
La IAA 2018, MAN Truck & Bus a prezentat conceptul MAN CitE, un camion electric de 15 tone dezvoltat special pentru transportul de marfă în interiorul orașelor.
Studiile arată că, până în 2050, populația urbană va crește cu 50% în întreaga lume, motiv pentru care orașele se vor confrunta cu tot mai multe provocări.
Această creștere înseamnă, în special, tot mai mult trafic de bunuri și deșeuri, zgomot, congestii și emisii.
Rezultatul? Introducerea unor legi și reguli mai stricte.
Astfel, furnizorii de servicii de transport vor trebui să-și adapteze procesele de lucru și, în același timp, să țină seama de creșterea cererii de transport.
V-ați întrebat vreodată cum vor fi transportate bunurile către clienții din zona urbană, în ciuda restricțiilor tot mai stricte de zgomot și emisii?
Cum pot fi evitate accidentele și daunele provocate de acestea în traficul urban, care crește în densitate sau ce poate ușura munca zilnică a șoferului atunci când trebuie să intre și să iasă din camion de zeci de ori în timpul programului de muncă?
Experții MAN s-au întrebat și au răspuns prin conceptul MAN CitE.
VEZI ȘI: 100 Actros Legendary Trucks pentru 100 de ani de România
Dezvoltat în doar 18 luni, conceptul MAN CitE este caracterizat de un design ergonomic cu acces ușor în cabină, o poziție joasă de condus, o vizibilitate crescută în trafic grație suprafeței vitrate mari, precum și a camerelor video de asistență, care înlocuiesc oglinzile.
Camionul oferă un acces facil în cabină grație ușii glisante mari și a treptei coborâte cu înălțimea de 350 mm, respectiv o libertate maximă de mișcare în cabină grație podele complet drepte și a scaunului pasagerului pliabil automat.
În acest fel, șoferul poate intra și ieși din cabină în poziție verticală fără efort, acest lucru fiind benefic în operațiunile de transport care implică multe opriri pe traseu.
La deschidere, ușa glisantă are nevoie doar de puțin spațiu lateral, lucru care permite accesul fără probleme în zone înguste de parcare .
Design-ul spațiului șoferului este gândit ca un cockpit, astfel încât, toate mesajele afișate pe ecrane se află în câmpul vizual direct al acestuia, iar comenzile sunt dispuse logic în funcție de frecvența utilizării lor, fiind ușor de accesat.
Pentru confort, un suport pentru pahar este situat convenabil direct pe scaunul șoferului. În ceea ce privește spațiile de depozitare, acestea sunt numeroase și se regăsesc la nivelul întregii cabine.
Prezența unui suport universal de tabletă/smartphone, face posibilă integrarea optimă în fluxul de lucru al șoferului a proceselor logistice, precum nota de livrare digitală.
Iluminatul optim al cabinei și al rafturilor de depozitare, permite o utilizare corespunzătoare a lui MAN CitE, inclusiv pe timpul nopții.
Sistemul de climatizare a fost special proiectat pentru nevoile specifice de utilizare în mediul urban, în condițiile în care șoferul intră și iese de mai multe ori din cabină, iar ușile sunt deschise frecvent.
Astfel, căldura se pierde pe timpul iernii, la fel și răcoarea pe timpul verii, ceea ce înseamnă o pierdere de energie nedorită pentru un vehicul electric.
În acest sens, sistemul de climatizare a lui MAN CitE are o instalație de aer condiționat redusă pentru cabină, căldura și ventilația fiind disponibile prin intermediul scaunului șoferului.
Astfel, în lunile de vară, căldura și transpirația sunt eliminate de sistemul de ventilație, iar în lunile de iarnă, căldura este introdusă prin scaunul șoferului, ameliorând sistemul musculo-scheletic.
Siguranță totală
Pentru un camion de distribuție urbană, siguranța înseamnă, în special, o vedere nerestricționată asupra traficului de jur-împrejur, precum și a altor participanți la trafic.
Contactul direct cu bicicliștii și pietonii este deosebit de important pentru șofer, pentru a evalua corect situațiile, de ex. atunci când virează la dreapta sau la stânga.
Astfel, MAN CitE oferă șoferului o vizibilitate directă foarte bună datorită suprafeței vitrate mari.
Datorită poziției joase de condus, șoferul are un contact direct la nivelul ochilor cu pietoni sau bicicliști.
Pentru o monitorizare completă a perimetrului, camionul este prevăzut cu un sistem de supraveghere la 360 de grade, imaginea fiind redată pe ecranul central al sistemului de divertisment și navigație integrat.
Pietonii sau bicicliștii, precum și alte obstacole, cum ar fi vehiculele parcate sunt ușor de reperat în trafic, aflându-se permanent în aria vizuală a șoferului.
Tot pentru o creștere a vizibilității, camerele video au luat locul clasicelor oglinzi. Astfel, în funcție de lumina naturală, tehnologia camerei permite o bună vizualizare a mediului înconjurător, astfel încât șoferul să aibă vizibilitate sporită pe timp de noapte și în condiții de iluminare variabile.
100% electric prin oraș
Conceptul MAN CitE este un vehicul de distrinbuție urbană complet electric, astfel că, motor cu ardere internă de sub cabină n-a mai fost necesar.
Acest lucru a permis proiectarea vehicul cu podea joasă, axa față fiind preluată de la autobuzele urbane.
Propulsia lui MAN CitE este asigurată de un motor electric dispus central din modulul eMobility al MAN, iar pachetul de baterii litiu-ion este montat în cadrul vehiculului.
Autonomia lui MAN CitE este de cel puțin 100 de kilometri, suficientă pentru o zi de livrare în mediul urban.
Șasiul este complet închis, ceea ce sporește siguranța pentru ceilalți utilizatori ai drumului și garantează o protecție mai bună a bateriilor în caz de accident.
Scopul declarat a lui MAN CitE este, în ciuda conceptului său individual cu suprastructuri standard, că ar putea fi dotat cu suprastructuri convenționale.
Practic, MAN CitE poate fi luat în considerare pentru toate tipurile de superstructurale dedicate transportului urban.
Totuși, accentul principal este pus pe suprastructuri de transport marfă uscată în mediul urban către întreprinderile mici.
Pentru un maximum de performanță, MAN CitE este echipat, de asemenea, cu anvelope speciale (Conti e.MotionPro) produse de Continental, care se integrează perfect în design-ul camionului.