât mai avem de aşteptat pentru camionul autonom?

Nu doar autoturismele sunt curtate de sistemele autonome, ci şi vehiculele comerciale grele, iar asta nu are cum să fie o veste rea.

S-ar putea ca într-o zi, în drumurile tale motorizate, să ridici ochii spre cabina unui alt camion care rulează cu 90 km/h şi să nu vezi pe nimeni la volan. Şi ar fi foarte tare dacă nu ai face un infarct, deşi şansele să supravieţuieşti sperieturii sunt slabe. Dar să nu fim pesimişti, poate scapi doar cu un leşin.

Cât mai avem de aşteptat pentru camionul autonom?

Sau cu un atac de panică. Dacă rezişti, recomandarea este să te ţii bine de volanul tău pentru că, de fapt, nu prea ai de ce să îţi faci griji. Exceptând situaţia infim de probabilă în care şoferul camionului respectiv chiar a păţit ceva, te afli mai mult ca sigur în prezenţa unui vehicul autonom, aşa cum ai văzut deja în multe filme SF produse pe bandă rulantă la Hollywood.

Conform prognozelor şi statisticilor deloc optimiste, avem nevoie urgentă de camioane autonome în viitorul nu foarte îndepărtat, din două mari şi principale motive: siguranţa rutieră şi lipsa oamenilor calificaţi.

La primul capitol, nu mai este un secret pentru nimeni faptul că accidentele rutiere au la baza eroarea umană în peste 80% din cazuri. O cifră nepermis de mare, dacă stai să te gândeşti la câtă şcoală şi informaţie trebuie să parcurgi ca să ai dreptul să conduci pe drumurile publice. Şi dacă cifra asta coboară chiar şi la jumătate prin introducerea şoferilor virtuali, tot este un câştig enorm pentru omenire.

Al doilea motiv, și poate cel mai dureros, îl reprezintă criza şoferilor profesionişti, care a început deja să producă efecte negative încă din anii trecuţi, când numărul celor interesaţi să-şi petreacă 8 ore pe zi în cabina unui camion a scăzut ca apele Dunării după şase luni de secetă. Doar în Anglia, asociaţia de profil a anunţat că industria de transport greu are cu 45.000 de oameni mai puţin decât este nevoie – de aici şi explicaţia exilului est-europenilor, inclusiv a șoferilor profesioniști români, cu multe categorii în permis spre şoselele mai bune ale Europei.

Generaţiile mai tinere nu par că au nicio înclinare spre șofereala de calibru mare, decât poate dacă autostrăzile vor fi inundate cu pokemoni preţioşi care se lasă prinşi uşor şi fără prea mare tămbălău.

VEZI ȘI: Florin Olteanu merge în finala mondială Drivers’ Fuel Challenge 2016

Din fericire, producătorii de camioane nu au făcut pană, pregătind oarecum terenul pentru una dintre cele mai mari schimbări din istoria autovehiculului: condusul autonom. Un consorţiu format din nume grele ca MAN, Iveco, Daimler, Volvo Trucks, Scania și DAF a raportat încheierea cu succes a primelor teste în care camioanele au fost conectate între ele, și care s-au soldat cu zero daune materiale sau pierderi de vieţi. Şase convoaie compuse din două sau trei camioane au străbătut drumurile Suediei, Germaniei şi Belgiei, pentru a se întâlni într-un final pe cheiurile portului Rotterdam.

Premiantul ediţiei a fost Mercedes-Benz Actros echipat cu un modul Highway Pilot, care a parcurs peste 20.000 de kilometri în condiţii de trafic real, pe autobahn-urile rapide ale Germaniei. A fost probabil un experiment corcitura cu rase de soi, un cuplaj de condus autonom cu o sesiune de Platooning  între prieteni. Desigur, mai avem de aşteptat până trecem la faza finală, în care îţi cumperi prin telefon o maşină şi ea vine singurică acasă sau la autobază, însă cel puţin vedem o luminiţă la capătul tunelului.

Se poate ca acest proces să fie grăbit prin amabilitatea unor domni ingineri, foşti angajaţi ai Google, Apple şi Tesla, care au fondat Otto, o companie nu de pantofi medicinali ci de… kit-uri retrofit autonome, despre care am mai povestit aici – https://bit.ly/35MebRP

De ce să ne apucăm să reinventam industria când o putem modifica şi obţine rapid toate beneficiile? În loc de camioane construite de la zero fără scaun la şofer, nu mai bine montăm pe flotele existente senzori şi radare care să facă aceeaşi treabă, dar mai repede şi mai ieftin? Ba bine că nu, deja contabilii transportatorilor şi-au suflecat mânecile pentru calcularea profiturilor!

Şi la fel au făcut şi cei de la Otto, când au aflat că doar în SUA sunt vreo 4,3 milioane de vehicule comerciale grele care ar putea primi ajutorul lor, şi şterge prin urmare de pe site-urile de angajare toate anunţurile pentru căutarea camionagiilor.

În consecinţă, fii pregătit să ai surprize când arunci o privire indiscretă în cabinele camioanelor, pentru că prosopul cu blonda sexy poate că încă este acolo, însă şoferul s-ar putea să fie de mult trimis la recalificare.

Din aceeași categorie...

Back to top button