Compania Marx Transport a testat în condiții reale de exploatare un camion electric în transportul de marmură. Consumul a depășit așteptările tuturor.
Designwerk, o companie elvețiană specializată în vehicule electrice, a pus la cale o revoluție în transportul montan printr-un test inedit de eficiență energetică.
Un camion electric, operat de compania Marx Transport, a transportat marmură Covelano din Alpii (Tirolul de Sud), utilizând energia recuperată în timpul coborârii pentru a compensa aproape integral consumul din timpul urcării.
Transportul marmurei Covelano, renumită pentru calitatea sa superioară, presupune traversarea unor rute extrem de solicitante din Parcul Național Stelvio, cu diferențe de altitudine de aproape 1.500 de metri.
În cadrul testului, camionul MID CAB 6x2R, echipat cu o baterie de 340 kWh și având o greutate brută de 28 de tone, a urcat până la 2.156 m altitudine, cu o greutate proprie de 11,7 tone.
Pe drumul de întoarcere, încărcat cu 15 tone de marmură, camionul a demonstrat capacități excepționale de recuperare a energiei.
Rezultatul? 97% din energia consumată pentru urcare a fost recuperată la coborâre, stabilind un nou standard în eficiența energetică a transportului electric. Cu siguranță, nu te-ai fi așteptat la asta, nu-i așa?!
Care au fost rezultate testului?
Pe o distanță de 18 km între sediul companiei din Schlanders și cariera de marmură Covelano, consum la urcare (gol, 11,7 tone) a fost de 71 kWh, iar la coborâre (încărcat, 26,8 tone) a recuperat 69 kWh.
Nu eram siguri cum va face față camionul electric pantelor abrupte și greutății marmurei. Rezultatele ne-au depășit așteptările. Este o plăcere să conducem un vehicul atât de silențios și curat într-un paradis natural, a declarat Alexander Marx, director general al Marx Transport.
Acest nivel de performanță este imposibil de egalat de vehiculele diesel.
Diesel vs. Electric
Diferențele dintre camionul electric și echivalentul său diesel sunt impresionante. Un camion diesel consumă 100 litri/zi, care înseamnă aproximativ 980 kWh de energie, în timp ce un camion electric are un consum net de 24 kWh/cursă, care înseamnă aproximativ 96 kWh pentru 4 curse pe zi.
VEZI ȘI: Valorile reale de consum ale camioanelor electrice Designwerk
Aceste cifre se traduc în economii de până la 17.503 de franci elvețieni pe parcursul a 115 zile de operațiuni sezoniere. În plus, camionul electric reduce emisiile de CO2 cu 36 tone pe sezon, oferind un beneficiu major pentru mediu.
Tehnologia din spatele performanței
Cheia succesului constă în recuperarea energiei. Atunci când camionul coboară cu încărcătură grea, energia cinetică este transformată în energie electrică, care este stocată în baterie. Sistemul de recuperare a energiei de la Designwerk include recuperare manuală printr-un comutator, respectiv recuperare intuitivă printr-o pedală specială. Acest proces permite șoferilor să recupereze până la 90% din energia utilizată pentru urcare, făcând camionul extrem de eficient în utilizare.
Pe lângă economiile financiare, acest model de camion oferă o soluție ecologică ideală pentru transportul în zonele protejate. În Parcul Național Stelvio, vehiculul operează fără emisii de dioxid de carbon și fără poluare fonică, protejând astfel ecosistemul sensibil.
Criticii consideră că vehiculele electrice nu sunt echivalente cu cele diesel. Acest test demonstrează contrariul, mai ales în aplicații speciale. Cu un consum minim de energie, capacitatea de a transporta sarcini grele și emisii reduse, camionul MID CAB 8x2R stabilește noi standarde în transportul comercial greu, spune Samuel Arji, inginer de vânzări la Designwerk.
Astfel, acum putem spune că aceste camioanele electrice de la Designwerk nu sunt doar vehicule alimentate de baterii, ci reprezintă o soluție revoluționară pentru decarbonizarea transportului. Cu un consum energetic de 10 ori mai mic decât cel al camioanelor diesel și costuri totale reduse, aceste vehicule sunt pregătite să redefinească viitorul transportului montan.