Cartea Albă privind transporturile nu şi-a atins obiectivele

Cartea Albă

Întrebările puse la evaluarea intermediară a Cărţii Albe privind transporturile au scot la iveală deficiențe la punerea în aplicare a acesteia.

Cartea Alba a Comisiei Europene, chiar dacă este din 2011, încă este actuală. Şi totuşi, unele puncte sunt prea ambiţioase şi în parte nerealiste. Acesta este rezultatul unei consultări publice printre reprezentanţi din domeniul economiei şi administraţiei precum şi ai unor sindicate şi alte organizaţii.

Economia critică faptul că nu a fost implicată în planificare
La întrebările comisiei din Bruxelles s-au primit 264 de răspunsuri, dintre care două treimi (176) au considerat emisiile de gaze cu efect de seră drept problema cea mai importantă ce rămâne de rezolvat. Apoi au urmat dezvoltarea infrastructurii (174), inovare (168), preţurile petrolului şi energiei (165) precum şi finantatea infrastructurii (164). Mai mulţi intervievaţi au fost de părere că ar fi prea devreme pentru o estimare adecvată.

Cartea Albă privind transporturile nu şi-a atins obiectivele

Trei sferturi dintre participanţi consideră priorităţile Cărţii Albe ca fiind încă importante însă critică lipsa clarităţii. Obiectivele sunt greu de atins, de multe ori lipseşte abordarea realistă dar şi o strategie, după cum reiese din această evaluare. O greutate în plus este şi lipsa banilor pentru dezvoltarea infrastructurii. Se cere o planificare solidă a proiectului cu obiective pe termen scurt şi mediu.

Cel mai cu succes s-au abordat temele privind siguranţă transporturilor şi a traficului precum şi domeniul cercetării şi al dezvoltării. Cartea Alba a avut rezultate bune şi pe piaţa internă de transport. Intervievaţii au remarcat puţine progrese în privinţa impozitelor, a tarifării inteligente, a locurilor de muncă bune şi a condiţiilor de muncă şi a calităţii serviciilor şi a seriozităţii.

Nici promovarea unui comportament echitabil nu iese în evidenţă în mod positiv. Mai mult de jumătate din reprezentanţi nu se simt implicaţi îndeajuns (56%). Colaborarea cu Comisia Europeană nu a fost bună după părerea a 75% dintre intervievaţi. Astfel, Comisia nu a reuşit să transmită strategia într-un mod adecvat. De asemenea, progresele în implementarea măsurilor nu s-au comunicat într-un mod corespunzător.

Majoritatea participanţilor la interviu (84%) este nemulţumită cu prelucrarea obiectivelor Cărții Albe şi consideră responsabile pentru aceasta în primul rând statele membre. Multe măsuri au fost blocate în Consiliul Miniştrilor Transporturilor, în Parlament s-a pus accent pe alte priorităţi şi în final, ţările membre ale UE nu au dat dovadă prea mare de ambiţie pentru a prelua ceea ce s-a atins în legislația naţională. Diferitele priorităţi şi protecţionismul au îngreunat planificarea transfrontalieră.

Condiţiile de muncă nu sunt importante
Condiţiile de muncă nu sunt importante după cum reiese din 45 de răspunsuri. Această temă împreună cu siguranţă şi responsabilitatea socială au fost apreciate doar de sindicate. Dorinţa generală este de a se ţine cont de situaţia economică. Partenerii sociali critică faptul că s-a estimat prost impactul liberalizării cu efectele sale secundare.

Se analizează redistribuirea transporturilor
O serie de comentarii s-au referit la reorganizarea traficului, după cum raportează Comisia. O atenţie prea mică se acordă în special transportului fluvial intern. În timp ce transportul feroviar este de părere că redistribuția transporturilor ar avea un aport la reducerea emisiilor de dioxid de carbon, şi transporturile rutiere şi-au pus aceeaşi întrebare. Obiectivul nu ţine cont de importanţa mobilităţii „door-to-door” şi nu se pune destul accent pe îmbunătăţirea eficienţei transportului rutier.

În primul rând ar trebui dovedit faptul că redistribuția transportului feroviar este realizabilă. Contra părerii reprezentanţilor din economie, piaţa trebuie să decidă în principiu care sunt cele mai bune soluţii ţinând cont de provocările actuale iar Comisia Europeană ar trebui să reducă intervenţiile prin reglementare.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Follow #infotrucker