Consiliul Concurenței a recunoscut că polițele RCA au crescut cu 226%

Consiliul Concurenței a recunoscut că polițele RCA au crescut cu 226%

Ieri, 25 februarie 2016, în Camera Deputaților a avut loc dezbaterea “Soluții de echilibrare și consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA”.

Dezbaterea “Soluții de echilibrare și consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA” a fost inițiata si moderata de Andreea Paul, prim-vicepreședinte al PNL, Deputat de Țara Oașului (Satu Mare) care a prezentat situația existentă pe piața asigurărilor RCA si problemele identificate de parlamentari care ar trebui să se regăsească în noul proiect de Lege, printre acestea posibilitatea achitării in rate a RCA, scăderea daunelor morale, răscumpărarea primei de asigurare și suspendarea pe anumite perioade a poliței RCA.

Conform programului de desfășurare, dezbaterile au fost susținute în următoarea ordine: ASF, asiguratori, UNSAR, ASSAI, transportatori prin vocea lui Constantin Isac, vicepreședinte UNTRR, Augustin Hagiu (FORT) și Consiliul Concurenței.

Consiliul Concurenței a recunoscut că polițele RCA au crescut cu 226%

Primul vorbitor a fost Marius Vorniceanu (ASF) care a prezentat noile prevederi introduse in proiectul de Lege RCA aprobate de consiliul director al ASF si depus la Parlament in data de 25.02.2016. Proiectul de Lege RCA prezentat de Marius Vorniceanu nu are nimic in comun cu proiectele pe care le-au prezentat la întâlnirile cu transportatorii.

VEZI ȘI: Transportatorii resping noul proiect de Lege RCA

Conținutul legii in cea mai mare parte are numai obligații pentru asigurați si libertăți pentru asiguratori, în plus, ASF s-a gândit să mai înființeze o asociație un Centru Național de Informare privind Asigurările Auto. Această asociația, care nu se știe cum va fi finanțată, va avea ca scop principal colectarea și centralizarea datelor statistice privind asigurările auto la nivel național transmise de B.A.A.R., F.P.V.S., asigurători și asociațiile profesionale ale acestora, un fel de Institut Național de Statistică al asigurărilor, o entitate transparentă, separată.

Noua Lege RCA va cuprinde obligatoriu contractul de asigurare care se va incheia obligatoriu pe o perioadă de 12 luni. În cazul în care nu va fi denunțat cu minim 30 de zile de asigurat, acesta se va prelungi automat cu aceeași societate de asigurări.

Cu toate că reprezentanții service-urilor auto s-au plâns ca plățile se fac cu întârziere și firmele de asigurări trebuie sa fie sancționate mai drastic și termenul redus, în noua propunere de lege RCA se prelungește cu 5 zile termenul legal de plata (de la 10 la 15 zile) pentru asiguratori și reduce sancțiunile aplicate asiguratorilor pentru întârzierile la plata cu 50%.

După Vorniceanu un alt reprezentant al ASF a spus ca au luat în considerare și introducerea calcului actuarial însă este foarte mult de lucru dar că au găsit o soluție pentru plafonarea despăgubirilor morale și s-au orientat către legislația care se aplica în Spania.

[pullquote align=”right” cite=”” link=”” color=”#ff0000″ class=”” size=”14″]În Spania, despăgubirile morale se plătesc conform unui sistem tabelar si care este implementat de câțiva ani. De la implementarea acestui sistem telematic s-a redus numărul „samsarilor de durere”.[/pullquote]

Pentru a exemplifica in ce constă metoda de calculul tabelar în cadrul dezbaterii a fost invitat și Dr. Adriana Francisc (Institutul de Medicină Legală) care a făcut o prezentare si a explicat ca sistemul tabelar măsoară „suferința” și gravitatea stadiului de invaliditate.

De asemenea, acesta a explicat ca în România a existat în legislația dinainte de 1989 un astfel de sistem care măsura leziunile traumatice însă în prezent în legislație nu mai exista astfel de prevederi doar Codul Civil și Codul Penal ar face referire la vătămările corporale și daunele morale. După acest sistem ADRAS plătea înainte de 1989 prejudiciile morale însă acest sistem nu mai este de actualitate.

