Camioane

Camionul Urban Lab 2 reduce consumului de combustibil în medii urbane

Urban Lab 2 este conceptul de camion urban dezvoltat de Renault Trucks alături de 6 parteneri, în cadrul proiectului EDIT (Efficient Distribution Truck).

Combinând tehnologii inovatoare în domeniul aerodinamicii,tehnologiei hibride, anvelopelor și conectivitate, au fost obținute economii de combustibil de 13%.

Camionul Urban Lab 2 reduce consumului de combustibil în medii urbane

În timp ce Optifuel Lab 1 și 2 sunt vehicule experimentale dedicate cercetării și dezvoltării în transportul de lungă distanță, Urban Lab 2, care este la baza unui Renault Trucks D Wide Euro VI de 19 t, are în vedere segmentul de distribuție urbană și regională.

Camionul dispune de o tehnologie dezvoltată împreună cu 6 parteneri, și anume Valeo, Lamberet, Michelin, Benomad, INSA Lyon (LamCoS) și IFSTTAR (LICIT). Scopul este de a oferi inovații accesibile până în anul 2020, concentrându-se pe patru zone cheie: aerodinamica, lanțul cinematic, conectivitatea și anvelopele.

Aerodinamica
Pentru a reduce coeficientul de frecare al camionului Urban Lab 2 – și, deci, consumul de combustibil – inginerii au lucrat asupra fluxului de aer de-a lungul vehiculului.

Lamberet și Renault Trucks au adaptat cabina, șasiul și caroseria frigorifică în funcție de recomandările specialiștilor în aerodinamică, îndeplinind, în același timp, cerințele legale și operaționale care vizează transportul sub temperatură controlată. Primul pas implică reducerea suprafeței frontale.

Unitatea frigorifică este, în mod normal, situată deasupra cabinei, însă pe camionul Urban Lab 2 aceasta a fost poziționată în ampatamentul vehiculului, pentru a elibera spațiul de deasupra capului și pentru a optimiza conexiunea dintre suprastructură și șasiu, cu scopul de a micșora înălțimea și a îmbunătăți fluxul de aer.

Acest lucru înseamnă că se poate încorpora un deflector de aer pe acoperiș, proiectat să asigure continuitate cu caroseria.

VEZI ȘI: Renault Urban Lab 2 și D Wide CNG prezentate în premieră la Polutec

Reproiectatea arhitecturii interioare a suprastructurii a făcut progrese marcante în ceea ce privește forma acoperișului, fără a crește înălțimea. Cât despre lateralele vehiculului, acestea sunt prevăzute cu deflectoare din material textil acoperit cu PVC.

Fluxul de aer lateral este, de asemenea, îmbunătățit, prin intermediul unor roți cu design aerodinamic și prin instalarea unor deflectoare posterioare care sunt în perfectă armonie cu arhitectura și continuitatea părții din spate a vehiculului.

Treapta de acces este complet acoperită, datorită unei apărători mobile, deschise de extensiile ușilor, care asigură continuitatea între secțiunea superioară și cea inferioară a cabinei.

Garda la sol este optimizată, prin adăugarea unor componente flexibile, optimizând, astfel, fluxul de aer la nivelul structurii de dedesubtul vehiculului. În fine, înlocuirea oglinzilor laterale cu un sistem de camere de luat vederi și ecrane interioare ajută, de asemenea, la reducerea rezistenței aerodinamice a vehiculului.

Stop & Start și sistem micro-hibrid
Pentru a reduce consumul de combustibil, Urban Lab 2 se dovedește a fi inovativ și în ceea ce privește designul motorului, cu un sistem care combină tehnologia stop & start cu cea a micro-hibrizilor, dezvoltat în colaborare cu Valeo.

Sistemul stop & start întrerupe motorul atunci când vehiculul se oprește, de exemplu la lumina roșie a semaforului, reducând, astfel, consumul de combustibil. În plus, sistemul micro-hibrid recuperează energia „liberă”, cum ar fi cea generată la ridicarea piciorului de pe pedală sau în timpul frânării, prin intermediul unui dispozitiv electric reversibil, de înaltă putere (48V).

Această energie poate fi utilizată pentru alimentarea accesoriilor electrice ale vehiculului sau pentru reducerea forței mecanice solicitate de către motorul termic. Renault Trucks lucrează, de asemenea, împreună cu INSA Lyon, pentru a reduce fricțiunea în partea frontală a motorului, pentru a optimiza eficiența generală a sistemului micro-hibrid.

Conectivitate
Pentru renault trucks, șoferii joacă un rol cheie în reducerea consumului de combustibil. Acesta este motivul pentru care Urban Lab 2 dispune de tehnologie pentru a-i sprijini în timpul conducerii, prin conectarea vehiculului cu infrastructura. Lucrând împreună cu compania Benomad, inginerii au dezvoltat un software special de navigație capabil să ofere o astfel de conectivitate.

Pentru fiecare cursă, sistemul gps propune cea mai eficientă rută, care consumă cel mai puțin combustibil, estimând atât durata călătoriei, cât și consumul. Acest software a fost configurat să ia in considerare nu numai consumul de combustibil, ci și, mai presus de toate, constrângerile operaționale ale unui vehicul de distribuție.

VEZI ȘI: Scania a lansat primul autobuz urban pe gaz dublu articulat

În fine, Urban Lab 2 este conectat la infrastructură pentru optimizarea traversării intersecțiilor pe undă verde. Când Urban Lab 2 se apropie de semafoare, primește informații de la acestea și sistemul calculează dacă este mai eficient să frâneze sau să accelereze, atunci când condițiile sau regulile de circulație permit acest lucru. Acest fapt limitează, astfel, conducerea de tip start & stop, care are un impact negativ asupra consumului de combustibil.

Experiența în ceea ce privește modelele de trafic a companiei licit a sprijinit renault trucks să integreze efectul traficului în consumul de combustibil.

Anvelope
Deja partener în cadrul proiectelor Optifuel Lab 1 și 2, Michelin lucrează din nou împreună cu Renault Trucks, pentru a dezvolta anvelope pentru economia de energie, special proiectate pentru vehiculele de distribuție.

Pentru aceasta, Michelin a utilizat o gamă largă de tehnologii, în special cea denumită infini-coil, pentru a garanta anduranța anvelopelor și siguranța. În primul rând, profilul auto-generant asigură o tracțiune durabilă de-a lungul vieții anvelopei și, în al doilea rând, silica utilizată ca agent de ranforsare în cadrul profilului îmbunătățește compromisul între longevitate și rezistență la rulare.

În fine, renault trucks și partenerii săi și-au stabilit ambițiosul obiectiv de a reduce consumul de combustibil cu 13%, comparativ cu un vehicul Renault Trucks D Wide similar. Vehiculul a fost testat pentru prima dată pe un circuit închis în noiembrie 2016 și va fi testat pe șosea la Bordeaux, începând din luna februarie 2017.

Rezultatele vor fi prezentate la sfârșitul proiectului, programat pentru 2018.

 

Din aceeași categorie...

Back to top button