EditorialTop News

Ce îi reține pe șoferi într-o companie de transport?

Monica Derecichei, consultant de resurse umane ReMArkable Consulting, explică ce îi reține pe șoferi într-o companie de transport

Despre criză de șoferi pe piață forței de muncă se tot discută de foarte multă vreme și de obicei doar în cercuri restrânse, în reviste și conferințe de specialitate.

Însă, acum, toată lumea discută despre „Marea demisioneală”, care a început în Statele Unite prin 2020 și s-a propagat și în Europa. Acum, având aceste date și știind că există acest comportament al angajaților mi-ar plăcea să începem să vorbim și despre „Marea retenție”.

Ce îi reține pe șoferi într-o companie de transport?

Suntem extrem de focusați să aflăm motivele pentru care angajații demisionează, însă aici cred că avem câteva date, știm cam ce îi determina pe șoferi, de exemplu, să plece de la noi la o altă companie.

Meseria de șofer de camion este total diferită față de orice altă meserie poate comparabilă cu meseriile de aviator sau marinar. Problemele cu care el se confruntă sunt total diferite față de a oricărui angajat dintr-o companie de transport. În plus, este greu să definești pentru el un plan de carieră deoarece, în general, se angajează șofer, iar dacă părăsește compania, tot că șofer o face.

Ce îi frustrează pe șoferi?

În primul rând, există mereu frustrarea că nu sunt ascultați, că nu sunt apreciați la adevărată lor valoare, că nu primesc un „mulțumesc” sincer niciodată și că flexibilitatea este doar din partea lor către angajator, nu și invers.

Apoi, de cele mai multe ori, angajatorii încercă să trateze punctual efectul de nemulțumire cu bonusuri sau măriri de salariu, dar nu cauza. Nu vreau să minimalizez importantă unui salariu decent, însă nu se tratează cauza. Faptul că-i oferim un bonus, aceasta fiind o motivație extrinsecă, va avea efect de maxim 60 zile, apoi șoferul uită de mărire și ajungem din nou la cauza care a declanșat nemulțumirea.

Și, totuși, ce îi reține pe șoferi într-o companie?

Desigur o remunerație corectă, dar am stabilit deja că în felul acesta tratăm doar efectul, nu cauza. Apoi, fiindcă știm deja că una dintre cele mai mari nevoi psihologice ale românilor este aprecierea, șoferii au nevoie să simtă că sunt apreciați și nu doar în momente de criză, vezi pandemia COVID, când toată lumea i-a considerat eroi, ci pe tot parcursul lor profesional.

Comunicarea, am mai spus-o și o voi tot repetă, este esențială. Șoferii au nevoie să fie ascultați și înțeleși. Empatia, un lucru care nouă românilor ne cam lipsește și ar trebui cultivată din plin. Îmi vine în minte un citat: „Empatia înseamnă să înțelegi, nu să fii de acord”.

VEZI ȘI: Noi reguli pentru închirierea de camioane din altă țară, de la 6 iunie

Așadar, șoferii trebuie să fie înțeleși. Apoi, trebuie să li se ofere facilități corespunzătoare în toate bazele și locațiile unde ei își fac pauzele, și asta este o dovadă a faptului că îi apreciezi.

Îmi spune un reprezentant al unei firme de transport la un moment dat, faptul că, nu poate oferi facilități mai bune pentru că oricum șoferii le strică, însă asta este că și cum am avea un hotel și am spune că nu reparăm clanța de la ușa pentra că turiștii oricum o strică.

Poate o să va întrebați, dar cum aflăm noi ce i-ar reține pe șoferi în companie? Există câteva instrumente despre care am mai vorbit, și anume „Stay in interview” sau „Interviul de ședere”, care implementat corect și regulat îți poate oferi informații foarte relevante despre ce i-ar determina pe șoferi să părăsească compania.

Cei interesați de expertiza în resurse umane a Monicăi Derecichei, o pot contacta la: monica@remarkableconsulting.ro.

Din aceeași categorie...

Back to top button