TehnologieTop News

Ce stă în spatele dezvoltării noii game Volvo FH Aero

Volvo FH Aero este rezultatul a peste 10 ani de cercetare și dezvoltare Volvo Trucks, pentru a scoate cel mai eficient camion din punct de vedere al consumului de combustibil posibil.

Cea mai distinctivă caracteristică a noilor Volvo FH Aero și Volvo FH16 Aero este partea frontală extinsă, care reprezintă o ușoară abatere de la designul convențional al camioanelor cu cabină peste motor. Aceasta permite, de asemenea, o performanță aerodinamică sporită și, în combinație cu îmbunătățirile anterioare, noua gamă îmbunătățește eficiența combustibilului cu până la 5%.

De altfel, noul design este cel mai aerodinamic și mai eficient din punct de vedere energetic de până acum al Volvo Trucks.

„Din punct de vedere aerodinamic, ne dorim ca colțurile să fie cât mai netede și rotunjite posibil, dar până de curând am fost restricționați de legislația privind lungimea vehiculului”, spune Anders Tenstam, Senior Technology Expert Aerodynamics, Volvo Trucks.

Noua legislație privind lungimea vehiculului permite prelungirea părții frontale a cabinei și mărire a curburii acesteia. Acest lucru nu numai că îmbunătățește aerodinamica cabinei, dar contribuie și la maximizarea tuturor celorlalte îmbunătățiri făcute la nivelul întregului vehicul.

Abordare holistică pe termen lung

În timp ce partea frontală extinsă a fost permisă de modificările aduse legislației UE privind lungimea camioanelor, originile Volvo FH Aero sunt mult mai vechi. De fapt, inginerii de la Volvo Trucks au explorat noi concepte și idei pentru îmbunătățirea modelelor FH timp de peste un deceniu.

Primul pas a fost crearea unei entități separate la nivel intern, care să se concentreze pe inginerie avansată. În loc să caute să facă îmbunătățiri mici, izolate și progresive pentru o lansare imediată, obiectivul noii echipe a fost să adopte o abordare holistică pe termen lung a întregului camion.

În spatele dezvoltării noii game Volvo FH Aero

„Dacă lucrezi cu mai multe proiecte conform unor planuri de timp stricte, atunci trebuie să prioritizezi și, de obicei, ingineria avansată pe termen lung are de suferit. În schimb, noi adoptăm o abordare mai amplă și încercăm să explorăm concomitent diferite concepte, pe care le putem combina ulterior pentru a crea o soluție care este mai mare decât suma părților sale”, explică Anders Tenstam.

Cum s-a ajuns la un deceniu de cercetare?

În centrul abordării Volvo Trucks în materie de aerodinamică se află principiul aerodinamicii, conform căruia toate secțiunile diferite ale vehiculului sunt considerate ca fiind interconectate și dependente una de cealaltă. Cu alte cuvinte, îmbunătățirile aerodinamice spre partea din spate a vehiculului vor avea un impact și mai mare dacă aerodinamica din față a fost optimizată.

„Dacă faceți partea din față mai aerodinamică, înseamnă că fluxul de aer se strânge mai aproape de caroseria camionului, ceea ce înseamnă că îmbunătățirile din aval vor da rezultate și mai bune”, explică Anders. „În schimb, îmbunătățirile din amonte ar putea fi parțial anulate de orice imperfecțiuni mai în aval. Trebuie să vă gândiți la aerodinamică ca la un pachet”, completează acesta.

Perfecționarea tuturor componentelor diferite a fost obiectivul principal al Volvo Trucks încă din 2012, iar multe dintre conceptele sale aerodinamice au fost deja introduse în 2022. Printre acestea se numără etanșări suplimentare pe liniile de divizare din partea din față a cabinei, închiderea scării și un perimetru mai apropiat al pasajelor roților.

Legislația UE care permite cabine mai lungi a fost propusă pentru prima dată în 2013, urmând să intre în vigoare la sfârșitul anului 2019. Datorită abordării sale pe termen lung, Volvo Trucks a putut să anticipeze viitoarea legislație și să exploreze din timp posibilitățile pe care aceasta le-ar deschide în ceea ce privește proiectarea cabinei.

Ca atare, noua cabină extinsă frontal a fost dezvoltată împreună cu aceste îmbunătățiri anterioare. De fapt, aceasta contribuie la îmbunătățirea în continuare a acestor caracteristici și completează pachetul. „Este un caz de 1 + 1 = 3”, spune Anders. Potrivit lui Anders, fiecare dintre aceste îmbunătățiri aerodinamice generează, de unele singure, economii de combustibil, însă atunci când sunt adunate toate, economiile totale sunt și mai mari.

Ce alte completări îmbunătățesc și mai mult eficiența energetică?

În plus față de cabina extinsă, Volvo FH Aero este disponibil și cu noul sistem Camera Monitor System, care, în esență, înlocuiește oglinzile laterale cu camere în formă de aripi. Ca urmare, unul dintre principalele obstacole în calea fluxului de aer pe părțile laterale ale vehiculului este eliminat.

„Deoarece partea din spate a unei oglinzi trebuie să fie plană, crearea unei zone de priveghi în spatele acesteia este inevitabilă, astfel încât va contribui întotdeauna la pierderi aerodinamice”, spune Mattias Hejdesten, Senior Engineering Expert Aerodynamics, Volvo Trucks. Astfel, înlocuirea acesteia cu o cameră video va face fluxul de aer să se lipească mai mult de caroseria camionului.

În ceea ce privește ajutoarele aerodinamice tradiționale, cum ar fi deflectoarele de acoperiș și laterale, spoilerele, aripile, carenele șasiului și capacele de roți, acestea rămân importante atunci când vine vorba de maximizarea eficienței combustibilului.

„Acum că am optimizat partea frontală a vehiculului cu cabina extinsă, trebuie să ne asigurăm că și zonele din aval sunt optimizate, iar aici ne bazăm pe spoilere, aripi și carene de șasiu extinse pentru a ajuta la menținerea fluxului de aer atașat de partea laterală a vehiculului”, spune Mattias.

Impactul noului design asupra camioanelor electrice?

Atât Volvo FH Aero cu motor pe gaz, cât și Volvo FH Aero Electric se bucură de beneficii similare cu o cabină extinsă în ceea ce privește eficiența energetică. Cu toate acestea, când vine vorba de Volvo FH Aero Electric, câștigurile potențiale sunt și mai mari datorită sistemului de recuperare utilizat în cazul unei transmisii electrice.

Camioanele electrice recuperează energia de fiecare dată când frânează, care este reintrodusă în sistem în loc să fie pierdută.

„Deoarece rezistența mai mică la înaintare duce la o energie mai mare la frânare la pedală, sistemul de recuperare va transforma o cantitate mai mare de astfel de energie în energie electrică regenerată. Astfel, recuperarea relativă a investiției dintr-o cabină față extinsă este chiar mai bună decât în cazul gazului natural sau al motorinei”, explică Mattias.

Pentru un camion electric, eficiența energetică sporită se traduce prin autonomii extinse, ceea ce reprezintă una dintre cele mai mari limitări ale utilizării unui sistem de propulsie electric.

Din aceeași categorie...

Back to top button