Comisia TRAN a votat revizuirea normelor privind greutățile și dimensiunile camioanelor

Comisia pentru transport și turism a Parlamentului European (TRAN) a votat ieri revizuirea normelor privind greutățile și dimensiunile admise ale camioanelor.
Textul adoptat de TRAN păstrează stimulente în ceea ce privește greutatea permisă și adaugă derogări pentru combinațiile de vehicule cu emisii zero, dar pune obstacole suplimentare în calea utilizării pe scară largă a vehiculelor din Sistemul Modular European (EMS).
TRAN permite până la șase tone suplimentare pentru combinații de vehicule cu emisii zero, precum și o toleranță de 12,5 tone pe axa motoare. Acest lucru compensează pierderile de sarcină utilă din cauza greutății bateriilor și ușurează provocările privind distribuția greutății.
De asemenea, hotărârea de a susține utilizarea cabinelor mai lungi la camioane pentru a îmbunătăți confortul șoferilor este un semnal important în ceea ce privește criza șoferilor.
VEZI ȘI: Sancțiuni mai rapide pentru cabotaj, în Norvegia
Comisia TRAN este de acord și cu permiterea transporturile rutiere transfrontaliere cu combinații de autovehicule de 44 de tone. Cu toate acestea, TRAN a confirmat data de eliminare treptată propusă de Comisia Europeană pentru 2034, după care măsura de facilitare transfrontalieră de 44 de tone se va aplica doar operatorilor de vehicule cu emisii zero.
Potrivit IRU, permiterea temporară a combinațiilor de vehicule cu o greutate maximă autorizată de 44 de tone și apoi interzicerea acestora din 2035 nu oferă securitate juridică sectorului. Industria de transport rutier ar prefera să vadă o evaluare a acestei prevederi în 2035 sau 2040. La acel moment, maturitatea tehnologiilor de propulsie alternativă, disponibilitatea infrastructurii și, cel mai important, capacitatea operatorilor de a investi, ar putea fi evaluate mai precis.
Sistemul Modular European (EMS)
TRAN sprijină și utilizarea transfrontalieră a Sistemului Modular European (EMS, dar pune condiții suplimentare statelor membre UE înainte de a începe testele sau de a decide cu privire la utilizarea lor fie la nivel național, fie pentru operarea transfrontalieră.
Combinațiile EMS reduc consumul de combustibil și emisiile de CO2, îmbunătățind eficiența transportului, deoarece consolidează transportul de marfă de la vehiculele comerciale mai mici. Potrivit IRU, decizia TRAN este o barieră în calea inovației de mediu în transportul rutier de mărfuri și stabilește o prioritate proastă.
Poziția va fi supusă votului Plenului în cadrul următoarei sesiuni, posibil în martie, iar dosarul va fi continuat de următoarea legislatură, după alegerile UE.