Odată cu obiectivele de mediu europene impuse industriei de transport rutier, respectiv introducerea stimulentelor financiare, inclusiv scutirea de la taxa de drum, interesul pentru camioanele cu combustibili alternativi a crescut în Germania.
Trecerea de la motoarele cu ardere internă (diesel și benzină) la cele care utilizează combustibili alternativi este o mare provocare, atât pentru clasa politică, dar și pentru producătorii de camioane.
Organizația Națională a Tehnologiilor cu Hidrogen (NOW) din Germania, studiază de câțiva ani buni diversele tehnologii alternative, dar urmărește și evoluția rețelelor de alimentare și încărcare. De altfel, la solicitarea Ministerului Transporturilor din Germania (BMVI) aceasta lucrează la un program prin care se vor stabili direcțiile care vor fi susținute din fonduri publice în perioada următoare.
Germania are deja alocate 950 de milioane de euro în programul bugetar pe 2020 și în momentul în care direcțiile de finanțare sunt stabilite și aprobate va începe și finanțarea. Dacă lucrurile se mișcă repede, chiar și în 2020, dacă nu, cu siguranță din 2021.
Partea bună pentru transportul rutier de mărfuri este că se vor aloca fonduri și pentru puncte de alimentare și încărcare pentru a încuraja și în acest mod achiția de vehicule comerciale pe gaz natural, hidrogen sau electrice.
VEZI ȘI: Andreas Renschler, TRATON: Șoferii de camion merită mai mult respect
În Germania, companiile care cumpără un camion cu LNG primesc 12.000 de euro pentru fiecare unitate, cu CNG ajutorul este de 8.000 euro pe unitate, în timp ce pentru camioanele electrice între 7.5 și 12 tone ajutorul este de 12.000 euro, iar pentru cele peste 12 tone, ajutorul ajunge la 40.000 euro.
Pentru moment, în programul bugetar pe acest an, stabilit încă din 2019, nu se prevede niciun ajutor pentru vehiculele pe hidrogen, dar acest lucru se va schimba din 2021.
În ciuda acestor avantaje, o companie trebuie să mai scoată totuși din buzunar destul de mulți bani pentru un camion cu combustibili alternativi. În plus, de la finalul anului 2020 se va ridica și scutirea de taxe pentru vehiculele pe gaz, ceea ce a dus la o scădere a interesului pentru aceste vehicule.
Totuși, numărul de camioane pe gaz comandate este în creștere cu 1.500 de unități, comparativ cu anul trecut, dar acest trend se va păstra doar dacă, cel mai probabil, vor exista unele facilități, precum scutirea plății taxelor de drum.
Numărul de vehicule care funcționează cu combustibili alternativi este însă în continuare foarte mic. În trafic sunt înregistrate 26.000 de vehicule comerciale ușoare și grele electrice și hibrid și 13.600 camioane pe gaz. Deocamdată în Germania nu există camioane cu pilă de combustibil pe hidrogen decât în unele proiecte de test. Și totuși, 5 din cei 7 producători europeni lucrează la astfel de proiecte pentru a lansa pe piață camioane pe hidrogen.
Și asta pentru că s-a stabilit, la nivelul Comisiei Europene, că până în 2025 nivelul de CO2 produs de camioane să fie redus cu 15%, iar până în 2030 cu 30%. Iar din 2035 se vehiculează chiar că va fi vorba de 35 – 40%.
Pentru încurajarea dezvoltării camioanelor pe hidrogen, BMVI a pus bazele unui program național de inovații care finanțează proiecte din această zonă, dar a și alocat bugete considerabile pentru crearea unei rețele de alimentare pentru camioanele pe hidrogen.
Studiile efectuate de mai multe asociații independente arată că vehiculele pe hidrogen sunt cea mai bună soluție pentru o scădere rapidă a emisiilor de CO2, hidrogenul fiind mult mai ușor de obținut din surse regenerabile.