Legislatie

Comisia Europeană propune noi reguli privind permisele de conducere

Comisia Europeană a prezentat astăzi propunerile privind noua directivă pentru permisele de conducere, printre care introducerea permisului digital, precum și o recunoaștere a suspendării permiselor la nivelul UE.

Noile reguli își propun îmbunătățirea siguranței rutiere, fiind inspirate de cele mai bune practici din țările UE. Printre noile reguli se numără:

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150
  • O perioadă de probă de cel puțin doi ani după trecerea testului pentru șoferii începători și o regulă de toleranță zero la conducerea în stare de ebrietate. Acest lucru este esențial, deoarece chiar dacă tinerii reprezintă doar 8% din toți șoferii, 2 din 5 coliziuni mortale implică un șofer cu vârsta sub 30 de ani.
  • Posibilitatea ca tinerii să-și susțină testul de permis și să înceapă conducerea însoțită de mașini și camioane începând cu vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență de conducere.
  • Adaptarea instruirii și testarii șoferilor pentru a pregăti mai bine șoferii pentru prezența utilizatorilor vulnerabili ai drumutilor. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pentru pietoni, bicicliști, precum și pentru utilizatorii de scutere și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă.
  • O evaluare mai direcționată a aptitudinii medicale, luând în considerare progresele în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. De asemenea, șoferii vor fi încurajați să își actualizeze abilitățile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.

Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, o premieră mondială. Acesta va fi mult mai ușor să înlocuit, reînnoit sau schimbat, deoarece toate procedurile vor fi online. De asemenea, va fi mai ușor pentru cetățenii din țările din afara UE cu standarde comparabile de siguranță rutieră să își schimbe permisul de conducere cu unul UE.

VEZI ȘI: Șofer amendat cu 1.400 de euro și crecetat penal pentru circulație fără plăcuță de înmatriculare

Noile reguli de testare vor lua în considerare trecerea la vehicule cu emisii zero. Acestea vor evalua, de exemplu, cunoștințele și abilitățile legate de sistemele avansate de asistență la conducere și alte tehnologii automatizate. De asemenea, șoferii începători vor fi învățați că stilul lor de condus are un impact asupra emisiilor – de exemplu prin alegerea momentului schimbărilor de viteză. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria ”B” va fi ajustată pentru vehiculele cu combustibil alternativ, deoarece vehiculele care transportă baterii cu emisii zero pot fi mai grele.

Pedepsire mai ușoară când se conduce în străinătate

Normele actuale ale UE privind aplicarea transfrontalieră au contribuit la asigurarea faptului că infractorii rutieri nerezidenți nu rămân anonimi. Cu toate acestea, în 2019, aproximativ 40% dintre infracțiunile transfrontaliere au fost comise cu impunitate, fie pentru că infractorul nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost executată.

Propunerile de astăzi urmăresc să rezolve această problemă, permițând autorităților de aplicare a legii să aibă acces la registrele naționale ale permiselor de conducere. Comisia propune, de asemenea, consolidarea rolului punctelor naționale de contact stabilite, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autoritățile de aplicare a legii implicate în investigarea infracțiunilor. Aceasta va rezolva deficiențele actuale în cooperarea dintre statele membre atunci când investighează infracțiuni.

În plus, legea actuală acoperă unele dintre cele mai frecvente și flagrante infracțiuni, cum ar fi viteza și alcoolul la volan. Comisia propune extinderea domeniului de aplicare a infracțiunilor rutiere acoperite la:

  • nepăstrarea unei distanțe suficiente față de vehiculul din față;
  • depășiri periculoase;
  • parcare periculoasă;
  • traversarea uneia sau mai multor linii albe continue;
  • conducere în sens greșit;
  • nerespectarea regulilor de utilizare a coridoarelor de urgență;
  • utilizarea unui vehicul supraîncărcat.

Aceste completări vor contribui la reducerea impunității pentru astfel de infracțiuni și vor îmbunătăți capacitatea statelor membre de a sancționa infractorii din alte state membre. De asemenea, va asigura tratamentul egal al infractorilor rezidenți și nerezidenți.

Legile actualizate vor asigura respectarea drepturilor persoanelor acuzate de infracțiuni rutiere. Nerezidenții păstrează dreptul la o cale de atac eficientă și la un proces echitabil, la prezumția de nevinovăție și la apărare. Aceste drepturi vor fi garantate mai bine prin prevederi care asigură un conținut unificat și livrarea notificărilor de penalizare, prin asigurarea că destinatarii acestor notificări pot verifica autenticitatea lor și prin faptul că partajarea informațiilor cu presupușii infractori este o cerință standard.

Un portal informatic dedicat le va oferi cetățenilor acces ușor la informații cu privire la normele de siguranță rutieră în vigoare în fiecare stat membru și, în timp, le va permite să plătească direct orice amenzi.

Suspendarea permisului într-o țară se va aplica în întreaga UE

Pentru a preveni impunitatea în rândul infractorilor traficului rutier, va fi instituit un nou sistem, care să permită o suspendare a dreptului de a conduce la nivelul UE, atunci când un stat membru decide suspendarea din cauza unei infracțiuni comise pe teritoriul său.

Propunerea acoperă infracțiunile grave de circulație rutieră, cum ar fi viteza excesivă, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și cauzarea decesului sau vătămării corporale grave ca urmare a oricărei infracțiuni rutiere.

Pașii următori

Propunerile vor fi în continuare examinate de Parlamentul European și de Consiliul UE în cadrul procedurii legislative ordinare.

Din aceeași categorie...

Back to top button