Comisia Europeană a prezentat inițiativele cuprinse în Pachetul de Mobilitate

Comisia Europeană a prezentat inițiativele cuprinse în Pachetul de Mobilitate
Comisia Europeană a anunțat astăzi, 31 mai 2017, în cadrul unei conferințe de presă la Bruxelles, inițiativele cuprinse în Pachetul de Mobilitate privind transportul rutier.

Alături de Marianne Thyssen, Violeta Bulc a prezentat inițiativele cuprinse în Pachetul de Mobilitate privind noile norme comunitare pentru transportul rutier internațional.

Comisia Europeană a prezentat inițiativele cuprinse în Pachetul de Mobilitate

Așa cum am mai scris, scopul pachetul denumit ”Europa în mișcare” este de a ajuta piața internă de transport să rămână competitivă, și include diverse inițiative privind securitatea, taxele rutiere, concurența și condițiile de lucru ale șofeirlor de camion.

Noul Pachet de Mobilitate include opt inițiative legislative referitoare la transportul rutier, care, în prezent, înseamnă peste 5 milioane de angajați.

Inițiativele din cadrul Pachetul de Mobilitate adoptate de Comisia Europeană, urmăresc patru obiective principale:

  • bună funcționare a pieței interne a transportului rutier;
  • asigurarea unor condiții de muncă mai bune pentru șoferii de camion;
  • rezolvarea problemelor privind mediul, în condițiile în care transportul contribuie într-o mare măsură la emisii, având în vedere creșterea care se preconizează privind transportul rutier de mărfuri și pasageri;
  • utilizarea la potențial maxim al digitalizării pentru a eficientiza activitățile de transport;

Cum intenționează Comisia Europeană să îndeplinescă aceste obiective?

Comisarul european pentru transport, Violeta Bulc, a insistat asupra aspectului legat de piața internă de transport din cadrul UE. În această privință, Comisia Europeană se axează pe crearea unui mediu cu condiții egale pentru transportul rutier de mărfuri.

Ne dorim o piață internă mai echitabilă și mai strâns legată pentru companiile de transport rutier de mărfuri.

Violeta Bulc, comisasar european pentru transport

De fapt, așa cum am relatat și noi în articolele anterioare, Comisia Europeană dorește să oprească odată pentru totdeauna așa-numitele companiile de tip “letterbox”, care evită de fapt să-și îndeplinească obligațiile legale de a plătii impozite și contribuții sociale pentru angajații lor.

Comisia vrea să înceteze această practică și să se asigure că firmele de transport își au sediul în statul membru de unde își gestionează activitatea. De asemenea, se dorește o întărire a cooperării între autoritățile naționale pentru a depista frauda.

În ceea ce privește aspectele sociale, unele dintre cele mai așteptate din cadrul acestui Pachet de Mobilitate, Comisia Europeană intenționează să creeze condiții echitabile pentru companiile de transport rutier și să îmbunătățească condițiile de muncă pentru angajați, mai ales pentru șoferii de camion.

Vrem să le oferim șoferilor de camion posibilitatea de a se întoarce acasă cel puțin o dată la trei săptămâni, și vrem să ne asigurăm că nu-și vor petrece sfârșiturile de săptămână în cabina camionului, ci într-un hotel.

Violeta Bulc, comisasar european pentru transport

Comisia Europeană nu dorește să modifice limitele actuale privind perioada actuală de condus și odihnă, ci doar vrea să ofere mai multă flexibilitate șoferilor de camion pentru ca ei să se întoarcă acasă mai des.

Astăzi, șoferii trebuie să efectueze un repaus săptămânal de 45 de ore după șase zile lucrătoare, în continuare necesar după a doua săptămână, dacă beneficiați de cea redusă, în timp ce Comisia propune un repaus săptămânal redus de 24 de ore la șase zile de lucru. Astfel, după 3 săptămâni, șoferul va trebui să efectuese două pauze de 24 de ore pentru a compensa un repaus săptămânall normal.

VEZI ȘI: Waberer’s a lansat un serviciu de transport intermodal între Ungaria și Germania

Comisia a clarificat de asemenea faptul că șoferul nu poate efectua pauza săptămânala normal în cabina camionului iar companiile de transport vor trebui să aranjeze aspectele privind călătoria.

Conform Comisiei, acest amendament le va permite șoferilor să petreacă mai mult timp acasă, dacă aceștia doresc, și de a avea condiții mai bune de dormit pe cheltuiala angajatorului.

De asemenea, noile măsuri aduc mai multă claritate privind aplicarea normelor de detașare a lucrătorilor din transportul rutier.

Prin adoptarea noilor măsuri, CE dorește să reducă birocrația din transportul rutier european, pentru că de fapt, astăzi, companiile de transport trebuie să suporte costuri administrative mari pentru detașarea lucrătorilor, astfel că se dorește o simplificare a normelor pentru a reduce sarcina administrativă și a îmbunătăți aplicarea regulilor.

Privind modul de plată al șoferilor, Comisia Europeană a decis că un șofer profesionist care face transport internațional într-o anumită țară și petrece mai mult de 3 zile pe teritoriul acesteia, să fie plătit cu salariul minim din țara respectivă. Această regulă se aplică în toate țările UE.

În plus, șoferii trebuie să indice pe tahograf atunci când trec frontiera de stat, asta până la apariția în 2019 a noii generații de tahografe cu funcție GPS care vor face acest lcuru în mod automat.

Propunerea de la Bruxelles privind detașarea șoferilor elimină obligația, impusă companiilor de transport de unele țări membre (Franța, Austria) de a avea un reprezentant în fiecare stat în care se detașează șoferi.

Un alt aspect important în îndeplinirea obictivelor propuse este cabotajul rutier. Comisarul european pentru transport a spus că normele actuale privind dreptul de transport al unui operator european într-un anumit teriotriu sunt mult prea complicate, iar controalele din partea autorităților naționale sunt împosibil de realizat.

Astfel, Comisia Europeană ridică limita de trei operațiuni naționale de transport în cadrul unui transport internațional, permițând un număr nelimitat de operațiuni de cabotaj într-o perioadă de 5 zile de la finalizarea unei operațiuni de transport internațional.

Acest lucru va permite mai multă flexibilitate pentru transportatori și, de asemenea, va facilita controalele, care vor fi sporite progresiv astfel încât să acopere 3% din toate operațiunile de cabotaj până în 2023.

Violeta Bulc a precizat că nu se propune o nouă liberalizare sau o restricționare a pieței interne. Așa cum arată acum, noile măsuri din pachetul de mobilitate vor reduce numărul de camioane care se deplasează fără încărcătură astăzi prin Europa, adică, unul din cinci camioane.

Aceste măsuri de simplificare le vor permite operatorilor de transport să poată economii până la 1.4 miliarde euro pe an.

În ceea ce privește reducerea emisiilor de carbon, Comisia Europeană a propus taxarea transportului rutier printr-un sistem unic de plată.

Este evident că aceste inițiative ale Comisiei pot fi îmbunătățite, dar cine să vină cu noi propuneri care să se susțină?

Follow #infotrucker