InfoTechUtil

Clasificarea sistemelor de climatizare pentru autovehicule

Pentru a-i ajuta pe cei care vor să achiziționeze un sistem de climatizare pentru cabină, cu aceeași specialiști Fomco Prod, am realizat și o clasificare a acestora. Așa, tot pentru a știi ce anume să cumperi!

Sistemele de aer condiționat pentru autovehicule se pot clasifica în multe feluri: după putere (kW sau BTU), după tipul de refrigerant utilizat (gaz R134a, gaz R404a, apă, etc. ), după tipul de montare (pe acoperiș, pe spatele cabinei), după mărime și tip construcție (compacte – toate piesele într-un singur ansamblu, clasice sau modele tip split – fiecare subansamblu separat) și după modul de operare al compresorului din dotare (compresor angrenat de motorul vehiculului – sistem de climatizare clasic și compresor electric – sistem de climatizare în staționare).

Nu dorim să intrăm în prea multe detalii tehnice și obositoare, formule lungi și grele de înțeles, însă dorim să prezentăm în doar câteva cuvinte (știm, am mai făcut-o în trecut, însă nu în așa detaliu) principiile de funcționare și componentele de bază ale unui sistem de aer condiționat. Astfel, sistemele de climatizare sunt compuse din compresorul, evaporatorul, condensatorul și ventilatorul sau ventilatoarele.

Clasificarea sistemelor de climatizare pentru autovehicule

Compresorul este acel dispozitiv care face posibilă realizarea procesului de răcire. Acesta aspiră refrigerantul la o presiune și o temperatură joasă și îl comprimă până la o presiune și o temperatură înaltă. Aceste valori mari ridică punctul de fierbere (implicit și de condensare) al refrigerantului, permițând cedarea de căldură mediului exterior aflat la o temperatură relativ ridicată.

Condensatorul este parcurs de agentul frigorific (în stare vaporizată) aflat la temperatură și presiune înaltă (datorită compresorului). În condensator, vaporii de refrigerant se condensează, cedând căldura latentă de vaporizare mediului de răcire (aer).

Evaporatorul reprezintă elementul instalației în care are loc vaporizarea refrigerantului. În urma vaporizării, agentul frigorific primește căldura de la aerul din interiorul habitaclului, rezultatul fiind răcirea acestuia.

VEZI ȘI: Despre sistemele de aer condiționat pentru autovehicule și utilaje

Ventilatoarele aspiră aerul ambiant și îl direcționează în unitate iar dupa răcire/încălzire, îl distribuie în interiorul habitaclului. Ele asigură și circulația aerului prin unitate în scopul răcirii/încălzirii agentului frigorific.

Sistemele de aer condiționat în staționare cu agenți diferiți de refrigerare: freon sau apă
Conform clasificării din punct de vedere al compresorului din dotarea sistemelor de climatizare, cele staționare reprezintă o categorie aparte cu o cerere în creștere pe pieța Europeană și implicit și în România.

Conform directivelor UE pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon și a gazelor nocive în atmosferă motorul autovehiculului trebuie oprită în staționare. Astfel imediat după ce se ajunge în parcare, șoferul oprind motorul oprește și instalația tradițională de climatizare și pornește aparatul de aer condiționat în staționare.

Acestea sunt aparate performante care mențin o ambianță uscată și răcoroasă în habitaclu, creând o senzație ridicată de confort, în timp ce emisiile nocive ale motorului și cheltuielile inutile pe carburant se elimină, dar în același timp se reduce și uzura motorului. De obicei, instalațiile funcționează cu gaz refrigerant ecologic: R134a sau apă, oferind o răcire uniformă cu motorul oprit.

Astfel nu mai trebuie să țineți motorul pornit pe durata opririlor pe timp de vară, ca în cazul sistemelor de climatizare tradiționale, dar totuși puteți avea un climat corespunzător în cabină. Aceste sisteme functionează cu motorul oprit, protejând mediul, fiind deci în conformitate cu directivele UE în acest sens.

Aparatele de aer condiționat în staționare asigură o stare de confort si performanță.  Aceste aparate funcționează cu geamurile închise, astfel nu pătrunde căldura, umiditatea, praful, zgomotul sau insectele supărătoare în cabină. Poate asigura șoferului odihnă plăcută, liniștită, care îmbunătățește performanța șoferului a doua zi, și reduce riscul accidentelor. Față de aparatele de climatizare clasice, aceste sisteme nu necesită întreţinere și pot fi instalate rapid și simplu. Se livrează ca un echipament complet, sunt preumplute cu agent refrigerant și sunt proiectate astfel încât să se potrivească pentru majoritatea camioanelor sau altor vehicule.

Aceste aparate au în dotare ventilatoare puternice şi silenţioase, astfel pot fi utilizate pentru a menţine aerul rece din cabină și în mişcare. Sistemele se caracterizează prin consum de energie redus, şi un sistem de protecție încorporat al acumulatorului vehiculului pe care sunt montate.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe FacebookInstagramTwitterYouTube

 

Din aceeași categorie...

Back to top button