Cristian Munteanu (ASSAI) a reiterat poziția transportatorilor că polițele RCA au crescut foarte mult fata de toate celelalte state membre ale Uniunii Europene. Spre exemplu, în Bulgaria creșterea a fost de 5%, iar în Polonia a scăzut cu 20%. Munteanu a criticat și el proiectul de lege care favorizează asiguratorii si care prin aceasta lege au mai primit un cadou de la ASF prin faptul ca li s-au redus sancțiunile in cazul in care nu fac plata la timp.

Din cele nouă societăți de asigurare care emit RCA, 2 societăți de asigurare plătesc în termenul legal, 2 societăți de asigurare plătesc într-un termen rezonabil de 30-35 de zile și 5 societăți de asigurare plătesc între 75-120 de zile. De asemenea 90% din plăți sunt diminuate cu 30%.

Constantin Isac, vicepreședinte UNTRR a explicat Andreei Paul ca de la prima ședință care a avut loc în Camera Deputaților, ASF nu a întreprins nimic concret, președintele ASF, Mișu Negrițoiu, nedorind să ia în considerare polițele RCA prezentate de transportatori pe motiv că ”sunt cazuri izolate” și că nicio firmă de asigurări nu a crescut prețul cu mai mult de 50%, conform raportului ASF.

VEZI ȘI: ASF a transmis către Parlament și MFP proiectul Legii RCA

De asemenea, Consiliul Concurenței a prezentat în tot acest timp aceleași date ca ASF.

Constantin Isac a expus și motivele care i-au determinat pe transportatori sa părăsească sala la dezbaterea organizată de ASF și care a avut loc în data de 19 februarie 2016 la hotel Epoque și să boicoteze întâlnirea programată de ASF în data de 22 februarie 2016.

Reprezentantul UNTRR a criticat faptul că reprezentanții ASF s-au răzgândit prin comunicatul de presă din data de 23.02.2016 și au recunoscut că sunt creșteri mai mari, însă în loc ca aceștia să ia măsuri urgente le-au dat asiguratorilor încă 30 de zile, timp în care aceștia emit polițe la prețuri exorbitante și nejustificate și își măresc capitalul social din banii transportatorilor români.

După transportatori a luat cuvântul un reprezentant al Consiliului Concurenței care este implicat în ancheta privind analizarea polițelor de asigurare obligatorie RCA emise de firmele de asigurări și șocul a fost mare printre cei prezenți când Consiliul Concurenței a anunțat alte date decât cele prezentate până acum.

Consiliul Concurenței a expus raportul final si a motivat că până la data de 25.02.2016 au prezentat numai prima medie actualizată, însă acum ne pot prezenta creșterile polițelor RCA analizate în perioada  1 iunie- ianuarie 2016. Astfel, pentru transportul de marfa creșterile au fost intre 19%- 183% iar pentru transportul de persoane creșterile maxime au fost de 226%.

La dezbatere a fost invitat Dan DOBRA – Director EXIM BANK care a prezentat condițiile în care o societate de stat ar putea să emită polițe RCA și că astfel de societăți de asigurări de stat sunt agreate să emită polițe RCA în foarte multe state ale Uniunii Europene.

Dan Dobra a spus ca EXIM BANK are pârghii legale însă societatea trebuie să fie sprijinită de autoritățile statului și dacă ar avea suportul acestora, inclusiv al Parlamentului ar putea sa înceapă sa emită polițe RCA în 6-9 luni.

Cornel Constantinescu, director al ASF, a insultat încă o dată transportatorii că nu știu să facă diferența între o taxă și o primă de asigurare, că transportatorii nu trebuie să plătească taxă, ci primă de asigurare. Acesta a mai susținut că angajații ASF nu sunt angajați sa facă pace între „breasla transportatorilor” și asiguratori și nici să impună prețuri asiguratorilor.

VEZI ȘI: ASF cere asiguratorilor să reanalizeze metodele de calcul ale tarifelor RCA

Constantin Isac a rugat-o pe Andreea Paul să introducă o măsură urgentă care să stopeze creșterile RCA, și anume să oblige asiguratorii să calculeze prima de asigurare în funcție de daunalitatea plătită.

Atâta timp cât reprezentanții ASF nu au vrut să prezinte aceste date statistice referitoare la daunalitățile achitate nu se poate ști dacă primele RCA au fost calculate corect.

Printre concluziile trase la finalul dezbaterii de Andreea Paul amintim de flexibilitatea încheierii poliței RCA, diminuarea cheltuielilor prin vânzarea polițelor prin intermediere și posibilitatea suspendării polițelor RCA pentru o perioadă determinată.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Follow #infotrucker