
CNAIR elimină cântarele în baza noilor reguli privind funcționarea din punctele de frontieră, după aderarea României la spațiul Schengen.
Aderarea României la spațiul Schengen, inclusiv cu frontierele terestre, va determina schimbări importante în ceea ce privește controlul la frontierele cu statele membre UE.
Astfel, autoritățile române vor trebui să elimine orice obstacole care ar putea împiedica fluidizarea traficului prin punctele de trecere a frontierei (PTF), inclusiv eliminarea controlului specific efectuat de CNAIR.
Astfel, activitatea CNAIR în agențiile de control și încasare (ACI) din punctele de frontieră Schengen, respectiv Ungaria și Bulgaria, se va limita, pe sensul de intrare în țară, la: comercializarea rovinietelor și emiterea de autorizații speciale de transport (AST), la cerere.
Pentru a implementa această reorganizare începând cu 1 ianuarie 2025, au fost stabilite următoarele măsuri:
- Conservarea instalațiilor de cântărire aflate pe sensul de ieșire din țară.
- Menținerea în stare de funcționare a instalațiilor de cântărire pe sensul de intrare în țară și utilizarea uneia dintre acestea pentru emiterea AST-urilor, la cerere.
- Redimensionarea personalului existent, astfel încât să fie asigurat personal necesar pentru activitatea comercială pe sensul de intrare în țară (comercializarea rovinietelor și emiterea de AST).
Detalii privind noile reglementări
Începând cu 1 ianuarie 2025, CNAIR va avea personal alocat pe sensul de intrare în țară, în spațiile adiacente fluxurilor de trafic din amplasamentele actuale ACI dotate cu sisteme de cântărire.
VEZI ȘI: Perspective 2025: Piața europeană a transportului rutier de marfă va crește
Scopul este de a facilita emiterea rapidă a AST-urilor pentru vehiculele care depășesc masele și/sau dimensiunile legale, asigurând astfel punerea în legalitate a circulației vehiculelor agabaritice și utilizarea traseelor optime, în conformitate cu cerințele de siguranță rutieră și cu restricțiile specifice sectoarelor de drum.
Pe sensul de ieșire din țară, CNAIR nu va mai menține personal, urmând să demareze procedurile de conservare a instalațiilor și a infrastructurii existente.
Excepție: podul peste Dunăre de la Giurgiu
Singura excepție o reprezintă activitatea de încasare a tarifelor de trecere pentru podul peste Dunăre, pe sensul Giurgiu – Ruse. CNAIR va aloca personal pentru toate cele 8 benzi de tranzit, acoperind toate categoriile de vehicule. În viitorul apropiat, se va implementa și un sistem online pentru plata electronică a tarifelor de trecere pentru autoturisme.
Aceste măsuri vizează optimizarea proceselor și fluidizarea traficului în punctele de trecere a frontierei, în concordanță cu standardele impuse de aderarea României la spațiul Schengen.