Pachet de Mobilitate

Chiar au șoferii de camion libertatea de a alege unde să petreacă timpul de odihnă?

S-a spus de multe ori că obiectivul principal al Pachetului Mobilitate 1 a fost garantarea drepturilor și îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor. Dar au șoferii de camion libertatea de a alege unde vor să petreacă timpul de odihnă?

În mod normal, șoferii ar trebui să aibă dreptul de a alege unde doresc să-și petreacă timpul de odihnă. Totuși, de foarte multe ori acest lucru nu se întâmplă sau nu este tolerat în timpul controalelor din trafic.

Cele mai mari provocări apar în punerea în aplicare a prevederilor privind întoarcerea șoferilor ”acasă” la 4 săptămâni, care este puternic influențată, cel puțin teoretic, de voința șoferului.

În teorie, companiile de transport ar trebui să ofere șoferilor posibilitatea de a reveni în țară la interval de maxim 4 săptămâni, dacă șoferii doresc acest lucru. În practică, de foarte multe ori șoferii sunt forțați să semneze hârtii că nu vor să revină în țară. Șoferul nu poate fi obligat de către angajator nici să aleagă sediul angajatorului ca loc de întoarcere, în caz contrar urmând să-și petreacă timpul săptămânal de odihnă în cabină.

Sunt și foarte mulți șoferi care vor să rămână la muncă, pentru a economisi mai mult. În cazul lor apare însă problema controalelor abuzive. De multe ori, autoritățile de control emit amenzi pentru că șoferul nu a prezentat nicio dovadă că s-a întors acasă, deși el a decis să nu se întoarcă. Șoferului nu ar trebui să i se solicite de către autoritățile de control să dețină astfel de dovezi și nici să dețină dovezi ale locului în care și-a petrecut o perioadă de repaus săptămânală normală.

VEZI ȘI: Somnul nu este un lux, ci o necesitate pentru un șofer de camion

O altă problemă este legată de petrecerea pauzei săptămânale normale în cabină. Este firesc ca șoferii să aibă dreptul, măcar în pauzele mai lungi, de condiții decente de cazare și igienă. Totuși, mulți preferă cabina camionului, din economie, comoditate sau teama de a nu lăsa camionul nesupravegheat.

Și aici apar abuzuri la controale. În teorie, șoferii sau angajatorii pot fi amendați pentru nerespectarea interdicției de a face repausul săptămânal normal în vehicul doar atunci când sunt surprinși în cabină la momentul controlului. În practică, însă, de multe ori șoferilor le-au fost solicitate chitanțe de hotel sau alte dovezi că au petrecut o perioadă de odihnă anterioară în afara camionului.

Ce ar trebui să facă șoferul dacă nu dorește să revină ”acasă”?

Deși șoferul își poate alege locul de odihnă, acesta nu are posibilitatea de degreva angajatorul de obligațiile sale de organizare a muncii astfel încât să permită întoarcerea regulată ”acasă”. Această obligație a companiei de transport rămâne, indiferent de ceea ce declară șoferul.

Șoferul poate refuza cererea angajatorului de a se întoarce ”acasă” și dorința sa ar trebui să fie clară. Apoi, șoferul poate părăsi cabina și merge în orice loc alege, dar înainte de asta trebuie să informeze angajatorul. După aceea, trebuie să-și scoată cardul din tahograf și să îl țină la el în timpul perioadei de odihnă. În nicio circumstanță, cardul nu are voie să fie în cabină în timpul pauzei de 45 de ore.

Când șoferul se întoarce din perioada de odihnă săptămânală, petrecută fie acasă, fie în alt loc ales de el, trebuie să-și introducă cardul în tahograf și să înregistreze manual ”repausul săptămânal”.

Ce greșeli fac șoferii?

Cea mai frecventă greșeală este aceea că șoferii nu își scot cardurile din dispozitivele tahograf, ceea ce se poate interpreta ca petrecerea perioadei de odihnă săptămânale în cabină.

A doua greșeală este că, deși scot cardul, îl pun înapoi prea devreme, fără să țină cont de timpul călătoriei de la locul de odihnă ales. În cazul în care șoferul s-a cazat la locul de odihnă organizat de companie, este obligat să înscrie timpul de călătorie ca ”altă activitate” sau ”timp de disponibilitate”.

Din aceeași categorie...

Back to top button