
Cererea de remorci în Europa de Vest va crește cu doar 6% în 2025 din cauza taxelor comerciale globale. O redresare semnificativă este așteptată abia în 2027.
Piața de remorci din Europa de Vest trece printr-un moment de ezitare în 2025, deși premisele păreau favorabile. Potrivit celui mai recent raport emis de CLEAR International în mai 2025, perspectivele de creștere pentru acest an au fost înjumătățite.
Estimările din luna februarie indicau o revenire viguroasă, alimentată de scăderea dobânzilor și de o redresare economică la nivelul zonei euro. Dar optimismul a fost subminat rapid de declanșarea unui nou conflict comercial global: un război taxelor inițiat de SUA, care a destabilizat încrederea în mediul de afaceri.
Într-un climat economic care părea pregătit să susțină investiții majore în echipamente de transport, precum remorcile, revenirea a fost pusă în așteptare. Deși Banca Centrală Europeană a redus rata de refinanțare la 2,4% la sfârșitul lunii aprilie, iar băncile naționale au urmat același trend, incertitudinea creată de noile bariere vamale a amânat deciziile de achiziție.
2025 e un an cu jumătăți de măsură
În loc de o creștere de peste 10% a cererii de remorci, previziunile au fost revizuite în jos la doar 6% pentru 2025. Asta înseamnă o corecție serioasă pentru un sector care spera la un an de relansare după doi ani consecutivi de scăderi.
Cu toate acestea, nicio țară din Europa de Vest nu va înregistra o scădere semnificativă, cu excepția posibilă a Austriei și Elveției. Germania, care a avut un început de an slab în privința înmatriculărilor, ar putea compensa în a doua jumătate a lui 2025.
În spatele acestor dinamici se află o redresare eșuată a producției. După ce piața a cunoscut un reviriment în 2021 și 2022, impulsionat de ieșirea din pandemie, 2023 și 2024 au adus un recul dureros.
În 2024, înmatriculările au fost cu peste 10% sub nivelul anului precedent, afectate și de pierderea piețelor din Rusia și Belarus. În mod natural, exportatorii tradiționali din Germania și alte piețe occidentale au fost loviți direct, în condițiile în care China a umplut rapid golul de aprovizionare din Est.
2027 ar putea aduce o nouă vârf de cerere
Chiar dacă 2025 pare un an al compromisului, perspectivele pe termen mediu sunt încurajatoare.
CLEAR International estimează că cererea pentru remorci va accelera în perioada 2027-2028, până la un nivel comparabil cu cele mai înalte vârfuri istorice – cele din 2008 și 2018. Aceasta ar presupune o revenire aproape completă la nivelul de înmatriculări din 2022, un an considerat de referință pentru industrie.
Semnalele economice sunt și ele încurajatoare. Indicatorii Compozit Leading ai OECD pentru luna mai 2025 arată că marile economii vest-europene – Regatul Unit, Italia, Germania, Franța și Spania – au depășit ușor pragul de 100, ceea ce sugerează o accelerare a activității economice în următoarele 6 luni.
În paralel, transportul rutier exprimat în tonne-kilometri, care scăzuse cu 4% în 2023, s-a stabilizat în 2024 și ar putea intra pe creștere în 2025.
Încrederea, elementul-cheie care va decide viitorul pieței de remorci
Ceea ce se desprinde clar din analiza CLEAR International este că principala frână a investițiilor în remorci nu este lipsa de capital sau cerere, ci absența încrederii. Războiul tarifar nu a avut un impact economic imediat catastrofal, dar a amplificat reticența companiilor în a face achiziții majore într-un context geopolitic volatil.
Gary Beecroft, directorul CLEAR, subliniază că această scădere a încrederii a fost decisivă în ajustarea în jos a prognozei pentru 2025.
Piața europeană de remorci grele se află, așadar, într-un moment de tranziție: o creștere timidă în 2025, urmată – dacă totul merge conform planului – de o explozie de cerere în 2027.
Totul depinde de stabilitatea geopolitică și de revenirea încrederii în comerțul internațional. Iar pentru producători și transportatori, aceasta nu este doar o problemă economică, ci una strategică.