
Atât Convenția CMR, cât și Carmack oferă un cadru de reglementare pentru răspunderea în transportul de mărfuri.
În lumea complexă a transportului de mărfuri, înțelegerea cadrului legal aplicabil este crucială. Două instrumente juridice importante guvernează răspunderea transportatorilor în caz de pierdere, deteriorare sau întârziere a mărfurilor: Convenția CMR (Convenția privind contractul pentru transportul internațional de mărfuri pe șosele) și Amendamentul Carmack.
Deși ambele vizează protejarea intereselor atât ale transportatorilor, cât și ale expeditorilor, există diferențe semnificative între ele.
Normele Convenției CMR se aplică întotdeauna, în mod obligatoriu, în cazul unei cereri de despăgubire, dacă sunt îndeplinite cerințele de bază ale acesteia. În conformitate cu acesta, reglementările CMR se aplică tuturor transporturilor transfrontaliere cu camionul efectuate de un transportator în cazul în care locul de încărcare și descărcare se află în două țări diferite, dintre care una este un stat contractant CMR.
Dispozițiile se aplică, de asemenea, în cazul în care un transportator nu execută el însuși comanda de transport, ci o transmite unui subcontractant în conformitate cu articolul 3 din CMR.
În SUA, Carmack (Carmack Amendment to the Interstate Commerce Act) reglementează transportul de bunuri între state. Acesta nu se aplică numai contractelor de transport rutier, ci și celor de transport pe calea ferată.
În contrast, Carmack permite transportatorilor americani să stabilească limite fixe de răspundere, negociate individual cu fiecare client. Această flexibilitate poate fi avantajoasă pentru unele companii, dar lasă și loc de dispută în cazul unor daune majore.
VEZI ȘI: Cât de important este să ai un contract de asigurare CARGO?
În schimb, interpretarea răspunderii în cazul transportului international guvernat de Convenția CMR este de stricta aplicare și interpretare, astfel că pentru mulți încă există confuzii.
Din acest motiv am considerat oportun să aducem în lumină această clarificare.
Contractul dintre transportator și beneficiar nu devine legea parților, iar clauzele contractuale agreate de părți, cele care sunt contradictorii cu reglementarile CMR, sunt nule și nu produc efecte. Astfel, pentru buna protecție, informarea este esențială, atât din perspectiva beneficiarului mărfii, dar mai ales a transportatorului.
Iar atunci când suntem în dubii, în legatura cu vinovația, cu prejudiciul, dar mai ales în special cu cuantumul prejudiciului pentru care transportatorul este ținut răspunzător, informația corectă este cea care ne ajută să putem reacționa la orice pretenție nefondată.
Țineți minte! Un transportator informat este un transportator protejat. Regulă aplicabilă și șoferilor.