In FocusTop News

Ce a provocat criza de șoferi de camion în Europa și Marea Britanie?

În ultimele săptămâni, atenția publică a fost îndreptată spre criza de carburanți din Marea Britanie, generată de lipsa acută de șoferi de camion, una fără precedent.

Mai multe canale mass-media au raportat despre situația din Marea Britanie legată de lipsa șoferilor de camioane și de consecințele acesteia pe întregul lanț de aprovizionare pentru diverse companii.

Ce a provocat criza de șoferi de camion în Europa și Marea Britanie?

Recent, guvernul britanic a cedat presiunii exercitate de industria de transport și introdus 5.000 de vize de muncă temporare pentru șoferii de camion, valabile până la 28 februarie 2022 (inițial valabile până la Crăciun), pentru a acoperi lipsa de personal.

Ce înseamnă acest lucru pentru Marea Britanie și industria de transport și logistică europeană?

În timp ce în circumstanțe normale, industria de transport a reușit să facă față tuturor vârfurilor sezoniere fără probleme critice de aprovizionare cu produse, situația actuală a arătat că acest lucru nu mai este posibil, deoarece criza de șoferi de camion pune presiune pe lanțurile de aprovizionare din Europa și Marea Britanie.

Situația actuală în ceea ce privește constrângerile din lanțul de aprovizionare și problemele de aprovizionare a produselor a început să se dezvolte de ceva timp.

De aici, furtuna perfectă a problemelor.

Marea Britanie este lovită în mod disproporționat de aceste probleme, în parte din cauza implicațiilor Brexit-ului, în jurul legislației și al frontierelor, însă problema este globală și există mai mulți factori în joc. La începutul anilor 2010 industria a reușit să iasă dintr-o situație similară, însă atunci era mult mai ușor să achiziționezi camioane și să angajezi șoferi, caz care nu se mai aplică astăzi.

Profunzimea crizei din Marea Britanie a ieșit la iveală odată cu lipsa carburanților de la unele stații de alimentare din țară. Deși rafinăriile și depozitele au mult combustibil, stațiile de benzină au rămas fără stocuri, deoarece nu existau suficienți șoferi care să asigure furnizarea combustibililor de la depozite către acestea.

În timp ce noile măsuri introduse (viza de muncă temporară) ar putea ajuta Marea Britanie pe termen scurt, problema va continua și după perioada sărbătorilor de iarnă, deoarece lipsa actuală de șoferi afectează transportatorii din toată Europa.

„Astăzi, lanțurile globale de aprovizionare se află într-o dezordine nemaivăzută până acum, în timp ce, lanțurile de restaurante fast-food și majoritatea magazinelor alimentare pot funcționa fără câteva produse sau lucrători, fabricile trebuie cel mai adesea să oprească producția chiar dacă lipsește o mică parte”, spune Jens Romer Sode, Chief Operating Officer (COO) al filialei scandinave Girteka Logistics.

VEZI ȘI: Sute de transportatori rutieri din Lituania și-au deschis sucursale în Polonia

În noua realitate a industriei de transport rutier de mărfuri, care ar putea dura până în 2022, am putut observa o lipsă reală de oameni și capacități, în special camioane și remorci în majoritatea lanțurilor de aprovizionare și a piețelor, inclusiv în Marea Britanie.

Ca rezultat, pe piață s-au prezentat creșteri semnificative ale costurilor de operare, cum ar fi creșterea prețurilor la combustibil sau feribot pe tot parcursul anului 2021, lucru care ar trebui să continue până în 2022. În ciuda lipsei capacității și a costurilor de operare în creștere, cererea de transport depășește oferta (și anume capacitatea) pe care o pot furniza companiile.

În aceste condiții, industria va trebui să se adapteze la prețuri mai ridicate pentru transportul rutier. Rezultatul? Creșteri de prețuri pe întreg lanțul de aprovizionare care vor culmina cu creșterea prețului la raft.

La urma urmei, transportul rutier este o parte esențială a lanțurilor de aprovizionare globale, deoarece aproape toate produsele pe care le folosește un consumator final sau o afacere sunt aduse pe un raft de un camion. Să nu uităm că 77% din toate mărfurile din Europa sunt transportate rutier și cea mai mare parte a acestei proporții este transportată într-o remorcă.

O piață fragmentată

Deoarece industria europeană de transport rutier este foarte fragmentată, peste 90% dintre companii deținând mai puțin de 10 camioane, aceste companii pot funcționa cu marje de profit reduse.

Odată cu ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană și intrarea în vigoarea a noi reguli de trecere a frontierei și vamă, majoritatea operatorilor de transport europeni s-au ferit să treacă Canalul Mânecii, preferând să rămână în Europa continentală în proiecte de transport mai bine plătite. În plus, problema s-a înrăutățit și mai mult pentru că mulți șoferi cu documente europene au părăsit Marea Britanie pentru a conduce camioane în alte state din UE.

În concluzie, criza de șoferi de camion din toată Europa este cauzată de un număr de factori, cei mai importanți fiind:

  • cererea tot mai mare de șoferi de camion, pe de o parte pentru a face față Pachetului de Mobilitate, în special a regulilor de odihnă și întoarcerii șoferilor în țara de origine, iar pe de altă parte din cauza creșterii flotelor odată cu revenirea industriei de transport la nivelul pre-COVID;
  • condițiile de muncă și facilitățilr pentru șoferii de camion, deoarece pe lângă remunerație (salariul) – un factor foarte important – chestiunile legate de siguranță, confort și stres zilnic, influențează deciziile oamenilor de a ocoli sau chiar a părăsi industria;
  • șoferii mai în vârstă și cu experiență se retrag, în timp ce transportul rutier nu este o industrie foarte populară în rândul tinerei generații și trebuie îmbunătățită imaginea și reputația industriei și a profesiei. Din păcate, în România, nu există un astfel de plan, nici din parte asociațiilor de transport, nici a sindicatelor;

Din aceeași categorie...

Back to top button