CE ar putea permite efectuarea repausului săptămânal normal în cabină, în anumite condiții

Comisia Europeană ia în calcul revocarea interdicției repausului săptămânal normal în cabină, invocând lipsa parcărilor sigure pentru camioane.
Într-o mișcare care ar putea redesena una dintre cele mai sensibile prevederi ale Pachetului de Mobilitate, Comisia Europeană ia în calcul revocarea interdicției privind efectuarea repausului săptămânal normal în cabină. Este o posibilă schimbare de paradigmă, generată nu de o reevaluare politică a protecției sociale a șoferilor, ci de o realitate logistică ignorată ani la rând: lipsa cronică a parcărilor sigure și decente pentru camioane în Europa.
Conform unui studiu publicat pe 11 aprilie de către Comisie, în Europa lipsesc în prezent aproape 390.000 de locuri de parcare sigure pentru camioane, iar deficitul ar putea atinge 483.000 până în 2040 dacă nu se intervine decisiv. Pe scurt, legislația impune un standard pe care infrastructura pur și simplu nu-l poate susține.
Măsura actuală, în vigoare din 2020, cere ca șoferii să petreacă perioada de repaus săptămânal normal în afara cabinei, în spații de cazare adecvate. În teorie, un gest de umanitate. În practică, însă, transportatorii și șoferii au fost trimiși să caute hoteluri scumpe, slab dotate, lipsite de facilități adaptate programului de muncă din transportul rutier. Mulți nu le-au găsit deloc. Cei care au încercat, s-au întors adesea în cabină, dar cu amenzi.
Acum, Bruxelles-ul pare să accepte că a pus carul înaintea boilor. Se discută posibilitatea ca repausul săptămânal să fie permis din nou în cabină, dar doar în parcări certificate Gold sau Platinum – adică locații cu supraveghere 24/7, personal la fața locului și facilități de bază.
Teoretic, o soluție de compromis. Practic, aceste parcări sunt puține, scumpe și departe de a acoperi întregul continent.
Sindicatele șoferilor se opun
Reacțiile nu au întârziat. Posibila anulare a interdicției repausului săptămânal normal în cabină este contestată de sindicate și riscă să divizeze industria transporturilor.
Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) a condamnat inițiativa, calificând-o drept un regres social. Din perspectiva sindicatelor, readucerea șoferilor în cabină subminează exact rațiunea pentru care interdicția a fost introdusă: demnitatea și siguranța celor care muncesc în condiții grele, departe de familie, într-un sector esențial pentru economia europeană.
Mai mult, ETF critică lipsa consultărilor din cadrul studiului invocat de Comisie, acuzând o abordare unilaterală.
Așadar, asistăm la un nou episod din eternul duel între idealuri sociale și realități economice. Industria transporturilor știa de la bun început că interdicția repausului în cabină e inaplicabilă fără infrastructură.
Dar în loc să se construiască parcări sigure într-un ritm accelerat, s-au aplicat amenzi și s-au făcut promisiuni. Iar acum, când realitatea iese la suprafață, Bruxelles-ul caută soluții temporare, fără să recunoască deschis că a greșit.
Într-un climat deja tensionat, în care deficitul de șoferi, costurile logistice și concurența neloială apasă pe toate fronturile, flexibilizarea acestei reguli ar putea oferi o gură de oxigen pentru mulți transportatori.
Dar ea nu trebuie să devină un nou pretext pentru neimplicare politică. Dacă revocarea interdicției vine fără un plan serios de investiții în parcări sigure și fără un calendar clar de implementare, riscăm să transformăm excepția în regulă. Iar asta ar fi, într-adevăr, un pas înapoi.
Industria are nevoie de echilibru, nu de extreme. Repausul în cabină poate fi o soluție temporară, dar nu trebuie să devină norma. Pentru că, în final, un camion poate fi performant, dar nu va fi niciodată un dormitor decent. Nici măcar un loc sigur pentru un weekend întreg de odihnă.