In FocusPachet de Mobilitate

Comisia TRAN a dat o grea lovitură șoferilor de camion est-europeni

Luni, 4 iunie 2018, Comisia TRAN a dat o grea lovitură șoferilor de camion est-europeni, după ce a votat mai multe modificări a unor reguli importante din transportul rutier de mărfuri, parte a Pachetului de Mobilitate.

Votul acordat de Parlamentul European este văzut de mulți ca un pas important în reformarea transportul rutier de mărfuri din Europa, în timp ce sindicatele lucrătorilor din acest domeniu văd modificările ca o lovitură dată angajaților, mai exact șoferilor de camion.

Comisia TRAN a dat o grea lovitură șoferilor de camion est-europeni

Modificările votate de Comisia TRAN fac parte din Pachetul de Mobilitate prezentat de Comisia Europeană în 2017 și privesc condițiile de muncă, norme privind perioadele de odihnă, cabotajul, detașarea transnațională și companiile de tip cutie postală (letterbox).

VEZI ȘI: Finanțare europeană pentru autostrada M4 care leagă Budapesta de România

În plus, deputații europeni au propus ca vehicule utilitare ușoare de peste 2.4 tone folosite pentru transportul internațional să respecte normele UE privind cabotajul, detașarea transnațională și perioadele de condus și odihnă, în  ondițiile în care un număr tot mai mare de companii de transport utilizează doar vehicule utilitare ușoare.

Conform unei note a Parlamentului European, textul aprobat de eurodeputați ar trebui să „combată practicile ilegale din transportul rutier și să îmbunătățească condițiile de muncă ale șoferilor”.

Detașarea transnațională
În ceea ce privește detașarea transnațională a șoferilor de camion, textul prevede aplicarea principiului „același salariu pentru aceeași muncă” doar în cazul activităților de cabotaj rutier.

Asta înseamnă că un șofer de camion străin care efectuează cabotaj într-o altă țară UE trebuie să aibă aceleași condiții salariale ca șoferii de camion din țara gazdă, inclusiv salariul minim.

Însă, cea mai grea lovitură din partea Parlamentului European au primit-o șoferi de camion care fac transport internațional (aceștia fiind majoritari), deoarece eurodeputații au votat pentru excluderea lor din noua Directivă europeană privind lucrătorii detașați.

Astfel, șoferii de internațional vor fi plătiți în continuare cu salariile din țările în care au contractul de muncă înregistrat.

Cei mai afectați de această decizie sunt șoiferii de camion din țările est-europene, care, cel mai probabil vor migra către țările din Vest, unde nivelul de salarizare și condițiile de muncă sunt mai bune.

Astfel că, ceea ce companiile de transport est-europene credeau că au câștiga, se poate transforma într-o reală problemă pe viitor.

De asemenea, textul propune sancțiuni împotriva beneficiarilor, contractorilor și subcontractactorilor, în cazul în care regulile privind perioadele de conducere și odihnă sau cele de detașare sunt încălcate.

Perioadele de condus și odihnă
În ceea ce privește normele privind perioadele de conducere și odihnă, modificările permit o mai mare flexibilitate pentru repausul săptămânal, cu condiția să fie compensat cu o perioadă de odihnă echivalentă ulterioară.

Șoferii de camion pot depăși timpul maxim de conducere zilnic cu două ore, dar numai pentru a se întoarce la garajul/baza companie de transport, cu condiția să recupereze acest timp suplimentar.

Repausul săptămânal normal trebuie efectuat în spații de cazare furnizate de compania de transport rutier sau în cabina camionului, numai atunci când vehiculul este parcat într-o zonă dedicată dotată cu servicii și sisteme de securitate adecvate.

De asemenea, Comisia a oferit o listă detaliată a dotărilor din aceste spații, cum ar fi o bucătărie, toaletă și rețea Wi-Fi, precum și sisteme de securitate.

Comisia TRAN a dat o grea lovitură șoferilor de camion est-europeni
Truck Driver Behind the Wheel. Semi Truck Driving and Transportation Industry.

Atunci când camionul călătorește pe feribot sau tren, șoferii vor trebui să-și petreacă perioada de odihna zilnică într-o cabină de pe feribot sau într-un vagonul trenului.

În aceste condiții, este permis și repausul săptămânal, cu condiția să fie petrecut într-un spațiu adecvat (cameră cu pat).

Textul mai spune că, pentru perioadele de călătorie lungi, angajatorul trebuie să organizeze transportul astfel încât să permită șoferilor să se odihnească acasă sau într-un loc ales de ei, cel puțin o dată la 3 săptămâni petrecute consecutiv în cabină.

Cheltuielile spre destinația unde șoferul alege să-și petreacă odihna trebuie plătită de angajator.

Lupta împotriva fraudei
Pentru a accelera investigațiile privind posibilele fraude, textul aprobat propune o perioadă mai scurtă decât cea actuală în care autoritatea unui stat membru trebuie să răspundă la o cerere de informații din partea altui stat membru.

De asemenea, normele stabilesc numărul minim de „controale concertate” – controale la fața locului efectuate simultan de autoritățile din două sau mai multe state membre.

Pentru a limita birocrația și pentru a îmbunătăți eficiența, verificările ar trebui să se concentreze asupra companiilor de transport care prezintă un risc ridicat.

De asemenea, eurodeputații vor ca statele membre să stabilească sancțiuni împotriva beneficiarilor, expeditorilor, contractorilor și subcontractanților, în cazul în care știu că operatorii de transport încalcă regulile.

Cabotajul rutier
Un subiect fierbinte, care a provocat conflictul dintre Est și Vest, îl reprezintă cabotajul rutier.

Vesticii au cerut mai multe restricții, în timp ce transportatorii din Est cer liberalizarea acestuia.

Textul aprobat prevede că activitățile de cabotaj sunt permise în statul în care a fost livrat un transport internațional sau într-unul învecinat, în timp ce camionul se întoarce în statul în care se află compania de transport rutier, după o perioadă de maxim 7 zile.

În aceste 7 zile, camionul poate efectua cabotaj timp de până la 48 de ore.

Același camion nu poate desfășura alte activități de cabotaj în aceeași țară în termen de 72 de ore de la întoarcerea în țara în care este înregistrat.

Companiile de tip căsuță poștală (letterbox)
Pentru a contracara înființarea de companii de transport în țările cu cele mai favorabile impozite, adică letterbox, textul modifică regulile de înființare a companiilor de transport rutier, care trebuie să aibă o „prezență reală și continuă” în statul în care sunt înregistrate.

Textul aprobat conține criteriile pentru evaluarea acestei prezențe, inclusiv frecvența încărcărilor în țara de înmatriculare a vehiculelor și disponibilitatea unui număr de locuri de parcare pentru flotă.

Textul cere statelor membre să monitorizeze periodic prezența acestor cerințe și prevede interconectarea între registrele transportatorilor naționali.

Înainte să devină legi, textul aprobat de Comisia de Transport va trebui să obțină aprobarea sesiunii plenare a Parlamentului European.

Din aceeași categorie...

Back to top button