Pachet de MobilitateTop News

Companiile de transport lituaniene înmatriculează noi camioane în străinătate

Marile companii de transport lituaniene caută modalități de a gestiona creșterea semnificativă a costurilor generată de obligațiile Pachetului de Mobilitate privind întoarcerea camioanelor și șoferilor acestora în țara de origine.

Companiile de transport lituaniene înființează din ce în ce mai multe filiale în țările Uniunii Europene (UE), unde au înregistrat până în prezent peste 8.000 de camioane noi. Acest lucru reiese dintr-un sondaj realizat de Alianța Internațională pentru Transport și Logistică (TTLA) în luna martie a acestui an.

„Companiile au fost active în înființarea de sucursale în țările UE pentru a limita creșterea costurilor. Principalele destinații, potrivit sondajului, sunt Polonia și Germania. Conform datelor furnizate de companii, acestea au înmatriculat 8.300 de noi vehicule grele de marfă în Comunitate”, spune Povilas Drižas, secretar general al TTLA.

Nouă din zece companii s-au confruntat cu o creștere a costurilor cauzată de întoarcerea camioanelor și șoferilor acestora în țara de origine. Mai mult de o treime dintre acestea spun că, în consecință, costurile operaționale au crescut cu până la 15%, iar mai mult de jumătate spun că acestea au crescut și mai mult.

VEZI ȘI: Germania: 77 de inspecții pentru cabotaj cu ajutorul datelor Toll Collect

Povilas Drižas spune că obligația de întoarcere periodică a camioanelor în țara de origine înseamnă că mai puține dintre acestea pot efectua curse de marfă. Prin urmare, companiile trebuie să cumpere mai multe camioane noi pentru a menține capacitatea serviciilor lor de transport de marfă. De altfel, cu această problemă se confruntă și companiile de transport din România afectate de Pachetul de Mobilitate.

Sondajul TTLA a arătat că 80% dintre companii au înregistrat o cerere suplimentară ca urmare a returnării camionului.

Deficit de șoferi generat de Pachetul de Mobilitate

Toate companiile intervievate au indicat că s-au confruntat cu un deficit suplimentar de șoferi ca urmare a obligațiilor din Pachetul de Mobilitate.

Potrivit Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU), numărul de posturi vacante de șoferi de camion în UE s-ar putea tripla până în 2026. Organizația a subliniat că majorările salariale pentru șoferii din Europa nu au un impact decisiv. În același timp, aceasta notează că cele mai mari provocări pe această piață a forței de muncă sunt legate de atragerea șoferilor tineri și de lipsa unei infrastructuri pentru șoferi la nivelul UE.

„Odihna și siguranța de calitate pentru șoferi sunt îngreunate de lipsa severă de locuri de parcare pentru camioane, de zone de odihnă sigure și bine echipate, cu dușuri, toalete separate pentru bărbați și femei, mâncare sănătoasă și zone de dormit sigure”, spune Drižas.

Deficit de locuri de parcare pentru camioane

Toți respondenții la sondajul TTLA au confirmat faptul că găsirea de spații de cazare pentru repausul săptămânal normal sau mai mult a unui șofer reprezintă o provocare. Până la un sfert dintre companii consideră că este o sarcină absolut imposibilă. Două treimi dintre companii spun că găsirea de locuri de cazare pentru șoferi este cel mai dificil în Franța, Germania și Belgia. Jumătate sau mai puțin dintre respondenți au citat Olanda, Italia și Austria.

Aprecieri similare sunt date și în ceea ce privește dificultatea de a găsi parcări cu locuri disponibile pentru camioane. Doar un sfert dintre companiile de transport lituaniene declară că rareori se confruntă cu furturi de camioane în locurile lor de parcare sau atunci când acestea sunt lăsate nesupravegheate. Peste 60% dintre respondenți se confruntă frecvent cu astfel de furturi și aproximativ 10% foarte frecvent.

Potrivit TTLA pentru protecția bunurilor transportate, jumătate din infracțiunile legate de transportul de marfă sunt comise în parcări nesigure. Conform sondajului IRU, 95% dintre șoferii de camioane și aproape tot atâtea companii de transport indică faptul că asigurarea siguranței șoferilor în timpul perioadelor de odihnă este o prioritate de top. Cu toate acestea, doar 3% din spațiile de parcare pentru camioane existente în țările UE sunt certificate ca fiind sigure. De exemplu, un studiu realizat în Italia a arătat că existau 289 de camioane pentru fiecare loc de parcare sigur.

Din aceeași categorie...

Back to top button