MagazinTop News

Cine și unde a inventat primul transportor auto

Primul transportor auto a fost inventat în Statele Unite, în 1898, devenind la scurt timp indispensabil pentru industria auto.

Odată cu creșterea industriei auto și a producției de automobile, fabricile și furnizorii de automobile s-au confruntat cu nevoi din ce în ce mai mari de transport a acestora. Ca răspuns la aceste nevoi, au fost dezvoltat primul transportor auto, cunoscute și sub numele de lohrs.

Știm cu toții povestea clasică, în care Benz a patentat primul automobil, în anul 1886. Însă, cu ce l-a livrat primului client, atunci când l-a vândut? Dar de tractat, atunci când s-a stricat? Sigur a fost tras de un atelaj și eventual încărcat pe un vagon de tren. Nenumărați producători de automobile au apărut apoi, peste tot în lume, urmând calea deschisă de neamț.

După fix 10 ani, un american pe nume Alexander Winton începe să fabrice și el mașini în serie, cam simultan cu Henri Ford. Afacerea sa cu mașini de calitate foarte bună a rezistat vreo 30 de ani, după care i-a vândut-o lui General Motors. Însă el ne-a lăsat moștenire cu totul altceva, indispensabilă astăzi.

Curând după începerea producției, ca urmare a succesului său, Alexander Winton a început să se confrunte cu problema livrării mașinilor sale către cumpărători.

VEZI ȘI: Istoria Ford Big Red, un camion de 77 de tone ce rula cu 110 km/h

Înainte de a fi inventate automobilele, majoritatea mărfurilor erau transportate cu trenurile. În ciuda faptului că erau o metodă bună și robustă de a transporta mărfuri, trenurile aveau unele probleme în ceea ce privește livrarea în afara centrelor urbane.

Cum a apărut primul transportor auto din lume
Modelul T încărcat în vagoane în 1910 (Marea Britanie). 90% din modelele T finisate erau expediate în 24 de ore, deoarece nu existau spații de depozitare la Highland Park. Un Model T finalizat era încărcat în vagoane speciale pentru transportul de automobile și trimis spre destinații din toate Statele Unite și, în cele din urmă, din întreaga lume. Sursa foto: curbsideclassic.com

Din cauza limitării rețelelor de cale ferată, transportul cu trenurile nu era flexibil. Spre exemplu, în Statele Unite, primele mașini erau duse la noii propietari, fie într-o căruță, fie pe propriile roți, indiferent de distanțe.

De asemenea, mașinile trebuiau să ajungă de la fabrică în reprezentanțe, fără a fi uzate sau stricate.

Așadar, cum a apărut primul transportor auto?

Inventatorul și producătorul auto Alexander Winton a proiectat și primul transportor auto, în 1898 – la scurt timp după ce devenise prima persoană care a realizat o vânzare a unui automobil în Statele Unite.

Mai precis, la una dintre primele sale mașini, a demontat partea din spate a caroseriei și i-a atașat jumătatea din spate a unei căruțe (dar echipată cu aceleași roți ca mașina Winton).

Alexander Winton - primul transportor auto

Pe platforma astfel creată, încărca mașina ce trebuia transportată. În felul acesta, destinatarul era fericit, iar Winton își promova calitățile mașinilor sale într-un mod suplimentar.

Deși Winton a reușit să-și vândă cu succes noua invenție, aceasta s-a dovedit a nu fi cea mai bună alegere de transport auto în anii următori, odată cu expansiunea industriei auto, deoarece putea transporta o singura mașină.

Astfel, era nevoie de alternative mai bune pentru transportul mașinilor și al echipamentelor grele. Așa a luat naștere primul transportor auto articulat (cap tractor cu semiremorcă) și totodată prima platformă auto de transportat alte vehicule. Probabil, a fost unul dintre cele peste 100 de patente semnate de el.

Cine și unde a inventat primul transportor auto

Cum era de așteptat, cele mai multe transportoare, și cele mai vechi, au existat peste Atlantic, căci acolo era o piață mult mai mare decât în Europa. Pe aici, abia prin anii ’60, au luat amploare astfel de ansambluri rutiere, odată cu creșterea motorizării populației. Interesant de văzut că lucrurile au evoluat diferit, datorită normelor regionale de gabarit, în funcție de țară sau continent.

Acum, există rampe și lifturi care pot face încărcarea și descărcarea vehiculelor mai rapidă ca niciodată, dar la începuturi au trebuit multe lucruri inventate. Dar chiar și în prezent, când ai de transportat peste 10 autoturisme diferite, așezarea și asigurarea lor pe transportor este o meserie aparte.

Vă prezentăm o selecție de fotografii cu cele mai ciudate (astăzi) transportoare de automobile, nu neapărat cele mai reușite.

Din aceeași categorie...

Back to top button