Conceptul Duo trailer poate revoluționa transportul rutier

Ewals Cargo Care vrea să revoluționeze transportul rutier de mărfuri din Europa și propune conceptul Duo trailer, o combinație extra-lungă de 32 metri.
Conform companiei olandeze, până în 2030, traficul pe drumurile europene se va dubla, ambițiile de reducere a poluării vor crește, iar deficitul de șoferi de camion va deveni o problemă majoră, astfel că, trebuiesc găsite soluții timpurii pentru a răspunde acestor noi provocări.
Recunoscută pentru numeroasele sale inovații în ceea ce privește soluțiile de transport, compania din Tegelen a prezentat în cadrul târgului de transport și logistică de la Munchen, conceptul Duo trailer, ce reprezintă o combinație de vehicule de 32 metri.
Conceptul Duo trailer reprezintă combinarea unui camion care tractează două semiremorci de 13.6 metri lungime, legate între ele printr-o cuplă montată pe tandem (dolly).
Această combinație pe care Ewals Cargo Care o propune pentru operațiunile de transport este mai lungă decât LHV-urile (Longer Heavier Vehicles) sau vehiculele combinate ECO cum mai sunt cunoscute, care sunt deja utilizate pe diferite rute, atât în Olanda cât și Germania sau Spania. Ansamblurile de tip LHV nu pot fi mai lungi de 25.25 m. Conform companiei de transport din Tegelen, costul LHV-urilor este prea mare, deoarece acest ansamblul este proiectat special. De asemenea, dimensiunile remorcilor LHV sunt deseori diferite ceea ce reprezintă un dezavantaj.
Avantajul conceptului Duo trailer este că utilizează la maximum intermodalitatea, respectând standardele existente (semiremorcă de 13.6 m) și poate folosi infrastructura feroviară și navală existentă.
Momentan, ansamblul Duo trailer de 32 de metri nu a primit încă aviz de circulație pe drumurile europene, deși este testat cu succes la scară redusă în Suedia. Pentru a putea utiliza un astfel de ansamblu, compania olandeză trebuie să obțină aprobarea de la Ministerul Transporturilor, Lucrărilor Publice și Gospodăririi Apelor.
VEZI ȘI: Volvo Trucks testează un camion autonom pentru colectarea gunoiului
Prin utilizarea ansamblu Duo trailer, Ewals Cargo Care dorește să reducă costurile de transport și emisiile de carbon cu până la 40%, precum și deficitului de șoferi de camion.
Compania a testat conceptul Duo trailer în Suedia, aceasta fiind singura țară din Europa unde ansamblurile rutiere de 32 m pot fi utilizate. Testul a confirmat reducerea de costuri și emisii.
În Suedia, a fost extinsă greutatea brută maximă admisă pentru acest tip de combinație de 64 la 74 de tone. Finlanda permite în combinația denumită Ekorekka (Camion Eco) de 30 metri o greutate maximă admisă este de 76 de tone. În prezent, Olanda este mult înaintea țărilor membre UE datorită aprobării ansamblurilor de tip LHV ce permit o greutate maximă admisă de 60 tone.
Germania, deși testează LHV-urile, a anunțat recent că aceste ansambluri de 25.25 m nu ar trebui să fie mai grele de 44 de tone.
Așadar, va reuși Ewals Cargo Care să convingă guvernul olandez să autorizeze conceptul Duo trailer care are o masă maximă autorizată de 74 de tone?
Ewals Cargo Care vede această soluție ca pe una suplimentară pentru serviciile sale de transport intermodal deja existente.
Întâmplarea face ca pe unul din grupurile de Facebook unde activăm, să-l găsim pe Bogdan Mihai Prunaru, șofer profesionist al Cartrans din Ploiești, care a testat pentru putin timp conceptul Duo trailer al celor de la Ewals Cargo Care.
N-am testat oficial acest ansamblu pe drumuri publice, ci pe un aeroport în Olanda. Întâmplarea a făcut să fiu în zona. Curiozitatea și dorința mea de a-l conduce m-au împins să-i rog să mă lase. Am fost surprins că m-au lăsat, dar și ei că i-am rugat. L-am condus aproximativ o oră, timp în care mi-am dat seama că oricine-l poate conduce”, spune Bogdan Mihai Prunaru, șofer profesionist Cartrans.
Despre ușurința de a conduce un ansamblu ce măsoară 32 de metri, Bogdan ne-a declarat că nu este ușor, dar nici greu. Iți trebuie bune abilității, concentrare și perfecțiune.
“În viraje și curbe acesta se comportă asemănător ca cel standard datorită dolly-ului dintre cele două semiremorci, însă într-adevăr este nevoie de un spațiu mult mai mare decât la cel standard. Ca să conduci acest ansamblu ai nevoie de infrastructură rutieră bună și de un trafic mai redus. La fel este necesar și un camion puternic pentru că tonajul aproape se dublează. Acest ansamblu poate fi utilizat atât pe distanțe mari cât și mici. Din punctul meu de vedere, conceptul Duo trailer poate fi utilizat numai la depozite cu logistică mare sau parcuri industriale la fel de mari.”
Șoferul trebuie să acorde o atenție mai mare la manevrele cu spatele și să fie sigur pe el. În ceea ce privește operațiunile de încărcare și descărcare, aceste se pot face extrem de ușor. La mersul înapoi va fi nevoie de precizie și manevrare exactă din partea șoferului pentru că acesta trebuie să “simtă” foarte bine cum se comportă ansamblu. Interesant este că remorcile pot fi trase la rampă separat, prin simpla decuplare a acestora, astfel încât decuplezi pe ultima. Camionul are în dotare față de cele standard, cuple atât pe orizontală, cât și pe verticală.”